Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garasje lading Tesla

Startet av tessy, lørdag 08. mars 2014, klokken 09:30

« forrige - neste »

tessy

Hei, jeg er ny på forumet..

Jeg har akkurat bestilt meg en Tesla S85 med dobbelt lader, og er akkurat ferdig med ny garasje, der jeg skal legge inn strøm. Hva er da smartest å lage opp til når jeg likevel ikke har noe fra før.

- Hva er fordelenen med blått vs rødt lade adapter?

- Får jeg raskere lading med rødt/blått?

- Må jeg ha en type 2 ladestasjon i garasjen, eller hva trenger jeg...?

- Og hvor mangen kmt får jeg på de forskjellige løsninger..

- Er det billigere å installere til rødt/blått?

Gleder meg til bilen kommer i Juli... Til dess suser jeg rundt i en imiev...

RaBalder

Da foreslår jeg at du søker litt rundt først  ;)

* Hva som er raskest, det har Tesla skrevet på sidene sine.
* Og hva som er mest fornuftig å ha i garasjen, det finnes det masse tråder om allerede.

Svært mye er allerede ferdig skrevet om disse tingene. Du må bare slå det opp.

Kristian O

Sida du bygg ny garasje; ta i skikkelig med kabel etc ut til garasja så du har muligheten til å oppgradere seinere.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

pej

Sitat fra: tessy på lørdag 08. mars 2014, klokken 09:30
Hei, jeg er ny på forumet..

Jeg har akkurat bestilt meg en Tesla S85 med dobbelt lader, og er akkurat ferdig med ny garasje, der jeg skal legge inn strøm. Hva er da smartest å lage opp til når jeg likevel ikke har noe fra før.

- Hva er fordelenen med blått vs rødt lade adapter? Dette er såkalte industrikontakter, Blått er 230V (standard i Norge og Albania) Rødt 400V er resten av Europa stort sett. Disse kontaktene er ikke vanlige ved ladestasjoner, men kan ofte finnes ved industribygg (da er de nesten alltid 3 fas, så du bør ha noen overganger, søk på adapterkit fra kirkebo)

- Får jeg raskere lading med rødt/blått? Ja, hvis du har tilgang på dette. Enkel måte å regne på er: Vanlig stikk gir 13A (eller 16A) = 13-16km lading pr time. Blå og rød kan gi opp mot 32-50km lading pr time.

- Må jeg ha en type 2 ladestasjon i garasjen, eller hva trenger jeg...? NEI, men dette har jeg, helt supert. Det billigste er en 32A 1 fas kontakt, så du får brukt den blå adapteren fra Tesla på UMC

- Og hvor mangen kmt får jeg på de forskjellige løsninger..  se over..

- Er det billigere å installere til rødt/blått? Om du er så heldig å ha 400V i huset er en 16A400 3fas helt klart best. Om du ikke har 400V må du ha e trafo, denne koster fort 7000,- og oppover, så da ville jeg heller lagt opp 32A230V

Gleder meg til bilen kommer i Juli... Til dess suser jeg rundt i en imiev...

Ta gjerne kontakt på mail pej@fredfiber.net om du trenger flere tips:)

Ha en fin helg.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Daniel.B

Foreslår at du leser igjennom dette, om du ikke har gjort det før. http://www.teslamotors.com/no_NO/charging

Har du 400V tilgjengelig så setter du opp et rødt 16A 400V 3 fas stikk. Da får du 55 km/h og du bruker rødt adapter på UMC.

Har du kun 230V tilgjengelig så kan du sette opp et 32A 230V 1fas stikk. Da får du 40 km/h og du bruker blått adapter på UMC.

Hvis du har tenkt til å bruke bortimot 10 000 på lading i garasjen så kan du sette opp en Type 2 boks.

Eller så kan du kun bruke Schuko (vanlig husholdningsstikk) og få 14km/h.

tessy

OK, takker etter å ha sett på kalkulatoren har jeg innsett att jeg kanskje ikke trenger de aller heftigste utstyret av lading i garasjen, da jeg ikke kjører så altfor mye pr.dag men blir jo gjerne 10-15mil av og til.. Jeg jobber offshore, så bruker ikke bilen fast til jobb, bare til shopping. Og bilen står lett 12-15timer i garasjen pr dag..

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

SK901

Sitat fra: RaBalder på lørdag 08. mars 2014, klokken 09:46
Da foreslår jeg at du søker litt rundt først  ;)

* Hva som er raskest, det har Tesla skrevet på sidene sine.
* Og hva som er mest fornuftig å ha i garasjen, det finnes det masse tråder om allerede.

Svært mye er allerede ferdig skrevet om disse tingene. Du må bare slå det opp.

Off topic.

Det er til tider svært vanskelig å finne informasjon på dette forumet. Det mangler struktur - en skikkelig inndeling i ulike sub-forum. Nå fremstår forumet som en gigantisk rotekasse med nesten 85.000(!) innlegg. Har tidligere spurt om forbedringer på dette punktet, da det finnes mye bra kunnskap.

Kanskje administrator (evt. moderator) kan ta en titt på dette. Er tross alt mange av oss som kun er her for Tesla.

tessy

Sitat fra: SK901 på lørdag 08. mars 2014, klokken 13:24
Sitat fra: RaBalder på lørdag 08. mars 2014, klokken 09:46
Da foreslår jeg at du søker litt rundt først  ;)

* Hva som er raskest, det har Tesla skrevet på sidene sine.
* Og hva som er mest fornuftig å ha i garasjen, det finnes det masse tråder om allerede.

Svært mye er allerede ferdig skrevet om disse tingene. Du må bare slå det opp.

Off topic.

Det er til tider svært vanskelig å finne informasjon på dette forumet. Det mangler struktur - en skikkelig inndeling i ulike sub-forum. Nå fremstår forumet som en gigantisk rotekasse med nesten 85.000(!) innlegg. Har tidligere spurt om forbedringer på dette punktet, da det finnes mye bra kunnskap.

Kanskje administrator (evt. moderator) kan ta en titt på dette. Er tross alt mange av oss som kun er her for Tesla.

:-)

sisc1337

Sitat fra: SK901 på lørdag 08. mars 2014, klokken 13:24
Sitat fra: RaBalder på lørdag 08. mars 2014, klokken 09:46
Da foreslår jeg at du søker litt rundt først  ;)

* Hva som er raskest, det har Tesla skrevet på sidene sine.
* Og hva som er mest fornuftig å ha i garasjen, det finnes det masse tråder om allerede.

Svært mye er allerede ferdig skrevet om disse tingene. Du må bare slå det opp.

Off topic.

Det er til tider svært vanskelig å finne informasjon på dette forumet. Det mangler struktur - en skikkelig inndeling i ulike sub-forum. Nå fremstår forumet som en gigantisk rotekasse med nesten 85.000(!) innlegg. Har tidligere spurt om forbedringer på dette punktet, da det finnes mye bra kunnskap.

Kanskje administrator (evt. moderator) kan ta en titt på dette. Er tross alt mange av oss som kun er her for Tesla.

Kan skrive under på dette. Som ny på dette forumet lagde jeg jo nesten den same tråden for bare noen få dager siden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12786.msg191342.html#msg191342

Søkefunksjonen her inne er helt elendig.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

AndersinOslo

Bruk Google slik:

site:elbilforum.no ladeløsning egen garasje

Kun et eksempel.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

laumb

Nå er vi langt off topic - men et så voldsomt forum som dette - der ekstremt mange emner deler informasjon med andre biler/merker vil kategoriinndeling for hver enkelt biltype kun medføre rot.

TOCN.no har forum som kun er spisset for Tesla - og således har denne kategoriinndelingen.

Harlex

Sitat fra: laumb på lørdag 08. mars 2014, klokken 21:56
Nå er vi langt off topic - men et så voldsomt forum som dette - der ekstremt mange emner deler informasjon med andre biler/merker vil kategoriinndeling for hver enkelt biltype kun medføre rot.

TOCN.no har forum som kun er spisset for Tesla - og således har denne kategoriinndelingen.
Så å få lett tilgjengelig informasjon på dette forumet er dødfødt? Man må melde seg inn i TOCN? Høres  ikke bra ut...  Kapitulerer du Laumb? ;-)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Chlangum

#12
Sitat fra: tessy på lørdag 08. mars 2014, klokken 11:46
OK, takker etter å ha sett på kalkulatoren har jeg innsett att jeg kanskje ikke trenger de aller heftigste utstyret av lading i garasjen, da jeg ikke kjører så altfor mye pr.dag men blir jo gjerne 10-15mil av og til.. Jeg jobber offshore, så bruker ikke bilen fast til jobb, bare til shopping. Og bilen står lett 12-15timer i garasjen pr dag..

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Du og jeg er i temmelig samme situasjon. Jobber også offshore (regner med du er på plattform mens jeg er på båt og har 5 ukers turnus men det spiller egentlig ingen rolle.)

Jeg har kun vanlig schuko i carport under huset og får ladet kun 12 amp (12 fordi at jeg har varmepumpen på samme kurs). Effektivt har jeg hatt bilen i 8 uker og så langt har ladehastigheten ikke vært et problem i det heletatt med unntak av noen hendelser helt i begynnelsen av eierskapet hvor lading ble avbrutt midt på natten.

Ladeavbrudd ha skjedd kun de to første ukene (kun to ganger). Ser ut som siste sw oppdateringer har fikset dette. Selv om jeg har kommet hjem med 5 km typical så har en natts lading vært mer enn nok til neste dags gjøremål. Eneste problemet er hvis jeg skulle dratt på langtur dagen etter en annen langtur.

Jeg bor i Bergen og tidligere nevnte langtur startet jeg fra Lyngdal superlader med 100% batteri.
Hadde jeg kommet fra Aurland superlader hadde jeg hatt ca 50% batteri ved hjemkomst og 15-17 timers lading hadde vårt nok til 100% batteri. Trenger ca 70% batteri for å komme meg tilbake til superlader i Aurland hvis det skulle vært aktuelt.

Per dags dato er vestkysten ikke dekket med superladere men det kommer.

Så har du kun en 16 amp kurs til garasjen vil du kun savne ladehastighet helt i begynnelsen av eierskapet når du har lyst til å kjøre hele tiden. Eventuelt kan du bytte kontakten til blå plugg slik at du kan utnytte alle de 16 amperene på den kursen.

Men siden du sier at du har på agendaen å legge opp strøm til en ny garasje så kan du like godt sette opp en 32A 230V 1fas stikk eller 16A 400V 3 fas stikk alt etter hva man har tilgjenglig. Man skal kjøre MYE for å ha behov for noe mer en dette.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Kallagtunet

Sitat fra: laumb på lørdag 08. mars 2014, klokken 21:56
Nå er vi langt off topic - men et så voldsomt forum som dette - der ekstremt mange emner deler informasjon med andre biler/merker vil kategoriinndeling for hver enkelt biltype kun medføre rot.

TOCN.no har forum som kun er spisset for Tesla - og således har denne kategoriinndelingen.

Skjønner fortsatt ikke at elbilforeningen tillater denne type reklame for TOCN sitt konkurrerende forum og det av en de har gitt moderator rettigheter. Å tillegg å tillatte at modearator snakke ned/begrense dette forum når moderator faktisk har mulighet til å rydde skjønner jeg virkelig ikke.

Harlex

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:16
Sitat fra: laumb på lørdag 08. mars 2014, klokken 21:56
Nå er vi langt off topic - men et så voldsomt forum som dette - der ekstremt mange emner deler informasjon med andre biler/merker vil kategoriinndeling for hver enkelt biltype kun medføre rot.

TOCN.no har forum som kun er spisset for Tesla - og således har denne kategoriinndelingen.

Skjønner fortsatt ikke at elbilforeningen tillater denne type reklame for TOCN sitt konkurrerende forum og det av en de har gitt moderator rettigheter. Å tillegg å tillatte at modearator snakke ned/begrense dette forum når moderator faktisk har mulighet til å rydde skjønner jeg virkelig ikke.
+1
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA