Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Behøver arbeids guide for demontering av PCU / jobben utført og alt er ok!

Startet av edybvik, onsdag 05. mars 2014, klokken 17:45

« forrige - neste »

edybvik

Hei, nå er det blitt min tur til å bytte sikring i PCU :O(
For et år siden flyttet jeg varmekolbepluggen til AC utgangen for å få varmen tilbake.
Nå ser det ut til at strømmen i AC også er blitt borte.

Er det noe spesielt å tenke på under demontering av PCU  (elektriske faremomenter) - eller er alt intuitivt?
Noen som har gjort dette før og kan tenke seg å lage en oppdatering i http://elbil.no/wiki/ :O)
5 stjerner ville vært med link til YOUTUBE klipp - utrolig så mange tips man kan finne der...

Warlock

Du finner intruksjonene her:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/think_ev/files
(må logge inn) i filen
Chapter C Drivetrain 1100415.pdf

(beklager, ser ikke ut til at jeg får lov å laste opp filer her....)

Fortell oss gjerne hvordan det gikk, ta noen bilder etc. :)
Er spesielt interessert i å vite hvilken sikring du ender opp med å bytte til, og hvor du kjøper den ifra.

hma

#2
Hvilken generasjon PCU har din bil? Evt hvilken VIN-serie har du?
Om du har gen2-PCU kan du se bilde av sikringen på det øverste bildet i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4522.msg79450.html#msg79450

Uttak av PCU tar en kveld i garasjen. Om man følger manualen til punkt og prikke skal det være trygt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Elmo

Sitat fra: Warlock på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:12
Chapter C Drivetrain 1100415.pdf
(beklager, ser ikke ut til at jeg får lov å laste opp filer her..)

Får ikke laste opp .pdf filer, så da må du evt laster den eksternt og linke til den. Send evt fila til elbil(at)uldalen.no så skal jeg gjøre det
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

edybvik

Nå er sikringer byttet både til varmekolben og AC utgangen.

Original sikringer 20A på hovedkortet er av 505 Serien til Littlefuse.

Jeg har nå byttet til 25A av 505 serien og det var greit både å lodde av og lodde på nye sikringer.
Spray på beskyttelselakk.

http://www.littelfuse.com/products/fuses/axial-radial-thru-hole-fuses/3ab_3ag-6_3x32mm-fuses/505.aspx
505 Series - 500VAC/500VDC 6x32mm(3AB)Ceramic Fuse.

Jeg har noen reserve om noen trenger.

Jobben tok 4 timer å ta ut og 5 timer å sette inn igjen. Etter at alt var ferdig og bilen kjørt en dag så oppdaget jeg at den ikke laddet :O( og det kunne bare være min feil)

Jeg tok derfor ut PCU en gang til. Denne gangen tok det bare 2 timer og der fant jeg en løs glemt / gjemt liten grå kabel plugg under hovedkortet. Den skulle vært plugget i på samme sted på oversiden av kortet.

Tips: skriv ned rekkefølgen på alt du gjør og antall skruer plugger. Da blir det lettere å skru på plass alt i riktig rekkefølge ved remontering. Glemte skruer kan bli vanskelig/umulig å få på plass i ettertid uten å skru av igjen.

Remontering tok mellom 2.5 og 3 timer.

elektrolux

Bra jobba. 5 timers jobb for en ekspert for å ta ut PCU + ca 1 t for bytte av sikring blir lett et kostbart verkstedsbesøk.

Da er det godt å høre at en kan klare dette selv i løpet av en helg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA