Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 x 16A ladekontakter, kan det brukes til noe foruftig lading

Startet av RaBalder, fredag 28. februar 2014, klokken 18:15

« forrige - neste »

RaBalder

Sett at man kommer til et sted, f.eks. en parkeringsplass med 10 16A ladepunkter.

Med litt fantasifull kobling her, så skulle man vel relativt greit fått foret bilen med 32A?  ::)

Er vel sikkerhet og jordfeil-brytere som kan være verste "fienden".

OleJA

Den verste fienden er nok deg selv  ??? For at du griller et eller annet.
Med en slik kobling, så får også alt annet som er koblet på disse to kursene en effektiv sikring på 2 x 16A, dvs mer enn nok til å starte en brann dersom det oppstår en feil på disse mens du lader.

Gressvikingen

#2
Å matche fasene ved prøve å feile kan jo ende opp med at du ikke har strøm i noen av de to ???
Ellers er det nok slik (hvis lykkelig parring) at hver av kursene tross alt fortsatt er sikret med kun 16A fram til der du kobler dem sammen. Derfra og til bilen din vil det være ett eller annet sted mellom 16 og 32 du kan få ut (avhengig av forskjellen i motstanden i de to to grenene.
Ingen fare for systemet foran stikkene.
P85D"+"

jkirkebo

Sitat fra: Gressvikingen på fredag 28. februar 2014, klokken 19:04
Å matche fasene ved prøve å feile kan jo ende opp med at du ikke har strøm i noen av de to ???
Ellers er det nok slik (hvis lykkelig parring) at hver av kursene tross alt fortsatt er sikret med kun 16A fram til der du kobler dem sammen. Derfra og til bilen din vil det være ett eller annet sted mellom 16 og 32 du kan få ut (avhengig av forskjellen i motstanden i de to to grenene.
Ingen fare for systemet foran stikkene.

Det går i prinsippet an å bygge en boks som gjør dette på en sikker måte, med kontaktorer for å koble inn og ut samt ampere-meter for å se at man ikke overbelaster noen av kursene. Problemet er heller at strømmen ikke vil fordele seg jevnt i begge faseledninger på hver kurs, og da slår jordfeilbryteren ut. Jordfeilbrytere er det vel på nesten alle offentlige ladepunket, så man får neppe mye nytte av en slik boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Hva med to uavhengige likerettere, en helvetes kapasitor av et eller annet slag før merge, og en felles alternator ut?  ;D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Hvis det var mulig å samkjøre noe, så kunne man hatt uavhengig "inngangstrinn" som kunne kobles til separate kontakter (ala likerettere i en superlader). Men da bør man vel fore batteriet utenom laderne. Ikke sikkert Tesla liker det.


Ser for meg at man åpner bagasjeluka, drar ut 10 skjøteledninger, plugger i alt og lader med 30kW  ;D

jkirkebo

Sitat fra: janmb på fredag 28. februar 2014, klokken 21:33
Hva med to uavhengige likerettere, en helvetes kapasitor av et eller annet slag før merge, og en felles alternator ut?  ;D

Høres ut som det vil være enklere å bruke to skilletrafoer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

diax

Høres ut som mange startet på Merlot'en allerede i bilen på vei hjem fra jobb i dag... :-D

Batteritralla

Jeg har denne problematikken i garasjen. 2 stk 16a kurser. Vurderer 2 El biler. Da kan jeg bruke begge kursene :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

MindViruz

Jordfeilbryteren vil ikke løse ut dersom kursene er koblet mellom samme fasene. Hvis kabellengdene helt fra fordeling og fram til bilen er nøyaktig like lang og med samme tverrsnitt skal det i teorien gå.

Hvis motsatanden i en av de paralellkoblede lederene er større enn i den andre vil mesteparten av strømmen gå i den med lavest motstand og den kursen vil bli overbelastet.

I praksis er ikke det forslaget du kommer med mulig. Kun i teorien.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: MindViruz på fredag 28. februar 2014, klokken 22:36
Jordfeilbryteren vil ikke løse ut dersom kursene er koblet mellom samme fasene. Hvis kabellengdene helt fra fordeling og fram til bilen er nøyaktig like lang og med samme tverrsnitt skal det i teorien gå.

Da må de være eksakt helt like. Om hver kurs har L1 og L2 og disse kobles sammen, kan vi ikke garantere at strømmen som går ut på L1 på ene kursen er lik den på L2 på samme kursen. Det kan godt hende at litt av den returnerer på L2 på den andre kursen. Det trengs ikke mer ubalanse enn 30mA for at jordfeilbryteren slår ut. 0.2% ubalanse er altså nok til at jordfeilbeskyttelsen slår ut, så lite er umulig å oppnå i praksis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sindrej

Sitat fra: diax på fredag 28. februar 2014, klokken 22:06
Høres ut som mange startet på Merlot'en allerede i bilen på vei hjem fra jobb i dag... :-D
Pokker altså, i sånne tilfeller ønsker jeg vitterlig det var en sånn "liker" knapp ved innlegget  ;D

Igloo

Det burde egentlig ikke være vanskelig å lage en likeretter med to powersupply/likerettermoduler (eller fler) slik at du kan benytte deg av flere enn én kurs. Spørsmålet blir vel egentlig om likeretteren klarer å levere den spenningen og strømmen som trengs for å lade bilen...
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

jog

Jeg har laget en slik prototyp som kombinerte 2x16 som jeg brukte i båten før.  Hadde 2 rele som passet på å koble rett par sammen.  Funket fint der det ikke var jorfeilbrytere på hver kurs.   Så det vil jo fungere på mange eldre stolper.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA