Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Påbudt med Refleksvest i bil!

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 03. mars 2007, klokken 18:01

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

I går kom påbudet om refleksvest i bil.

Har nå kjørt bil til / fra jobben i 2 dager, men nå jeg ser ut av bilvinduet i køen, er det bare jeg som har på meg denne refleksvesten. Er folk så vannvittig trege, eller er det noe jeg har missforstått ?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Fine.  ;D

I motorsykkelmiljøet er det også de som har misforstått, og trodd at Hells Angels og Bandidos vestene måtte byttes ut med refleksvester.

Selvfølgelig skal de kun medbringes, og tas på dersom en skal ut av bilen, eller av motorsykkelen.

Er det forresten noen som har definert hvor en kan parkere og gå ut av bilen uten å måtte ha på refleksvesten ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tom

Folk har ikke respekt for lover og regler lenger.  Men det betyr ikke at du også skal gi blaffen.   Lars, forsett å stå frem som et godt eksempel for alle.  Ikke bry deg hva andre sier.  Verden trenger deg.

Ps-  er du helt sikker på at det  ikke var redningsvest det var snakk om.

/tom 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

hens

Det er mange av påbudene vi har fått som er det rene visvas, pålagt oss av  bedrevitende politikere, men refleksvesten må vel sies å ha en god grunn.
En bil som har stoppet i veikanten i tusmørke, med en mørkkledd person svimende rundt bilen med møtende biler med masser av feiljusterte lys......!
Dette påbudet skulle ha vært på plass for lenge siden.
Vesten skal ligge tilgjengelig i bilen, IKKE under reservehjulet under all bagasjen i bagasjerommet. Den skal ikke brukes under kjøring, men når bilen stopper på et sted hvor det kan være farlig å gå ut av bilen.
Og så, i en gitt situasjon, kanskje refleksvesten blir en redningsvest.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

EL CAR LØS

Selv har jeg ikke hatt den på meg når jeg kjøre, men har den "på" bilsette i sted for å ha den i bagasje rom som mange gjør, da er jo vitsen borte om man skal gå ut av bilen ::)

Den 1 Mars så jeg faktisk for første gang "i Norge" * forklaring senere, brukt av de vestene ifm bil utkjøring da jeg kjørte hjem fra jobben, da var 2 kvinner iført vestene mens en lastebil hjalp dem med bilene etc...

* Hørt her om dagen i medien " både på TV og K24", at Norge var den første land i EU å innføre påbudt for refleks vest i bilen, noe jeg er helt uenig.
Portugal har hatt påbudt på dette i mange år, og da jeg var der nede ifm ferie i 2003/4 så jeg at mange kjørte med refleks vest "på" bilsette i bilen og da jeg spurte onkel min "Forsikrings sjef" var svaret at dette var en direktiv fra "EU" og PT-reglene og alle måte bruke slikk i bilen, naturlig nok fikk jeg se mange slike refleks vester ut på vein mens vi kjørte ned til "ALGARVE" Portugals ferie sted, det er desverre mange ullykke i Portugal pga. meget stor hastighet og noe "snaps2 på vei  ;D
Når det er sagt, så gjor jeg ikke det same  ;)

pilt

Sitat fra: EL CAR LØS på søndag 04. mars 2007, klokken 14:47
* Hørt her om dagen i medien " både på TV og K24", at Norge var den første land i EU å innføre påbudt for refleks vest i bilen, noe jeg er helt uenig.
Portugal har hatt påbudt på dette i mange år...

Sikker på at de ikke sa "første land utenfor EU til å innføre påbudet?"

Jeg kom over en debatt om disse refleksvestene der en skrev at han hadde fått vest i posten fra forsikringsselskapet sitt for lenge siden. Hvorfor deler ikke alle forsikringsselskap ut slike vester til kundene sine? (Lurer på hvilket selskap det var snakk om, for jeg har ikke fått noen... Har dog fått et kort fra Opel om at jeg kan hente en vest hos dem hvis jeg leverer inn kortet jeg fikk med navn og e-mailadresse. Jeg er ingen Opeleier lenger, men en gratis vest kan jeg da alltids ta imot...  ;) Flere bilforhandlere burde gjort det samme!)

Ang. det å henge vesten over ryggen på setet: Er det så lurt? I Spania har jeg sett at de fleste gjør dette, men vil ikke refleksstripene bli slitt ved at man stadig sitter og gnikker ryggen inntil dem? Og det må da være mer styr å måtte "kle av" setet for å få tak i vesten enn ved å enten strekke seg bort til hanskerommet eller stikke hånda rett ned i lomma på døra?
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

EL CAR LØS

Når jeg tenker over det så har du kansje rett, på begge ting  ;)
men siden dette er "humor og kanari" tar jeg meg en "Spansk" én  ;D

Hørt også forrige fredag "K24" på vei til jobben at de mente dette ville mange ikke være flinke til å bruker vestene om sommeren når det trengs, men selv tror jeg det vil gå fint  8)

El rayo

Sitat fra: pilt på søndag 04. mars 2007, klokken 22:41
en skrev at han hadde fått vest i posten fra forsikringsselskapet sitt for lenge siden. Hvorfor deler ikke alle forsikringsselskap ut slike vester til kundene sine? (Lurer på hvilket selskap det var snakk om, for jeg har ikke fått noen.
Jeg fikk gul refleksvest, -brikke og -stripe fra If for noen år siden. Jeg har sikkert betalt for det gjennom polisen!!!!

De jeg kjøpte på Europris á kr 15,- var forresten oransj-røde. Er det noe krav til farge? En annnen kunde påsto at de ikke var godkjente.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Jeg fikk refleksvest fra Veste for en tid tilbake. Og jeg er HELT 100% sikker på at jeg har betalt for den gjennom polisen, ja.  ;)

Jeg har i tillegg bestilt en vest til hver bil fra NAF, noe jeg kunne spart meg (hadde glemt at jeg fikk en fra Vesta). Jeg hadde caravellen inne for å skifte ei bakrute som plutselig eksploderte  ??? ??? ??? uten noen grunn (bilen sto parkert og ruta gikk da framdøra ble lukket - noen som har vært borti lignende?). Vel, uansett: da bilen var ferdig spanderte de refleksvest og en kanne med spylervæske. (Noe jeg sikker togså har betalt gjennom polisen, for øvrig).

Vil foresten benytte høvet til å skryte av servicen jeg fikk hos dem. (Det var hos Riis bilglass i Ålesund (Fremmerholen)) Trivelige, hjelpsomme og dyktige karer. Jeg fikk til og med låne bil fra dem for å gjøre en del ærender mes de fikset en steinsprut i frontruta.  :D  For de som sogner til dette området kan jeg anbefale dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Nå har jeg funnet ut hvor jeg kan ha vesten, slik at den blir tilgjengelig når jeg trenger den:

Tok en stor flat skrutrekker, og vippet opp "lokket" på rattet. Under her sitter nemmlig også airbaggen, men det er plass til vesten også. Det er jo like greit at refleksvesten skytes ut sammen med airbaggen, så får jeg den automagisk når jeg trenger den.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

El rayo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2007, klokken 11:37
vippet opp "lokket" på rattet. Under her sitter nemmlig også airbaggen, men det er plass til vesten også. Det er jo like greit at refleksvesten skytes ut sammen med airbaggen, så får jeg den automagisk når jeg trenger den.

Lars
Det burde du ta patent på!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: pilt på søndag 04. mars 2007, klokken 22:41Jeg er ingen Opeleier

Var innom Bertil O Steen i dag for å fortelle dem at nok et batteri på Mercedes Viano'en har tatt kvelden, da deleselgeren satt og gottet seg med en ekte Mercedes reflexvest.

Den ble hurtig taklet fra han, og det viste seg at han også hadde Peugeot vester. Begge til en hyggelig pris av 49 kr stk.

Alltid greit å fortelle forbipasserende hvilket merke bil en har problemer med. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2007, klokken 11:37
Tok en stor flat skrutrekker, og vippet opp "lokket" på rattet. Under her sitter nemmlig også airbaggen, men det er plass til vesten også. Det er jo like greit at refleksvesten skytes ut sammen med airbaggen, så får jeg den automagisk når jeg trenger den.

Lars

OK, bare en tilleggsopplysning: Don`t try this at home kidz!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

#13
Før vinterferien fikk jeg et brev fra forsikringsselskapet om at de ville forære meg en refleksvest, men at etterspørselen var så stor at den ikke kunne leveres før etter 1.mars. Det sto at politi var klar over dette leveringsproblemet og at de derfor i de første par måneder ikke ville ta alt for hardt på overtredelser av påbudet.

Dette kan være grunnen til at vi ser så få med refleksvest i trafikken.

På flyet (fy-fy :o jeg fløy i vinterferien. men til min unnskyldning, forbruket er altså bare 0,025l/passasjer km) lå det redningsvester under hvert sete. Jeg har også blitt fortalt at i ubåter er fallskjermer over hvert sete slik at det er symmetri i regelverket. (Detter gjelder vist passasjerer, for mannskap er det omvent). Meningen er sikkerhetsutstyret skal ligge der under/over setet unntatt i nødstilfelle når alle må ut for å dytte.

Kanskje dette er meningen med refleksvesten også, at den skal ligge under/over setet til en må ut å dytte bilen til en sikrere posisjon? Slik blir det lettere for andre bilførere å se forskjell på en bilfører med problemer og på vanlige myke trafikkanter.

Egentlig burde det vell vært egne grønne refleksvester for oss med Elbil, men verken If, NAF eller Biltema hadde det.

Tenk så bra det ville vært om elg og småvilt brukte refleksvest.

Ellers tror jeg nok at alle som har kjørt bil i mørket ser at dette er godt sikkerhetsmessig tiltak, og det nok kan være lurt å kjøpe en ekstra vest til kona/mannen slik at du ikke risikerer at kone/mann forveksles med vanlig myk trafikant når du trenger å dytte bilen ut til sidekanten av veien og til sette ut varseltrekanten.


Sitat fra: elektrolux på søndag 04. mars 2007, klokken 11:44
Er det forresten noen som har definert hvor en kan parkere og gå ut av bilen uten å måtte ha på refleksvesten ???

Sunn fornuft er vel tilstrekklig regelverk om når vesten skal brukes/ikke trengs i alle fall for elbilister.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pilt

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. mars 2007, klokken 14:27
Egentlig burde det vell vært egne grønne refleksvester for oss med Elbil, men verken If, NAF eller Biltema hadde det.
Har du hørt med Kiwi-butikken? Har de ikke vester, så får du kanskje kjøpt en hel drakt som du kan sy tykke refleksbånd på selv. ;)

Sitat
Tenk så bra det ville vært om elg og småvilt brukte refleksvest.
Veeeeel.... Selv om det ville bli slutt på påkjørsel av dyr, så ville kanskje elgen blitt helt utryddet under elgjakta... Ikke lett å gjemme seg i skogen når man går rundt i en selvlysende gul vest... :D

Sitat
kan være lurt å kjøpe en ekstra vest til kona/mannen slik at du ikke risikerer at kone/mann forveksles med vanlig myk trafikant når du trenger å dytte bilen ut til sidekanten av veien og til sette ut varseltrekanten.
Nei, du må da skjønne at det holder i lange baner med én. Når bilen stopper, det er kaldt, mørkt og vått ute, så er det nok å kle på mannen denne vesten og sende ham ut... Kona må sitte inne og passe på bilen, hun.  ;D
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA