Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

manglende streker?

Startet av Erik N, onsdag 05. mars 2014, klokken 14:39

« forrige - neste »

Erik N

Når batterikapasiteten går ned i framtiden, kommer det at vise seg på SOC på displayen, eller kun på "bensinmålaren"?
Jeg spørr for at ser mange som skriver "har nå kørt XX år / XXX kilometer, og fortsatt inge manglende streker", men er det ikke så at man merker manglende kapasitet langt tidligere då en full lading pløtsligt kun ger 99%? Eller regner mjukvaren om SOC til 100% også hvis den har minsket noen prosent jemført med ursprungs-SOC når man kjøpte bilen?

Supermario

Er denne besvart et annet sted? Noen som vet?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

sylwester

De lange strekene er energi% av hva som til enhver tid er 100% av kapasiteten.
De korte trekene indikerer restkapasiteten. Du mister ikke den første treken før bilen har tapt 15%. Deretter er det en strek per 6,25%.
For å vite mer nøyaktig må du koble til en ODB22-leser og lese av med LeafSpy lite (eller en av de andre versjonene). Min 2012 har 88% så den har kapasitetstap, men har alle 12 strekene i behold.

Så når en 24kWh er ny lader den til 281GIDS/21778Wh. Du kan kjøre den ned til 500Wh (skillpadde), men VLBW er på 2kWh og LBW er på 4kWh. La oss si at du er tøff og tør kjøre noen mil med batterivarsel, så reserverere vi 1kWh i bunn. Dvs. du har 20778Wh. Snittforbruket nå er vel 180Wh/km så det gir deg 115km (99km til LBW).

En bil som har 85% kommer 97km med samme forbruk (80km til LBW). Nå de aller fleste vil si de ikke merker noe forskjell, men det er en kombinasjon av at dette skjer over flere år og at man spiser mer av bunnen. Legg merke til at du kommer like langt med 85% som du gjorde da bilen var ny hvis du tidligere stoppet på første batterivarsel, men senere turte å kjøre ned til 1kWh. På 2. året er det snakk om 2km, dvs. 113km (96km til LBW) så et slikt tap hvert år er så lite at man ikke merker det.  Manns minne er kanskje ikke mer enn 6 måneder siden vi blir overraska over sesongene hver eneste gang.

Antall km bilen kjører har mindre å si enn hvor gammelt batteriet er og hvor mye den har stått med 100% i garasjen. Det sistnevnte er vanskelig hvis bilen har høy km  så en bil med 5'km/år kan ha verre batteri enn en som har gått 15'km/år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Supermario

Takk! Vet du også hvordan %-telleren i midten av displayet forholder seg til korte og lange streker? Mistenker at den alltid starter på 100% ved fullt batteri, slik som de lange strekene du beskriver under, dvs % energi av hva som til enhver tid er 100% av kapasiteten?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

LeafSwe

Sitat fra: sylwester på lørdag 23. juni 2018, klokken 02:34

Så når en 24kWh er ny lader den til 281GIDS/21778Wh. Du kan kjøre den ned til 500Wh (skillpadde), men VLBW er på 2kWh og LBW er på 4kWh. La oss si at du er tøff og tør kjøre noen mil med batterivarsel, så reserverere vi 1kWh i bunn. Dvs. du har 20778Wh. Snittforbruket nå er vel 180Wh/km så det gir deg 115km (99km til LBW).

Jag har testat många nya Leaf24. LBW kommer som sagt vid 4kWh resterande. Men du har max 20kWh tillgängligt. Så ska du komma 100km till LBW, ska förbrukningen vara 160Wh/km, inte 180Wh.
Allt annat håller jag med om
3P+
3SR+

tomrh

#5
Strekene og prosentene justerer seg gradvis ned, man merker det ikke annet enn at man synes å komme kortere nå enn før på «samme» forbruk. Det skaper problemer på strekninger man sjelden kjører, en strekning man husker å ha brukt 50% på for noen år siden kan fort koste 56-57% strøm nå. Det eneste absolutte er GIDs som er ladningsenhet i Leafspy, anbefales! Brukte man 30% GIDs da bilen var ny bruker man 30% GIDs nå også (mens det kanskje bare er 85% GIDs tilgjengelig etter 5 år mot 100% som ny).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

#6
Sitat fra: lifern på lørdag 23. juni 2018, klokken 12:50
De forsvinner på henholdsvis 91%,83%,75%,67%,osv.
Ha slags bil har du? De forsvinner da på  85%, 78,75%, 72,5%, 66,25%, ...


Sitat fra: LeafSwe på lørdag 23. juni 2018, klokken 13:59Jag har testat många nya Leaf24. LBW kommer som sagt vid 4kWh resterande. Men du har max 20kWh tillgängligt. Så ska du komma 100km till LBW, ska förbrukningen vara 160Wh/km, inte 180Wh.
...
Ny bil skal klare å lade til 281GIDS. LBW er på 50GIDS. (281-50)GIDS*77,5Wh/GIDS/180Wh/km=99,45km. Du ser jeg rundet ned.

Hvis du må kjøre 160Wh/km for å oppnå 99km frem til LBW så betyr det at du har 254GIDS når fullada, dvs. at du starter med 90%GIDS i forhold til når bilen var ny.  Det betyr ikke at SOH er 90%, men en kombinasjon av SOH er lavere + at BMS ikke nødvendigvis lader så høyt opp.  Min 2012-bil idag har 88%SOH, men GIDS ved fullada er 241 som indikerer 85,7%GIDS. Dvs. at før ladet bilen opp til 98% SOC, men nå stopper den på 94%.

Du mister i snitt 1/2 GIDS per måned fra bilen er ny, men det er ikke lineært. Hvor nye var bilene du testet?

Det jeg hater med elbiler i dag er at produsentene hjelper kundene med å være naive og gjemmer det faktum at batteriet har en jevn nedgang uansett hvor flink du er og at det kan være mer nedgang om du ikke har vært så flink. Nissan kunne vært bedre, men jeg tror de faktisk er best i klassen sammenliknet med hvor lett det er å se tall på kapasitetstap i andre biler.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

LeafSwe

Sylvester:
Jo det var 281 gids på dom, 284 gids på 2014 modellen vi hade. Har haft 4st nya leafs.
Men jag litar inte på bms/leafspy.
På 2014 års modellen när den hade gått ~65000km och var tre år gammal så visade den ~67Ahr och 284gids, men fick bara ut 18kWh från 100% till turtle.
Alltså 10mil med 18,0kwh/100km på energy economy mätaren i leaf.


3P+
3SR+

sylwester

Energimåleren i Leaf er nok ikke 100% til å stole på, spesielt ikke i kaldt vær. Hvis du sammenlikner LeafSpy og Leaf så vil Leaf alltid ha mindre Wh/km enn LeafSpy.

LeafSpy ser på GIDS, dvs. hva batteriet har av energi over tid. Kjører du 10km og GIDS gikk fra 200 til 181 så har den bruker 1,5kWh og forbruket er 150Wh/km. Leaf ser på hva motoren har brukt av energi. Dvs. den trekker ut 1,4kWh i løpet av den tiden og viser snittforbruk på 140Wh/km. Hvem har rett? Begge selvsagt. Differansen er varmetap. Dvs. motoren bruker 1,4kWh, men den interne motstanden bruke 100Wh. Resultatet er at LeafSpy rapporterer 1,5kWh.

Hvordan har du målt at du ikke får mer enn 18kWh?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

LeafSwe

Sitat fra: sylwester på lørdag 23. juni 2018, klokken 22:39
Energimåleren i Leaf er nok ikke 100% til å stole på, spesielt ikke i kaldt vær. Hvis du sammenlikner LeafSpy og Leaf så vil Leaf alltid ha mindre Wh/km enn LeafSpy.

LeafSpy ser på GIDS, dvs. hva batteriet har av energi over tid. Kjører du 10km og GIDS gikk fra 200 til 181 så har den bruker 1,5kWh og forbruket er 150Wh/km. Leaf ser på hva motoren har brukt av energi. Dvs. den trekker ut 1,4kWh i løpet av den tiden og viser snittforbruk på 140Wh/km. Hvem har rett? Begge selvsagt. Differansen er varmetap. Dvs. motoren bruker 1,4kWh, men den interne motstanden bruke 100Wh. Resultatet er at LeafSpy rapporterer 1,5kWh.

Hvordan har du målt at du ikke får mer enn 18kWh?

:+1:

Jag har räknat km x leafs energimätare (som teslabjørn räknar
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA