Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fiks av HV batteri P85+ 2014 Hvordan lese av BMS / BMB?

Startet av Kenneth M, onsdag 10. april 2024, klokken 19:29

« forrige - neste »

Kenneth M

Hei,

Etter at bilen min gikk i svart sent januar i år og eneste løsning til Tesla var nytt batteri (som bilen ikke er værd) ble løsningen for meg å prøve å fikse dette selv.

Fikk hjelp av firma til å Demonterte batteri fra bil, hentet dette på henger for videre fiks. Fant som fryktet vann som har trengt inn via lokk over hovedsikring. Kjøpte nye deler, trakk ut alle 16 moduler og tørket ut all fukt.

Monterte alt sammen igjen og fraktet batteri tilbake til firma. Batteri ble montert i bil og alt så ut til å fungere under test. Etter test ble siste deksler og diverse montert på bil med muttertrekker, bil ble muligens utsatt for en del vibrasjoner under dette arbeid. Når bil etter dette skal starte opp dukker det plutselig opp diverse feilkoder som for meg tydes som batteri har mistet kommunikasjon mellom BMS og en BMB på en modul. Som dere ser på bilde leses det nå ikke av noen data mot noen moduler når firma kopler seg på med diagnose på bil. Nå har jeg begynt å lete etter den berømte nålen i høystaken. Skyldes dette at en plugg / kontakt som har løsnet eller er det bare tilfeldig at en BMB dør akkurat i dette øyeblikk...

Kan noen hjelpe med hvilke diagnoseutstyr Software / hardware /type kontakt jeg trenger for å kople meg på BMB (kortet på modulene se bilde vedlagt) ?

Kan jeg komme unna med kun voltmeter og lese av direkte på denne 10 polete kontakten? Mener jeg skal lese av V på 6 cellebanker + 2 tempsensorer, men finnes det også et canbus signal? Kan noen bekrefte? Har noen koplingskjema på intern kabling i batteri / oversikt på kobling mot nevnte 10 polet kontakt?

Som dere ser har jeg nå kappet ut små firkantete hull over kontakt mot hver modul, planen er å kople meg på med rett utstyr for finne modulen som feiler.



Og for alle som har 2013 - 2016 Model S, dere må ta ned batteri og bytte lokk over sikring. Tesla har faktisk klart å lage dette i svartstål. Det ruster hull i lokk og hver uke går flere biler / batterier i svart pga. dette nå. det er mye arbeid og dyrt å fikse opp når skaden først har skjedd. Det må også byttes Umbrellavalves under pakken:)

Håper noen kan hjelpe :)

 


offpist

BMS MIA(missing in action) betyr bare at dere ikke traff riktig da batteripakken ble montert. Da blir det ikke kontakt mellom batteriet og bilen. Samme skjedde med meg.

Så.. løsningen er å ta ut batteriet og bare monterte det på nytt. Bruk styrepinner for å sentrere batteriet. Og gjerne et lite usb kamera for å se at dere treffer riktig.

Inspiser også kontaktene på bilen for kanskje er noen av styrepinnene på pluggen knekt nå for de er i plast. Men fortvil ikke for de er billig og enkle å bytte.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

BMW850

På 2014 P85 ble batteriet resealet nå bilen var 6-7 år. Umbrellaventiler ble byttet. Lurer fælt på om de ved slike jobber bytter ut siktingslokket med noe som ikke ruster?!Noen som vet?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Electric cars in Norway

Sitat fra: offpist på lørdag 13. april 2024, klokken 15:11BMS MIA(missing in action) betyr bare at dere ikke traff riktig da batteripakken ble montert. Da blir det ikke kontakt mellom batteriet og bilen. Samme skjedde med meg.

Så.. løsningen er å ta ut batteriet og bare monterte det på nytt. Bruk styrepinner for å sentrere batteriet. Og gjerne et lite usb kamera for å se at dere treffer riktig.

Inspiser også kontaktene på bilen for kanskje er noen av styrepinnene på pluggen knekt nå for de er i plast. Men fortvil ikke for de er billig og enkle å bytte.
Offpist :+1: Godt du bidrar med å hjelpe til her. Ikke noe morro når ting må gjøres på nytt.

Kenneth M

Takker for svar Offpist. Dessverre er ikke løsningen like enkel for meg. Batteriet gir samme feilmelding når det er demontert og koplet opp mot diagnose igjen.

Jeg har nå Feinet ut huller over hver kontakt i lokk på batteri for å komme til kontakter. Mistenker jeg leter etter en død BMB.
Planen er å lage en kabel, kople ut en batterimodul, kople på en tilsvarende på utsiden av batteri og teste meg gjennom alle modulene. Håpet er at komunikasjonen kommer opp igjen i det jeg treffer modulen som feiler.

BMW850, jeg kan bekrefte at Tesla solgte meg samme lokk i svartstål når jeg handlet nye deler. Dette ble ikke montert av meg:)

Deler som er byttet er kontaktorer (typen i Inconel) ny rapidmate plate, Pyrofuse + hjemmelaget lokk i titan:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA