Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 x 16A ladekontakter, kan det brukes til noe foruftig lading

Startet av RaBalder, fredag 28. februar 2014, klokken 18:15

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: sindrej på fredag 28. februar 2014, klokken 23:00
Sitat fra: diax på fredag 28. februar 2014, klokken 22:06
Høres ut som mange startet på Merlot'en allerede i bilen på vei hjem fra jobb i dag... :-D
Pokker altså, i sånne tilfeller ønsker jeg vitterlig det var en sånn "liker" knapp ved innlegget  ;D
+30,5
Men jeg tror det var sterkere saker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#16
Sitat fra: jog på lørdag 01. mars 2014, klokken 00:24
Jeg har laget en slik prototyp som kombinerte 2x16 som jeg brukte i båten før.  Hadde 2 rele som passet på å koble rett par sammen.  Funket fint der det ikke var jorfeilbrytere på hver kurs.   Så det vil jo fungere på mange eldre stolper.
Sitat fra: jog på fredag 06. desember 2013, klokken 21:03
en slik y koblings boks laget jeg til baaten min noen aar siden,fordi det var mange baathavner med lav amp paa svenskekysten.  Virket helt fint.  hadde rele som koblet korekt opp.  Har vurdert aa lage en 32a versjon.  var litt skummel om noen tuk ut den ene kabelen aa tok paa lederne.
Så jog er vrkelig en som tenker sikkerhet når han lager sine løsninger.
:o
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MindViruz


Sitat fra: jog på lørdag 01. mars 2014, klokken 00:24
Jeg har laget en slik prototyp som kombinerte 2x16 som jeg brukte i båten før.  Hadde 2 rele som passet på å koble rett par sammen.  Funket fint der det ikke var jorfeilbrytere på hver kurs.   Så det vil jo fungere på mange eldre stolper.

Om ikke kursene er helt like vil jo det meste av strømmen gå gjennom den med lavest motstand, så 32 a blir nok vanskelig å få til. I praksis er nok ofte kursene ganske lik lengde, så man klarer nok i mange tilfeller å få mer enn 16a.

Men hvis kursene ikke har samme fasene i samme rekkefølge blir det jo lortslutning. Hvordan løser du dette da?

MindViruz


Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. februar 2014, klokken 22:57
Sitat fra: MindViruz på fredag 28. februar 2014, klokken 22:36
Jordfeilbryteren vil ikke løse ut dersom kursene er koblet mellom samme fasene. Hvis kabellengdene helt fra fordeling og fram til bilen er nøyaktig like lang og med samme tverrsnitt skal det i teorien gå.

Da må de være eksakt helt like. Om hver kurs har L1 og L2 og disse kobles sammen, kan vi ikke garantere at strømmen som går ut på L1 på ene kursen er lik den på L2 på samme kursen. Det kan godt hende at litt av den returnerer på L2 på den andre kursen. Det trengs ikke mer ubalanse enn 30mA for at jordfeilbryteren slår ut. 0.2% ubalanse er altså nok til at jordfeilbeskyttelsen slår ut, så lite er umulig å oppnå i praksis.

Ja, godt mulig du har rett. Har ikke tatt på meg hvisomdersom drakten enda.


Uansett, så tror jeg at dette oplegget ikke er noe å satse på.

sn0le

@Batteritralla:
Hvis de 2 kursene har felles tilførsel ut til garasjen og sikringene står i garasjen så kan man få satt opp større sikring og dertil egnet kontakt.
Bare å få en elektriker til å se på tverrsnittet på kabel ut til garasjen, det tverrsnittet bestemmer max størrelse på sikringen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jog

Sitat fra: MindViruz på lørdag 01. mars 2014, klokken 06:21

Sitat fra: jog på lørdag 01. mars 2014, klokken 00:24
Jeg har laget en slik prototyp som kombinerte 2x16 som jeg brukte i båten før.  Hadde 2 rele som passet på å koble rett par sammen.  Funket fint der det ikke var jorfeilbrytere på hver kurs.   Så det vil jo fungere på mange eldre stolper.

Om ikke kursene er helt like vil jo det meste av strømmen gå gjennom den med lavest motstand, så 32 a blir nok vanskelig å få til. I praksis er nok ofte kursene ganske lik lengde, så man klarer nok i mange tilfeller å få mer enn 16a.

Men hvis kursene ikke har samme fasene i samme rekkefølge blir det jo lortslutning. Hvordan løser du dette da?

Relene sjekker hvilken faser som går over hvilken leder og så kobler disse opp paralelt slik at det ikke blir kortsluting. 

Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

OleJA

Dersom du har to 16A kontakter på hver sin kurs, så er det to muligheter:
1) Kontaktene er koblet på samme faserledere, men kan være 'snudd' i forhold til hverandre.
2) De er kobler over forskjellige faserledere, Feks kontakt 1 over L1 og L2, og kontakt 2 over L2 og L3 dersom det er IT nett. Evt L1 og N, og L2 og N (TN nett.)

I tilfelle 1) er det teknisk mulig å lage en boks som kobler sammen disse kursene 'riktig vei'. I tilfelle 2), som vil være det normale pga lastfordeling, vil det oppstå kortslutning samme hvordan disse 2 kursene kobles sammen.
Jeg vil si at en slik boks er bare tull, og medfører flere problemer enn den muligens kan løse.

sisc1337

Mit første inlegg her på forumet, så vær snill:)

Men siden vi er inne på temaet om lading tenkte jeg at jeg like så godt kan spørre her. Planen min er å få montert en rød trefase strømutak i garasjen for lading av bilen min. På bestillingsiden til tesla så står det at ved rød ladeadapter kan man oppnå opptil 55 km rekkevidde per time lading. Jeg antar at dette er ved biler som har dobbeltlader? Men når jeg var å prøvde Tesla model S så sa selgeren til meg at med dobbeltlader så ville man kunne lade opptil 110 km rekkevidde per time lading med 3-fase uttak. Stemmer dette?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Griffel

#23
Sitat fra: sisc1337 på søndag 02. mars 2014, klokken 21:51
Mit første inlegg her på forumet, så vær snill:)

Men siden vi er inne på temaet om lading tenkte jeg at jeg like så godt kan spørre her. Planen min er å få montert en rød trefase strømutak i garasjen for lading av bilen min. På bestillingsiden til tesla så står det at ved rød ladeadapter kan man oppnå opptil 55 km rekkevidde per time lading. Jeg antar at dette er ved biler som har dobbeltlader? Men når jeg var å prøvde Tesla model S så sa selgeren til meg at med dobbeltlader så ville man kunne lade opptil 110 km rekkevidde per time lading med 3-fase uttak. Stemmer dette?
Ja, Rødt adapter er begrenset til 16A. Mens en veggboks type 2 kan kobles til en 32A kurs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: OleJA på søndag 02. mars 2014, klokken 21:18
Dersom du har to 16A kontakter på hver sin kurs, så er det to muligheter:
1) Kontaktene er koblet på samme faserledere, men kan være 'snudd' i forhold til hverandre.
2) De er kobler over forskjellige faserledere, Feks kontakt 1 over L1 og L2, og kontakt 2 over L2 og L3 dersom det er IT nett. Evt L1 og N, og L2 og N (TN nett.)

I tilfelle 1) er det teknisk mulig å lage en boks som kobler sammen disse kursene 'riktig vei'. I tilfelle 2), som vil være det normale pga lastfordeling, vil det oppstå kortslutning samme hvordan disse 2 kursene kobles sammen.
Jeg vil si at en slik boks er bare tull, og medfører flere problemer enn den muligens kan løse.
I tillegg til at opplegget i de få tilfelle det " virker" utsetter andre for fare.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fatang

Lit off topic men. er det noen som har målt med et ampermeter N leder når man lader 400v 3fase ?
Ser at på bjørn sine youtube videoer at når han lader på en 22kw type 3 stasjon står det 235v på skjermen i bilen.
Så jeg lurer på om hver fase går til N leder eller er bare koblet i stjerne.
Grunnen er at jeg prøver og forstå hvorfor 3 fase 230 ikke fungerer.

Hvis ikke N leder er i bruk er det vel bare rein stjerne og det er 230 mellom hver fase. Og hvis man da bruker 230 ville det vert 110v mellom hver fase i stjerne.



Gressvikingen

#26
Laderne er koblet i stjerne og N er tilkoblet nullpuktet.
Ved lik last på fasene er strømmen i N lik 0.
Strømmen er selvsagt ikke 0 ved enfas lading.
Problemet med 230V IT nett er at vi mangler tilgang til 0 punktet.
Normalt tas styrestrømmen til ladeprosessen ut mellom en fase og 0. Det blir derfor dårlig med styring ved tilkobling til IT 3 fas nett.
Det er selvsagt mulig å koble om slik at 3fas 230V IT nett kan benyttes, men slik omkobling (fysisk og software) er ikke bilen tilgjengelig for.
Lavere spenning, hvis det er et problem, kunne vært kompensert for ved omkobling til trekant.
P85D"+"

Fatang

Hvis de bruker N for styre strøm gjør det alt en del vanskeligere :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA