Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutsyr til BMW i3

Startet av i3_X5_116dA, fredag 21. februar 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

Anterialis

Akkurat, da forstår jeg mer. Jeg tenkte kanskje denne "kladden" og så fantes i selve bilen (i3), slik at bilen selv kunne si "jeg er forsynt" etc.

Det er ingen schuko-kontakter tilgjengelige på utsiden av hytten hvor bilen står parkert... Min far poengterte at han ønsket elbil lader, og da ble vel dette prioritert og erstattet schukokontakten... Men kan alltids bruke skjøteledning fra et stikk på innstiden av hytta.

Neida klarer meg med 16A schukokontakt, men ja, av og til tror jeg at jeg kunne kommet innom kun for en dagstur / dugnadstur på noen timer..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

hastmust

#436
Går det an att installera 32a enfas blå kontakt och ladda direkt med semihurtigkabeln som kom med bilen?

sökte lite och det verkar problematiskt

LMOR

Sitat fra: hastmust på mandag 25. mai 2015, klokken 19:57
Går det an att installera 32a enfas blå kontakt och ladda direkt med semihurtigkabeln som kom med bilen?
sökte lite och det verkar problematiskt
Nei, det var det samme Anterialis lurte på. Du må ha en veggboks eller en "kladd". Koster minimum ca 5000.-
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

#438
Her er veggboksen jeg skal få koblet til i morgen. Schneider EVlink Wallbox kommer i både 16A og 32A; jeg måtte nøye meg med den minste da borettslaget har begrenset med kapasitet. Som dere ser er den ikke akkurat liten. Kabelen er 4m og når det ikke lades kveiles den rundt boksen. Enkelt og greit.

Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Roman

Sitat fra: TorAtle på mandag 25. mai 2015, klokken 21:59
Her er veggboksen jeg skal få koblet til i morgen. Schneider EVlink Wallbox kommer i både 16A og 32A; jeg måtte nøye meg med den minste da borettslaget har begrenset med kapasitet. Som dere ser er den ikke akkurat liten. Kabelen er 4m og når det ikke lades kveiles den rundt boksen. Enkelt og greit.

Hvor mye betalte du for den?

Trond.m

Jeg har forstått det slik at ladefart med 32A 1-fas har variert litt avhengig av sw versjon. Hva er status på nye biler. Hvor mang kWh får man inn på batteriet pr. time fra en 32A type 2 ladestasjon ?

Torodd Stangeland

Har nettopp mottatt min EVI ladekabel. Den var verdt å vente noen dager på.
Det lille displayet viser spenning, ladestrøm og hvor mange kwh som har gått innpå. Det er jo genialt. Rart ikke alle har det.
Og prisen var jo desidert lavest av de jeg har funnet.
Virket velbygget og solid, anbefales
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

havardolini

Hei folkens,

Dette er virkelig en interessant tråd å lese. Jeg har vært gjennom mange av sidene, men det tar litt tid å få med seg alt. Det er bare å henvise meg høflig til rette side/tråd om det jeg tar opp her har vært diskutert før :)

Min situasjon er den at jeg neeeesten har bestemt meg for å kjøpe i3, og tenker at jeg bør oppgradere kursen i garasjen fra en eldgammel 10A Schuko, til en 16A-kurs med entet et blått CEE-stikk eller en vegglader.
Jeg heller mot å legge opp til et stikk, og så kjøpe en kabel med en kladd der jeg kan justere ladestrømmen, f.eks. fra 6A-16A. Dette siden jeg har garasjen i et borettslag, og jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å bli boende her. Med en slik løsning, kan jeg jo bare nappe med meg denne 16A-kabelen om jeg skal på en tur der jeg kan komme til å trenge litt mer lading enn hva originalen tilbyr.

Det kommer fra tid til annen opp det poenget at det ikke er gunstig for et stikk og kabel å til stadighet koble den til og fra. Er det spesielt shuko som tåler dette dårlig, eller gjelder det også for CEE?
Jeg tipper at en slik 16A-kladd for meg vil bli stående tilnærmet permanent i garasjen(kan den stå i når jeg ikke lader?), og bare unntaksvis blir med på tur.

moonbuggy

Jeg har en slik løsning. Jeg fikk lagt inn 32A blå "rundplugg", ikke fordi jeg spesielt trengte det, mer fordi de ikke kostet så mye mer, og at man da har muligheter for ekstra fart på ladingen når man en sjelden gang trenger det, mens vanlig lading går på rundt 16A. Da er ledninger og stikk-kontakt dimensjonert slik at tapene og varmgang er minimale.

En "løs" boks skiller seg ikke ut fra veggboks i funksjon. Det betyr at man godt kan ha boksen koblet til stikk-kontakten, selv om man ikke lader. Hos meg varierer det. Går det et par dager til neste lading, trekker jeg gjerne ut kontakten ellers ikke. Fordelen med "løs boks" er som du sier, den er "mobil".

Homecast

Sitat fra: havardolini på mandag 15. juni 2015, klokken 13:25

Det kommer fra tid til annen opp det poenget at det ikke er gunstig for et stikk og kabel å til stadighet koble den til og fra. Er det spesielt shuko som tåler dette dårlig, eller gjelder det også for CEE?
Jeg tipper at en slik 16A-kladd for meg vil bli stående tilnærmet permanent i garasjen(kan den stå i når jeg ikke lader?), og bare unntaksvis blir med på tur.

Koble alltid ifra på bilen først, problemet kommer når man trekker ut stikket med full belastning, da oppstår det lysbue som over tid vil gjøre kontaktflatene dårligere og resultatet er varmegang. Ved å koble ifra på bilen vil man med en god ladekabel koble ut strømmen ved at pilotsignalet blir brutt og strømforsyningen vil brytes på en tryggere måte. Om dette er tilfellet på kladløse laderene vet jeg ikke.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

havardolini

Takk begge for gode svar. Da blir det nok bare lagt opp en ekstra kurs, uten vegglader. Jeg tipper det blir 16A og en ladekabel med kladd, altså ikke en slik semiportabel lader.

Homecast: det stemmer fortsatt at man skal plugge laderen i nettet først og så i bilen? Når man skal starte lading altså.

Homecast

Det er ihvertfall sånn jeg hadde gjort det =)
(ikke at det må være en fasit men)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Tinhlevan

Noen som kan forklare hva de nye forskriftene går ut på? Fikk et skriv fra Ishavskraft om at, hvis du lader hjemme med en høyere amp styrke enn 10A må man ha en dedikert veggboks. Hva slags minimums innstallsjon snakker de om her?

Griffel

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 16. juli 2015, klokken 13:33
Noen som kan forklare hva de nye forskriftene går ut på? Fikk et skriv fra Ishavskraft om at, hvis du lader hjemme med en høyere amp styrke enn 10A må man ha en dedikert veggboks. Hva slags minimums innstallsjon snakker de om her?
http://nelfo.no/Elsikkerhet/Elbil--lading/
se også på nedlastningene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 16. juli 2015, klokken 13:33
Noen som kan forklare hva de nye forskriftene går ut på? Fikk et skriv fra Ishavskraft om at, hvis du lader hjemme med en høyere amp styrke enn 10A må man ha en dedikert veggboks. Hva slags minimums innstallsjon snakker de om her?

Er nok mer en fortolkning av reglene, og "skitten" forsøk på å selge eget utstyr.

Enkelt forklart kan du fremdeles lade med inntil 16A fra et hvilket som helst 16A stikk du måtte finne.

Legger du opp nytt OG dedikert ladestikk kan Schuko sikres med maks 10A mens Cee er 16A / 32A etc. Slike nye kurser skal også utstyres med B type jordvern.

På slike nye kurser kan en så lade med hva som helst, inkludert 16 ladekabel, eller ladestasjon også fra andre enn Ishavskraft.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA