Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plassering av odb2 kontakt

Startet av cosinus, søndag 02. mars 2014, klokken 21:47

« forrige - neste »

cosinus

Ok, jeg har en leaf tekna levert i februar og fikk et odb2 adapter i posten igår. Men jeg klarer ikke å finne kontakten. Har lest noe om til høyre for panseråpneren, men jeg kan ikke se noe. Må jeg ta av et deksel?

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Det var ikke noe deksel på min 2011/2012 modell. Kontakten er 15-20 cm til høyre for panseråpneren, og peker rett ned mot gulvet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cosinus

Takker, da skal jeg prøve igjen imorgen. Så der var et deksel der. Håper jeg får det av uten å ødelegge det.

emil

Dette er plasseringen på en 2012 modell:


Lynet

På euroleaf sitter den bak et deksel, litt lengre frem
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cosinus

Da fikk jeg det til. Har bare prøvd med leaf spy lite foreløpig, men den koblet fint til. Adaptere er sku 142679 fra dx.com. Har prøvd å legge ved et bilde av plasseringen på min bil.

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Lynet

Ble veldig synlig på euroleaf ser jeg.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: Lynet på mandag 03. mars 2014, klokken 20:15
Ble veldig synlig på euroleaf ser jeg.....

Kontakten er vel egentlig beregnet for diagnose på service og ikke til bruk ved normal kjøring. Men heldigvis er den ikke i veien for noe som helst på gammel Leaf. Og hadde det ikke vært for at min adapter lyser rødt når den er tilkoblet hadde den ikke vært synlig heller.

klawrenc

Begynner å lese meg opp om dette. Fint med bildet!!
Kan OBD2 adaptoren sitte fast i kontakten, under dekslen, eller er det slik at man gjør dette bare av og til (og må ta av dekslen hver gang)?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

emil

Jeg har bare min tilkoblet når jeg har behov. Dvs, noen ganger kobler jeg inn etter fullading for å se status og så kobler jeg ut igjen.

Har jeg behov for å pushe gjenværende kapasitet vs rekkevidde har jeg den derimot i når jeg kjører (og innimellom for "gøy"). Planlegger du å ha den i hele tiden ville jeg valgt en med av/på bryter. Det er ingen sikkerhet og f.eks når du lader vil den være aktiv og hvem som helst kan koble seg på og lese av og gjøre  diverse modifiseringer på bilen.

Plasseringen på Euro-Leaf er derimot litt dum til daglig bruk.

lifern

Er det noe som kan bli "skadet" av å kjøre med odb2 kontakten i hele tiden?
SVART EUROLEAF 2013

TorC

Sitat fra: lifern på mandag 24. november 2014, klokken 07:16
Er det noe som kan bli "skadet" av å kjøre med odb2 kontakten i hele tiden?

Godt spørsmål. Noen (husker ikke hvem det var) mener at bilen ikke har godt av det siden den slår inn releer hele tiden. På min 2011 hører jeg dette når jeg lader og telefonen er koplet til via blåtann, men ikke ved kjøring. Siden denne går på blåtann er det vel neppe spesielt vanskelig å cracke/hacke seg inn. Så den dagen noen får det for seg å lage et virus, eller bare vil gjøre faenskap er nok disse bilene utsatt...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Sitat fra: lifern på mandag 24. november 2014, klokken 07:16
Er det noe som kan bli "skadet" av å kjøre med odb2 kontakten i hele tiden?

Det er påstått på utenlandske fora at enkelte adaptere trekker strøm hele tiden og kan tømme 12V batteriet.
Personlig tviler jeg på at det klarer å trekke nok strøm til å tømme batteriert selv om bilen står parkert i et helt år, men jeg gidder ikke en gang å slå opp strømforbruket....

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA