Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruke bilbatteri i elsykkel?

Startet av Jejl, onsdag 26. februar 2014, klokken 19:44

« forrige - neste »

Jejl

Noen som vet om det finnes et enkelt kit som gjør det mulig å bruke et vanlig bilbatteri til å drive en sykkel?

janstok

Har du 24V eller 36V kontroller? Du må uansett få opp spenningen fra 12V. Måten du kan gjøre det på er å seriekople flere 12V batterier. Tviler sterkt på at du får noe rimelig som konverterer opp spenningen og gir ut mange ampere.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Jejl

Jeg har ikke noe annet enn et 12V batteri. Det fungerer utmerket til å drive el-påhengsen til båten vår, så synes det er litt rart hvis det ikke kan brukes på en sykkel også.

janstok

Hvilken sykkel har du, eller hvilket motorsett har du?
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

PerBear

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Jejl

Sitat fra: janstok på lørdag 01. mars 2014, klokken 16:29
Hvilken sykkel har du, eller hvilket motorsett har du?
Jeg har sikkert forklart meg for dårlig, men det jeg ønsker meg er et motorsett eller byggesett for en vanlig sykkel.
Slik at den blir en elsykkel.
Jeg trenger ikke mer enn 3-5km rekkevidde og tenkte derfor at det ble unødvendig å kjøpe et nytt dyrt batteri i tillgg til en elmotor.
Tenkte kanskje at det fantes en motor som kan drive selve dekket direkte på gummien. Det må ihvertfall være utrolig enkelt å lage og montere.

Sirka

- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Arne H.

Det er nok ikke så vanlig med 12 v sykkelmotor lengre. Jeg ser at Kina selger noe, men det er kun engros. Vet også at noen har bygd om startmotor til sykkelmotor, men det blir kanskje for mye styr.
Ellers finnes det en rekke enkle sett for å bygge om sykkelen, men de er som oftest på 24, 36,48 v.
Da bruker man som oftest LIPO eller LIFE-PO4 batterier. Et slikt sett får man fra 4-5000 KR og oppover. Er du interessert kan jeg finne frem linker til slike sett.
Forskriftene for el-sykler er for strenge i dette bratte landet.

svingen

jeg driver og skal bestile Kit fra http://www.ebikes.ca/front-ezee-kit-basic-525.html men ser att batteriet koster 130$ og sende og det blir litt vel dyrt syns jeg.
Hvilket sett anbefaler du? sykkler i dag til jobben uten batteri på 35 min og hjemm igjen på 50 min er 15km hver vei,så bør vel holde med en lite på 10a kan lade på jobb og hjemme.
Til vinteren så trenger jeg nok en god del hjelp da barna ikke sykkler selv til barnehagen (2 km) og videre til jobb som er salta/brøyta.

Venter på svar om det fungere på min 28 tommer som er ca som den her http://www.xeedbikes.no/eco/eco5-comp/ bare er 3 år gammel.

700 er vel samme som 28 hjul?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

janstok

Kan anbefale dette batteriet med Samsung battericeller: http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=35&product_id=160
De selger det også på Rezer i Norge (inkludert lader og 48V): http://www.rezer.no/products/lithiumbatteri-116-ah-48volt

Det er helt genialt å montere batteriet i flaskeholderen! Mange ulemper med å ha batteriet på bagasjebrett, så gjør det enkelt!

Og ja, 700c er det samme som 28
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

svingen

Sitat fra: janstok på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:59
Kan anbefale dette batteriet med Samsung battericeller: http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=35&product_id=160
De selger det også på Rezer i Norge (inkludert lader og 48V): http://www.rezer.no/products/lithiumbatteri-116-ah-48volt

Det er helt genialt å montere batteriet i flaskeholderen! Mange ulemper med å ha batteriet på bagasjebrett, så gjør det enkelt!

Og ja, 700c er det samme som 28

Ser jo veldig bra ut det der! :)
er det bare bestile det kitte jeg ilnket til og det batteriet så har jeg det jeg trenger? eller trenger jeg noen overganger etc til batteriet?

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

janstok

Du trenger 4 stk av disse:http://www.ebikes.ca/shop/ebike-parts/connectors/conanderson.html
Også trenger du en loddebolt og litt loddetinn. Tror det er 69kr for loddebolt på Biltema som fungerer helt kjempe greit;)

Vil også anbefale vulkteip over kontaktene. Her er det viktig å vite hvordan vulkteipen fungerer.
Torque arm og Cycle Analyst i motorsettet er en stor fordel å velge!
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

svingen

siden jeg har 10 tommer totter så sente jeg mail til underdogbikes.no (etter litt googling)
fikk svar att dem var akkurat blir forhandler av  Grin Technologies (aka. ebikes.ca) og fikk det til samme pris som ebikes.ca kunne og montere alt får 2000 kr.
så får det jeg ønsket ble det Batteri: kr 3190 (samme som ble linket til over) og eZee kit: kr 9190 Total: 12380 kr og 2000 kr får montering.
snakket så med økonomi sjefen i huset og fikk til svar "hvorfor kjøper du deg ikke en vanlig elsykkel til 15 tusen da? er mange som er til salgs til det,så sliper du og ha noe "halv mekk" var litt svar skylding der...forklarte det var bedre osv men.

En annen ting er hvordan er det og sykkle på vinteren? bør jeg kanskje ha noe større dekk enn 28 som jeg har i dag?

Er det her kit mye bedre enn en vanlig elsykkel til 15 tusen? ble plutslig mye penger syns jeg.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ferry

Du skal altså betale 14.380,- for ferdig påmontert kit, og må selv stille med en egnet sykkel? Det hørtes dyrt ut. Min nyervervede Cannondale Kinneto Rigid kosta bare ubetydelig mer. Utgangspunktet er 20k, men der er det noe å gå på. Og da er alt flunkende nytt med bra komponenter osv.

janstok

Hvis du ikke har litt kunskaper om elektro og ørlite mekanikk så anbefaler jeg å kjøpe ferdigbygget.

Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA