Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøring uten Fob

Startet av Lokführer, lørdag 08. mars 2014, klokken 17:55

« forrige - neste »

Olatho

Så lenge man får låst opp med å APPen høres det jo nesten mest hendig ut å bare la fob ligge i bilen. Bare man husker å ta med mobilen ut...
Men da unngår man jo både lomme-åpning av vinduer og at partneren stikker av med den.

Lokführer

Sitat fra: Hyperstress på søndag 09. mars 2014, klokken 08:11

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2014, klokken 07:26
Sitat fra: OleJA på søndag 09. mars 2014, klokken 01:32
Opplevde det samme når jeg var på selvvasken med bilen for en uke siden: For å slippe at håndtakene gikk ut og inn hele tiden mens jeg gikk rundt bilen med høytrykken, så la jeg nøkkelen i koppholderen. Når bilen var ferdigvasket så var jeg jammen utelåst  :-[ Hadde heldigvis mobilen i lomma og fikk låst opp.
Dette er forventet og riktig. Nøkkel inne i bilen skal ikke kunne brukes til å låse opp bilen fra utsiden. Man skal kunne sitte i bilen med nøkkel og dørene låst uten at noen fra utsiden skal kunne ta seg inn. Tilsvarende skal man kunne være på tur og la en eller begge nøkler ligge igjen i bilen uten at noen skal kunne ta seg inn i bilen når du er borte.

Synes det hadde vært mye værre om bilen ikke blir låst når vi er på tur og fruen lar nøkkelen ligge igjen jakken som ligger i bilen, f.eks.

Så får man heller lære seg å bruke dobbeltklikk som jkirkebo nevner.

Ja, høres logisk ut. Er det slik med andre bilmerker også (som har keylessfunksjon)?
Kan bekrefte av BMW har samme opplegg, at man kan kjøre av gårde etter at bilen er startet med nøkkel. Så, når man parkerer og går ut, så er krisen fullkommen.

Vi har selvfølgelig 2 fober, men akkurat denne dagen, ble jeg hentet av fruen og jeg kjørte henne til jobb.
Jeg skal ikke si 100% at ikke det kom varsel og "key not detected," men jeg er alltid oppmerksom på andre varsler som kommer. Jeg skal teste dette.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kjelli

Samme opplegget med missybitchy outlander. Det blinker noen ganger i displayet, men så er det ingen mer varsel før man prøver å starte igjen. En taxitur senere er en igang igjen :)

sindrej

Jeg får varsel som er praktisk talt umulig å overse. Legger seg permanent i lille displayet "key not detected, car will not restart" eller noe lignende.

sn0le

Forden min piper med en gang og sier "key outside car" når jeg går ut for å børste snø av bilen når jeg starter den på morgenen.
Umulig å ikke få med seg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

smurf

Volvo XC70 plinger/varsler høylydt og varsel i display hvis jeg går ut med nøkkel når motoren er igang. Mener å huske jeg kunne kjøre den også uten nøkkel inni hvis motoren først var startet.

Burde ikke være så vanskelig for Tesla å lage en Software upgrade på dette slik at man får et varsel...?
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Brede

Som flere nå har sagt så FÅR man et varsel også i Teslaen!

De som har kommet ut for problemer med dette må enten ha dårlig syn og hørsel eller, som mye mer sannsynlig er, ha en mangel med bilen sin og bør få dette utbedret.

Spinner

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 09. mars 2014, klokken 01:33
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:49

Bilen hadde låst seg 100% - med FOBen inni.


Da bør du absolutt feilmelde til TESLA snarest mulig.
Du risikerer jo å låse deg INNE i bilen.

Eller så bør du få laget deg en anordning slik at du kan ha med deg FOB'en utenfor bilen.
Dette er ikke en feil, og er man inne i bilen får man alltid lukket opp døra.

nortrahof

Nå ha det skjedd 2 ganger!
Jeg har blitt låst ute fra bilen under lading på SC - seinest i ettermiddag.
Hadde FOBen i jakkelommen og jakken lå i baksetet. - Skulle ut i Lyngdal å feste ladekabelen til SC - og bilen låste seg mens jeg koblet til. Ble stående utlåst i skjortearmene.
Første gang dette skjedde, så låste bilen opp etter noen sekunder - men ikke denne gangen. Heller ingen alarmer på manglende FOB som skulle tilsi låsing når jeg går ut.

Kan det være svakt batteri i FOBen? Andre biler jeg har hatt, varer dette batteriet i årevis - og dette er kun ca. 9 mnd. gammelt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Brede

Sitat fra: nortrahof på fredag 11. desember 2015, klokken 18:28
Nå ha det skjedd 2 ganger!
Jeg har blitt låst ute fra bilen under lading på SC - seinest i ettermiddag.
Hadde FOBen i jakkelommen og jakken lå i baksetet. - Skulle ut i Lyngdal å feste ladekabelen til SC - og bilen låste seg mens jeg koblet til. Ble stående utlåst i skjortearmene.
Første gang dette skjedde, så låste bilen opp etter noen sekunder - men ikke denne gangen. Heller ingen alarmer på manglende FOB som skulle tilsi låsing når jeg går ut.

Kan det være svakt batteri i FOBen? Andre biler jeg har hatt, varer dette batteriet i årevis - og dette er kun ca. 9 mnd. gammelt.

Spørs om batteriet er klart for utskifting da ja..
Batteriskifte i FOB ligger forresten inne som oppgave på Teslas årlige service, altså en gang i året.

RaBalder

Sitat fra: nortrahof på fredag 11. desember 2015, klokken 18:28
Nå ha det skjedd 2 ganger!
Jeg har blitt låst ute fra bilen under lading på SC - seinest i ettermiddag.
Hadde FOBen i jakkelommen og jakken lå i baksetet. - Skulle ut i Lyngdal å feste ladekabelen til SC - og bilen låste seg mens jeg koblet til. Ble stående utlåst i skjortearmene.
Første gang dette skjedde, så låste bilen opp etter noen sekunder - men ikke denne gangen. Heller ingen alarmer på manglende FOB som skulle tilsi låsing når jeg går ut.

Kan det være svakt batteri i FOBen? Andre biler jeg har hatt, varer dette batteriet i årevis - og dette er kun ca. 9 mnd. gammelt.
Lukker aldri døra når jeg ute å setter i ladekabelen på supercharger.

Det tar stort sett bare 20 sekunder uansett, og med åpen dør så kommer jeg meg alltid inn i bilen.


Batteri kan være svakt, men da vil man som regel få et varsel.

Det er mer sansynlig at fob ligger sammen med f.eks. mobiltelefon. Da har jeg opplevd at fob'en "jammes" såpass at bilen ikke detekterer den.

jkirkebo

Sitat fra: Brede på fredag 11. desember 2015, klokken 22:04
Sitat fra: nortrahof på fredag 11. desember 2015, klokken 18:28
Nå ha det skjedd 2 ganger!
Jeg har blitt låst ute fra bilen under lading på SC - seinest i ettermiddag.
Hadde FOBen i jakkelommen og jakken lå i baksetet. - Skulle ut i Lyngdal å feste ladekabelen til SC - og bilen låste seg mens jeg koblet til. Ble stående utlåst i skjortearmene.
Første gang dette skjedde, så låste bilen opp etter noen sekunder - men ikke denne gangen. Heller ingen alarmer på manglende FOB som skulle tilsi låsing når jeg går ut.

Kan det være svakt batteri i FOBen? Andre biler jeg har hatt, varer dette batteriet i årevis - og dette er kun ca. 9 mnd. gammelt.

Spørs om batteriet er klart for utskifting da ja..
Batteriskifte i FOB ligger forresten inne som oppgave på Teslas årlige service, altså en gang i året.

En 6-pakning av disse batteriene koster 25 kroner på Europris så det er uansett ikke uoverkommelig dyrt å bytte selv ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vnm

Det går an å starte bilen og kjøre av gårde uten nøkkel, altså ved å kun bruke appen til Tesla  ;)

Controls -> Start (se knappen oppe til høyre på siden).
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

RaBalder

Sitat fra: vnm på fredag 11. desember 2015, klokken 22:52
Det går an å starte bilen og kjøre av gårde uten nøkkel, altså ved å kun bruke appen til Tesla  ;)

Controls -> Start (se knappen oppe til høyre på siden).
Ja, det er mulig dersom...

  • du har mobilen med deg
  • og du har installert appen
  • og husker passordet
  • og har dekning
  • og serverne til Tesla er online og fungerer
  • og bilen har dekning
...da kan du bruke bilen uten FOB.

Jeg synes derfor det er enklere å ta med FOB'en  ::)

Teslanewbie

Da TS skrev dette inlegg så var ikke den fjernstyrte startfunksjonen aktivert i appen ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA