Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

****** Rekkevidde angst i praksis –hva skjer ved 0 km rekkevidde! ******

Startet av Batteritralla, søndag 02. mars 2014, klokken 14:52

« forrige - neste »

Batteritralla

Vårt bruksmønster tilsier at alle el biler utenom Tesla vil ende opp med rekkevidde ned mot 0 km i enkelte tilfeller.

Det kan synes som om filosofien er litt forskjellig vedrørende hva som skjer når det står null rekkevidde i display på de forskjellige merkene.

Noen går noen kilometer til, andre stopper ganske fort.

For de av dere som har I3, eller som vurderer denne biltypen, så har jeg prøvd dette ut i praksis  :)

Innlegget mitt har kun fokus på hvordan det oppleves, og hva som skjer i den helt nedre enden av kapasitets skala på batteriet.

Når rekkevidden viser 20 km gjenstående kommer det opp et varsel om at gjenstående kapasitet er low. Det store displayet i midten foreslår at du bør se etter ladepunkter i nærheten. Dette valget er "highlightet" i menyen.Alt du trenger å gjøre er å akseptere forslaget ved å bekrefte med et trykk på  stor I drive hjul i midtkonsoll. Bilen foreslår da adresser i nærheten det er mulig å lade. I mitt tilfelle kom det mange irrelevante adresser hvor jeg stiller meg tvilende til at det er noen form for offentlig uttak til bruk for "hvem som helst".

Jeg valgte å se bort fra dette forslaget i sin helhet, da mitt mål med turen var å kjøre bilen helt i 0 km/t, OG UNDER 0 rekkevidde for å se hva som skjer  ::)

Jeg la derfor turen hjemover mot mitt nærområde, og benyttet anledningen til å teste ut opplevd kraft etter hvert som batteri kapasiteten nærmet seg 0 km.

Man merker ikke noen form for plagsom reduksjon i kraftresurser selv om rekkevidden kommer ned under 20 Km gjenstående batterikapasitet.

Bilen går fremdeles helt greit, men mister en del av skyvet i hastigheter fra 70 Km/t og oppover.

Jeg er fargeblind, men kunne allikevel konstatere at display farger endre seg til mer oppsiktsvekkende farger, og at det kom en del politisk korrekte anmodninger om at "nå er det på tide/sannelig på tide å lade gitt" i displayet  ???

Jeg så galant bort fra disse, og foretok heller en uoffisiell akselrasjon fra  0-100 Km/t ved 3 km gjenstående rekkevidde  8)

Ved 3 km gjenstående rekkevidde har bilen merkbart mindre effekt, og skyvet som vanligvis er ganske oppfriskende mellom 50-80 Km/t  er blitt merkbart sløvere.
Den akselererer allikevel til 100 Km/t på under 10 sekunder, hvilket må sies å være meget bra.

Nå er jeg like i nærheten av hvor jeg bor, og kan legge ruten slik at jeg (bortimot uansett) kan kjøre bilen til den topper, og fremdeles være i stand til å nå en av mine egne ladepunkter uansett.
I det jeg begynner en svingete stigning passerer kapasitets indikatoren 0 km, og det dukker bare opp .. i displayet.

Nå går bilen merkbart dårligere, men det fortsetter allikevel opp til en liten bakketopp el liten km lengre fremme. Fra denne bakketoppen er det nedover en liten km, før siste kneika opp til huset mitt.

Jeg er overbevist om at bilen vil regnerere såpass at jeg kommer meg helt hjem.

Men nå er ikke dette første gangen jeg har tatt feil, og i det jeg nærmer meg postkassestativet nedenfor huset ånder bilen HELT UT  :'(

Den bare rett og slett "slår seg av" . . .

I displayet anmodes man på det sterkeste om å sette bilen i park osv.

Jeg tenker "hvis den får hvilt seg litt" så drar den seg opp siste kneika.
5 min pause, men neida – el motoren nekter å dreie en runde. :-\

Nå hadde jeg for så vidt skjønt at dette kunne/kom til å skje, så jeg triller noen hundre meter i revers ned til verkstedet mitt, der jeg har lade muligheter.

Bilen lader lydig, men det står 0 km i diplayet i sikkert 10 minutter før den meget sakte begynner å krype oppover.
Når den er på 2 km tenker jeg at det får holde, nå kjører jeg de 500 meterene opp til huset.

Hva var det jeg sa tidligere om å ta feil?  :-[

I svingen nedenfor huset, 50 meter før garagen DØR bilen totalt igjen . . . .
Samme prosedyre, baklengs trilling ned igjen på verkstedet, men denne gangen rydder jeg litt på verkstedet mens bilen lader seg opp til 5! Km rekkevidde.

Da kjører den fint opp til huset hvor den koples til min 16A Mennekes lader.
(Egen erfaring om 16A Mennekes lader i eget innlegg)

Bilen lader fint, og neste morning blinker det grønt i ladeporten og bilen har glemt alle sorger fra gårsdagen  :D

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

TAKK!

Denne testen hadde jeg tenkt å gjøre selv, fordi jeg ikke har fått svar på hva som skjer noe annet sted.

Nå slipper jeg det :-)
Men jeg hadde håpet at det var mer å gå på. Det positive er at det dermed tyder på at vi ikke kan tømme batteriet helt på en i3, fordi elektronikken beskytter bilen. Det er bra for levetiden til batteriet, og forståelig når vi har 8 års garanti.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 14:52
Vårt bruksmønster tilsier at alle el biler utenom Tesla vil ende opp med rekkevidde ned mot 0 km i enkelte tilfeller.

Det kan synes som om filosofien er litt forskjellig vedrørende hva som skjer når det står null rekkevidde i display på de forskjellige merkene.

Noen går noen kilometer til, andre stopper ganske fort.

For de av dere som har I3, eller som vurderer denne biltypen, så har jeg prøvd dette ut i praksis  :)

Innlegget mitt har kun fokus på hvordan det oppleves, og hva som skjer i den helt nedre enden av kapasitets skala på batteriet.

Når rekkevidden viser 20 km gjenstående kommer det opp et varsel om at gjenstående kapasitet er low. Det store displayet i midten foreslår at du bør se etter ladepunkter i nærheten. Dette valget er "highlightet" i menyen.Alt du trenger å gjøre er å akseptere forslaget ved å bekrefte med et trykk på  stor I drive hjul i midtkonsoll. Bilen foreslår da adresser i nærheten det er mulig å lade. I mitt tilfelle kom det mange irrelevante adresser hvor jeg stiller meg tvilende til at det er noen form for offentlig uttak til bruk for "hvem som helst".

Jeg valgte å se bort fra dette forslaget i sin helhet, da mitt mål med turen var å kjøre bilen helt i 0 km/t, OG UNDER 0 rekkevidde for å se hva som skjer  ::)

Jeg la derfor turen hjemover mot mitt nærområde, og benyttet anledningen til å teste ut opplevd kraft etter hvert som batteri kapasiteten nærmet seg 0 km.

Man merker ikke noen form for plagsom reduksjon i kraftresurser selv om rekkevidden kommer ned under 20 Km gjenstående batterikapasitet.

Bilen går fremdeles helt greit, men mister en del av skyvet i hastigheter fra 70 Km/t og oppover.

Jeg er fargeblind, men kunne allikevel konstatere at display farger endre seg til mer oppsiktsvekkende farger, og at det kom en del politisk korrekte anmodninger om at "nå er det på tide/sannelig på tide å lade gitt" i displayet  ???

Jeg så galant bort fra disse, og foretok heller en uoffisiell akselrasjon fra  0-100 Km/t ved 3 km gjenstående rekkevidde  8)

Ved 3 km gjenstående rekkevidde har bilen merkbart mindre effekt, og skyvet som vanligvis er ganske oppfriskende mellom 50-80 Km/t  er blitt merkbart sløvere.
Den akselererer allikevel til 100 Km/t på under 10 sekunder, hvilket må sies å være meget bra.

Nå er jeg like i nærheten av hvor jeg bor, og kan legge ruten slik at jeg (bortimot uansett) kan kjøre bilen til den topper, og fremdeles være i stand til å nå en av mine egne ladepunkter uansett.
I det jeg begynner en svingete stigning passerer kapasitets indikatoren 0 km, og det dukker bare opp .. i displayet.

Nå går bilen merkbart dårligere, men det fortsetter allikevel opp til en liten bakketopp el liten km lengre fremme. Fra denne bakketoppen er det nedover en liten km, før siste kneika opp til huset mitt.

Jeg er overbevist om at bilen vil regnerere såpass at jeg kommer meg helt hjem.

Men nå er ikke dette første gangen jeg har tatt feil, og i det jeg nærmer meg postkassestativet nedenfor huset ånder bilen HELT UT  :'(

Den bare rett og slett "slår seg av" . . .

I displayet anmodes man på det sterkeste om å sette bilen i park osv.

Jeg tenker "hvis den får hvilt seg litt" så drar den seg opp siste kneika.
5 min pause, men neida – el motoren nekter å dreie en runde. :-\

Nå hadde jeg for så vidt skjønt at dette kunne/kom til å skje, så jeg triller noen hundre meter i revers ned til verkstedet mitt, der jeg har lade muligheter.

Bilen lader lydig, men det står 0 km i diplayet i sikkert 10 minutter før den meget sakte begynner å krype oppover.
Når den er på 2 km tenker jeg at det får holde, nå kjører jeg de 500 meterene opp til huset.

Hva var det jeg sa tidligere om å ta feil?  :-[

I svingen nedenfor huset, 50 meter før garagen DØR bilen totalt igjen . . . .
Samme prosedyre, baklengs trilling ned igjen på verkstedet, men denne gangen rydder jeg litt på verkstedet mens bilen lader seg opp til 5! Km rekkevidde.

Da kjører den fint opp til huset hvor den koples til min 16A Mennekes lader.
(Egen erfaring om 16A Mennekes lader i eget innlegg)

Bilen lader fint, og neste morning blinker det grønt i ladeporten og bilen har glemt alle sorger fra gårsdagen  :D

+1

He he he he he ... for en herlig test! Absolutt herlig! Da vet vi hva som skjer. Glimrende! Takk for testen.  ;)

SE


Klykken

Moro og interessant lesing! Takker og bukker! Da vet jeg hva jeg ikke skal prøve på iallefall. :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Har selv planlagt dette - og har bare vært nede på 2 km igjen i sirkler rundt huset mitt, og ikke "turt"  å ta den helt ut.  Flott test!.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sirka

- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Kenny

Takk for testen! Har vært svært vanskelig å finne noen offisiell dokumentasjon på dette.

tomrh

Ja dette er utrolig viktig at noen gjør, for hvert enkelt elbilmerke. Var en på trillingforumet som gjorde dette, og siden da har vi mestret rekkeviddeangsten bedre og klart å utnytte tilgjengelig rekkevidde mye mer. Vi klarer i praksis å utnytte opptil ca 90% nå, psykologisk, før man istedet beslutter å ta fossilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

østfolding

Husk at vi har gratis veihjelp fra Viking ved flatt batteri (transport til nærmeste ladestasjon) :-)

Vind

Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:10
Husk at vi har gratis veihjelp fra Viking ved flatt batteri (transport til nærmeste ladestasjon) :-)
Joda - fint det, men vente to timer på redningsbil, og så stå en time på nærmeste kommunale ladepunkt - da er det tross alt bedre å komme frem.....
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

tomrh

Ja det er der angsten egentlig ligger. Alle planene som går i vasken, alle timene man må bare vente og kjede seg, all tiden man må fryse etc.

Men Batteritralla, hva skjedde med klimaanlegget? Slo det seg av før bilen stoppet? Kom det evt bare kald luft? Spesielt ekkelt med dugg/ising på ruta de siste kilometrene uten å være i stand til å få det vekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Vind

Sitat fra: tomrh på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:55
Hva skjedde med klimaanlegget? Slo det seg av før bilen stoppet? Kom det evt bare kald luft? Spesielt ekkelt med dugg/ising på ruta de siste kilometrene uten å være i stand til å få det vekk.
Jeg har vært ned til 2 km, full fart på klimaanlegg til da (men mye advarsler)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Batteritralla

Sitat fra: Vind på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:06
Sitat fra: tomrh på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:55
Hva skjedde med klimaanlegget? Slo det seg av før bilen stoppet? Kom det evt bare kald luft? Spesielt ekkelt med dugg/ising på ruta de siste kilometrene uten å være i stand til å få det vekk.
Jeg har vært ned til 2 km, full fart på klimaanlegg til da (men mye advarsler)

Det kan nok stemme. Men jeg synes å huske at det kom kald luft når rekkevidden nådde ..  :o

Når den stoppa helt var det særdeles mye gnål og warnings på skjermen. Den ba om "engage park" osv. Fikk den i revers, og med gassen inne trilla den baklengs. Regenereringa virka fremdeles om man slapp opp gassen, og jeg var sikkert oppe i minst - 2,17 km rekkevidde da jeg trilla baklengs inn på verkstedet!  8)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Sirka

SitatNår den stoppa helt var det særdeles mye gnål og warnings på skjermen. Den ba om "engage park" osv. Fikk den i revers, og med gassen inne trilla den baklengs. Regenereringa virka fremdeles om man slapp opp gassen, og jeg var sikkert oppe i minst - 2,17 km rekkevidde da jeg trilla baklengs inn på verkstedet! 

Betyr det at hvis man står i eller ved en bakke når bilen "nuller" vil man kunne regenerere nok til å få den i gang igjen ...? Hvor mange prosent må den ha før den lar seg starte igjen?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA