Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmepumpe

Startet av ArTa, fredag 28. februar 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

ArTa

Holder på utsette bilkjøpet grunnet ikke varmepumpe på intromodellen, er det verdt å utsette bilen til høst grunnet varmepumpe, kommer hovedsakelig å bruke bilen i Oslo.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

El-motor

Jeg tenker på det samme. Det var utrolig skuffende at varmepumper ikke var med, særlig siden mange norske og utenlandske artikler priset varmepumpens fortreffelighet. Derfor var helt klart feil av Volkswagen å tie om dette. Er det helt kurant å kansellere nåværende kjøp, eller byr det på vannskligheter? Jeg skal bruke bilen på Vestlandet, ca. 10 mil hver dag og har planer om å ha bilen lenge. Noen gode råd?

Coolio

varmepumpe blir ikke standard, men kan kjøpes i tilleg, har du lademuligheter og varmer bilen via ladepunkt er det ikke sikkert det er av stor betydning, rekkevidden blir vel marginalt noe lenger pga lavere strømforbruk ved kjøring, men mange bekker små osv........

Espen Hugaas Andersen

#3
Jeg tenker at oppvarmet frontrute veier til en viss grad opp for manglende varmepumpe.

Hvis man skal langt på en beinkald dag, kan man med en e-Golf kle seg godt og kun bruke oppvarmet frontrute og sete, mens på en Leaf må man kjøre varmepumpen for å unngå ising/dugg på rutene. I tillegg er det jo begrenset hvor stor effekt en varmepumpe har under -10C. Worst-case rekkevidde for Leaf og e-Golf er nok ikke veldig forskjellig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ArTa

Sitat fra: El-motor på fredag 28. februar 2014, klokken 14:47
Jeg tenker på det samme. Det var utrolig skuffende at varmepumper ikke var med, særlig siden mange norske og utenlandske artikler priset varmepumpens fortreffelighet. Derfor var helt klart feil av Volkswagen å tie om dette. Er det helt kurant å kansellere nåværende kjøp, eller byr det på vannskligheter? Jeg skal bruke bilen på Vestlandet, ca. 10 mil hver dag og har planer om å ha bilen lenge. Noen gode råd?

Jeg skal få svar fra forhandler på mandag om det blir kansellering eller sette ordren på vent, hvis jeg går for bil med varmepumpe. Vil informere da om hvilket utfordringer dette medførte.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

mihkku

Om du uansett har planer om å varme opp bilen før du kjører, så vil du ikke ha behov for det. Om du liker luksusen at varmen kommer med en gang du skrur på en kald bil eller du skal kjøre lange avstander - så er nok varmepumpen en god hjelp.

Jeg må ha varmepumpe grunnet kjøring til Gudbrandsdalen ca. 2 ganger i måneden og jeg ønsker den ekstra komforten ved å kunne ha 22+ i bilen uten at det går fryktelig utover rekkevidden.

Sonus

COP verdien ved lave temperaturer er vel ikke veldig god? Kanskje 2. Dermed vil en bil med varmepumpe kun bruke halvparten til oppvarming, om så det vanlige varmeapparatet er 4kw så vil en bil med varmepumpe bruke 2kw.(har bare antatt kw-verdier)

Ved mer optimale temperaturer kan vel COP-verdien kom opp i 4.

Etter skuffelsen over at bilen ikke kommer med varmepumpe har lagt seg tror jeg nok vi beholder ordren slik den er og får bilen levert så fort som mulig.

KaiRK

VW skryter av opptil 20% lenger kjørelengde med varmepumpe. Det er vistnok ikke bare at den har høyere effektivitet, men den henter opp varme fra varme komponenter. Hvor mye det ligger i dette, er det vel ingen som vet før om ca. 8mnd. Det er også skrevet av BBC at varmepumpen gir varme til batteriene på kalde dager, og det er jo et stort poeng om det faktisk er riktig.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

norsedons

Hei, ny på forumet, har et spm håper dere kan hjelpe med. Bestilte bil med en gang den kom. Bor i Bergen, og vurderer dette med varmepumpe. Bilen vil sjelden bli kjørt mer enn 5-6 mil t/r. er det slik at en kan programmere bilen til å bli varm når den står til lading, altså over natten? Ergo kan en sette seg i varm bil om morningen?
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

Gordon Retriever

Sitat fra: El-motor på fredag 28. februar 2014, klokken 14:47
Jeg skal bruke bilen på Vestlandet, ca. 10 mil hver dag og har planer om å ha bilen lenge. Noen gode råd?

Vestlandsvinteren gir god effekt fra varmepumpen. Skal du ha bilen lenge, vil du sannsynligvis se nye elbilmodeller med større batteripakker overta markedet. Jeg ville derfor prøvd å gjøre spranget mellom min bil og de nyere modellene minst mulig og sikret meg en bil som gav minst mulig begrensninger mht. rekkevidde - altså ventet til e-Golf er tilgjengelig med varmepumpe. :)

ArTa

Sitat fra: kapteinl på fredag 28. februar 2014, klokken 16:47
Hei, ny på forumet, har et spm håper dere kan hjelpe med. Bestilte bil med en gang den kom. Bor i Bergen, og vurderer dette med varmepumpe. Bilen vil sjelden bli kjørt mer enn 5-6 mil t/r. er det slik at en kan programmere bilen til å bli varm når den står til lading, altså over natten? Ergo kan en sette seg i varm bil om morningen?

Oppvarming av bilen kan aktiveres av Car-Net e-remote system for smarttelefonen. Finner ingen informasjon om varme er programerbar via Car-Net e-remote eller om det er noe slags timer i bilen for kontroll av varme.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

e-Golfer

Jeg bor også på Vestlandet (Bergen), og kommer til å bruke bilen 5 mil pr dag t/r jobb i tillegg til litt småkjøring av unger på kveldstid. VW oppgir teoretisk rekkevidde på 190 km, i praksis ca 140km. Det betyr at jeg kommer til å ha plenty med strøm til mitt kjøremønster, og således ser jeg ikke på varmepumpe som et must. Hadde jeg hatt 10-12 mil hver dag, så hadde det vært tema.

Har også tenkt å ha bilen lenge (3-5 år er lenge for meg), men som sagt, vil ikke rekkevidde være noe issue for meg selv på "iskalde" Bergensdager med -5 grader som bortimot er det kaldeste det blir i Bergen.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Norx

Regner med den styres som e-up.

Dvs. Enten starte/stoppe lading og varmeanlegg fra en Smartphone (iphone/snart android) eller web browser. Alternativt forhåndsprogrammere i skjermen.
Dette har man på mange dieseldyr med webasto i dag også.

Rio

En varmepumpe i bil gjør akkurat det samme som en varmepumpe i et hus - det er en mer effektiv (strømsparende) måte å varme på (bortsett ved ekstremkulde).

Det er spesielt viktig i en elbil, selvsagt, fordi oppvarmingen kan bruke en signifikant del av energien man har i batteriet. Det er selvsagt viktig på langturer, men det er faktisk også viktig når man har mye småkjøring i løpet av en dag, og stadig må bruke 4-6 kW for å varme bilen gang på gang på gang.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafster

Man klarer seg helt fint uten varmepumpe. Har klart meg uten i over 2 år og det bør ikke være en dealbreaker med mindre man har tenkt til å tyne rekkevidden mye ved 0-føre. Blir det skikkelig kaldt kommer du uansett ikke fram.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA