Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sidekollisjonsputer for baksetet

Startet av e-Golf, onsdag 26. februar 2014, klokken 15:26

« forrige - neste »

e-Golf

Jeg funderer på om jeg burde lagt til sidekollisjonsputer bak i bestillingen min.

Jeg har pr nå to barn som sitter i bilseter der bak, men de vokser jo opp og går over til puter etterhvert.

Selger sa at det kunne være en risiko med sidekollisjonsputer hvis feks barnet sitter og sover med hodet inntil vinduet, og airbagen slår ut.

Er det noen som har gjort noen betraktninger rundt dette?

Jeg har sidekollisjonsputer i bil pr i dag, og egentlig aldri tenkt på at de kan representere en fare.
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

vilHAel

Sideairbag har en mye lavere utløsningshadtighet enn vanlig airbag. Det er direkte feil at den utgjør noe fare for evt sovende barn. Derimot er den en god investering dersom uhellet skulle være ute...
Om noen lurer på kilder ang dette så har jeg der fra div kurs og foredrag med Trond Boye Hansen trafikkulykke forsker og paramedic ved Ullevål og nla

hovik

Sideputene kommer med beltevarsler. Det er det viktigste for egen del. Slipper dermed å snu seg å se at alle ungene er spent fast som de skal.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Snart-i3

#3
Det er viktig å merke seg at dette gjelder sidekollisjonsputer til baksetet. Foran er det standard. De sitter ytterst i seteryggen.
Har dette på ene bilen min, og vil anbefale det hvis man har to barn fra ca 10 år i baksetet. Dersom man ofte sitter tre eller har små barn som sitter/sover mot døra ville jeg vurdert å spare de pengene.
Det er store krefter i kollisjonsputer, men de redder flere enn de skader.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA