Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags kontakt er dette?

Startet av el-fanboy, søndag 23. februar 2014, klokken 22:53

« forrige - neste »

el-fanboy

...og finnes det evt et adapter til Tesla Model S for denne?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

godhelg

Dette er en "vanlig" 3-fase 32A industrikontakt med 230 volt.
Denne kan levere 12,5 kw. (230*32*1,73)

Få en elektriker til å lage en overgang til riktig støpsel for Tesla.

Kilde: http://www.abb.no/cawp/seitp202/0cf9c8dad8cf663bc1257c3e0033d37c.aspx

jkirkebo

Sitat fra: godhelg på mandag 24. februar 2014, klokken 00:15
Dette er en "vanlig" 3-fase 32A industrikontakt med 230 volt.
Denne kan levere 12,5 kw. (230*32*1,73)

32A er ihvertfall selve kontakten ikke, de kommer i 25A, 40A og 80A. Den kan selvsagt være sikret med 32A, men det vanligste er nok 25A.

Det er også en gammel og utgått kontakttype. Det beste er å bytte disse i mer moderne rundtstift-kontakter. Skal den brukes som den er ville jeg sjekket at det er strøm i den først, og hvor stor sikringen er.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#3
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. februar 2014, klokken 03:48
Sitat fra: godhelg på mandag 24. februar 2014, klokken 00:15
Dette er en "vanlig" 3-fase 32A industrikontakt med 230 volt.
Denne kan levere 12,5 kw. (230*32*1,73)

32A er ihvertfall selve kontakten ikke, de kommer i 25A, 40A og 80A. Den kan selvsagt være sikret med 32A, men det vanligste er nok 25A.

Det er også en gammel og utgått kontakttype. Det beste er å bytte disse i mer moderne rundtstift-kontakter. Skal den brukes som den er ville jeg sjekket at det er strøm i den først, og hvor stor sikringen er.
Enig med jkirkebo, sjekk sikringen kontaktens strømstyrke er uintersant. og det er mye bedre å bytte stikkontakten enn å få laget et adapter.

Forøvrig hverken Tesla, BMWi3 eller Leaf kan får ut  12,5 kW fra en kontakt med 3 fas 230V sikret med 32A, da Tesla ikke kan benytte annet en enfas 230V og de øvrige har enfas lader. Fra en 230V 32A uttak er derfor drøyt 7 kW det den kan levere av ladeeffekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2014, klokken 10:52
Forøvrig hverken Tesla, BMWi3 eller Leaf kan får ut  12,5 kW fra en kontakt med 3 fas 230V sikret med 32A, da Tesla ikke kan benytte annet en enfas 230V og de øvrige har enfas lader. Fra en 230V 32A uttak er derfor drøyt 7 kW den den kan levere av ladeeffekt.

Med fare for å gå litt oftopic, kan man egentlig bruke 230V 3fas til noe fornuftig (ikke nødvendigvis elbil-relatert) annet enn å dele opp til diverse 1fas koblinger?

cra

Sitat fra: emil på mandag 24. februar 2014, klokken 10:58
Med fare for å gå litt oftopic, kan man egentlig bruke 230V 3fas til noe fornuftig (ikke nødvendigvis elbil-relatert) annet enn å dele opp til diverse 1fas koblinger?

Du kan vel f.eks. sette på ei kraftig sag for å lage egne bygningsmaterialer (hvis du har tilgang på skog), en heftig vedkløyver og diverse slikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: emil på mandag 24. februar 2014, klokken 10:58
Med fare for å gå litt oftopic, kan man egentlig bruke 230V 3fas til noe fornuftig (ikke nødvendigvis elbil-relatert) annet enn å dele opp til diverse 1fas koblinger?

Jada. Vann-vann varmepumpa mi går rett på 230V trefase, en 3x32A kurs. Det samme gjør induksjonstoppen, 5 platers med 3 coiler, bruker en 3x25A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

.....Sveiseapparat, kompressor, høytrykksspyler+++++

godhelg

Denne kontakttypen er fortsatt veldig vanlig i industriell sammenheng. Finnes fortsatt reservedeler og innmat, dette må man få gjennom elektro firma.
Som automatikkmekaniker ser jeg denne kontakt typen titt og ofte.

Dersom du skal lade en Tesla med denne kontakten kan du kun benyttet 1 av 3 faser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA