Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk ved ideal range

Startet av bb, fredag 21. februar 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

bb

Jeg mener å ha hørt at ideal range regnes som 200 kW/km. Men jeg har også hørt at den er 205 Wh/km. Hva er riktig for EU? Er det annerledes i USA?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

206 vel. Så hvis du bruker 206 i snitt stemmer oppgit tkm ved fulladet bil. Men den opparbeider seg en reserve underveis slik at bilen viser 0 km når det er 5 kwh igjen, og dermed må du bruke litt mindre enn 206 for å holde tritt med måleren på vei ned mot null

D.O

Den ser ut som den ligger på 200wh/km på grafen i allefall.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sondell

Min har estimated og typical (ideal) range helt likt år den er på  198-199 Wh/km.

ebbrey

#5
Typical streken er på 205. Men bilen trekker 1 km pr 190 watt forbrukt.

Starter du med 90% soc typical 343 km feks. Og kjører til 0 har du brukt 65kw. av de 70kw som typical egentlig er. Der har du da de siste 5 kw som er igjen på 0 tkm.

Personlig kunne jeg tenkt meg egendefinert. Og satt denne til ca 220.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

bb

Hmm, det har vel i grunnen ikke så mye å si. Bare jeg vet at den er ca. 200 Wh/km (+/- 5 Wh/km). Da betyr det at jeg på fjellet brukte 1,2-1,4 kW i timen på å holde bilen varm, ha på radio og lade mobil og kamera. Bilen trakk 11 km ideal range over 1,5 timer.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ebbrey

Sitat fra: bb på fredag 21. februar 2014, klokken 13:53
Hmm, det har vel i grunnen ikke så mye å si. Bare jeg vet at den er ca. 200 Wh/km (+/- 5 Wh/km). Da betyr det at jeg på fjellet brukte 1,2-1,4 kW i timen på å holde bilen varm, ha på radio og lade mobil og kamera. Bilen trakk 11 km ideal range over 1,5 timer.

1,4kw på 1,5 time. Ikke ille det :)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

bb

Jeg mistet 11 km på 1,5 timer. Det vil si ca. 2,2 kW / 1,5 t = 1,46 kW/t
På den tiden vi ventet så gikk jeg litt inn og ut av bilen da, men døra var aldri lenge oppe.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ebbrey

#9
Sitat fra: bb på fredag 21. februar 2014, klokken 14:01
Jeg mistet 11 km på 1,5 timer. Det vil si ca. 2,2 kW / 1,5 t = 1,46 kW/t
På den tiden vi ventet så gikk jeg litt inn og ut av bilen da, men døra var aldri lenge oppe.

Nei :P 190 x 11 = 2.09kw / 1,5t = 1,39kw/t

Men skjønte det var 2.1 kw totalt over 1.5 time.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Balrog

Sitat fra: ebbrey på fredag 21. februar 2014, klokken 13:24
Typical streken er på 205. Men bilen trekker 1 km pr 190 watt forbrukt.

Starter du med 90% soc typical 343 km feks. Og kjører til 0 har du brukt 65kw. av de 70kw som typical egentlig er. Der har du da de siste 5 kw som er igjen på 0 tkm.

Personlig kunne jeg tenkt meg egendefinert. Og satt denne til ca 220.

Jeg er så utrolig enig i dette. Det burde være brukerstyrt under "settings" på en realistisk skala fra 180-300W/km. Kunne jeg satt den på 250 w/km ville jeg aldri fått overrapportering, og rekkeviddeangsten ville sluppet på lengre turer. Med norsk topografi og temperatur er det svært vanskelig å kjøre ned mot 200 W/km med en sportsbil vinterstid synes jeg.

Finnes det noe sted man kan melde inn et slikt ønske som en framtidig softwareoppgradering? Det bør jo være en enkel sak å programmere inn.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

TK Askøy

Sitat fra: Balrog på fredag 21. februar 2014, klokken 16:30
Sitat fra: ebbrey på fredag 21. februar 2014, klokken 13:24
Typical streken er på 205. Men bilen trekker 1 km pr 190 watt forbrukt.

Starter du med 90% soc typical 343 km feks. Og kjører til 0 har du brukt 65kw. av de 70kw som typical egentlig er. Der har du da de siste 5 kw som er igjen på 0 tkm.

Personlig kunne jeg tenkt meg egendefinert. Og satt denne til ca 220.

Jeg er så utrolig enig i dette. Det burde være brukerstyrt under "settings" på en realistisk skala fra 180-300W/km. Kunne jeg satt den på 250 w/km ville jeg aldri fått overrapportering, og rekkeviddeangsten ville sluppet på lengre turer. Med norsk topografi og temperatur er det svært vanskelig å kjøre ned mot 200 W/km med en sportsbil vinterstid synes jeg.

Finnes det noe sted man kan melde inn et slikt ønske som en framtidig softwareoppgradering? Det bør jo være en enkel sak å programmere inn.

Jeg sendte inn et forslag via dette skjemaet:
http://www.teslamotors.com/no_NO/contact (valgte "Tilbakemeldinger fra Model S-eiere" som emne)

Fikk flere hyggelige tilbakemeldinger (en på norsk og en på engelsk) på forslaget jeg sendte inn. Her er en av dem:

Dear ..

Thank you for contacting Tesla Motors.

We thank you for your suggestion and I put it into our system as a "Feature Request". I really hope our software developer will pick up your improvement very soon.

I like to thank you on behalf of Tesla Motors to be one of the first Norwegian that choose a Tesla Model S in Norway.
I wish you a lot of fun and pleasant times with your Tesla Model S.

90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

stiantveitofficial

Sitat fra: TK Askøy på fredag 21. februar 2014, klokken 17:19
Sitat fra: Balrog på fredag 21. februar 2014, klokken 16:30
Sitat fra: ebbrey på fredag 21. februar 2014, klokken 13:24
Typical streken er på 205. Men bilen trekker 1 km pr 190 watt forbrukt.

Starter du med 90% soc typical 343 km feks. Og kjører til 0 har du brukt 65kw. av de 70kw som typical egentlig er. Der har du da de siste 5 kw som er igjen på 0 tkm.

Personlig kunne jeg tenkt meg egendefinert. Og satt denne til ca 220.

Jeg er så utrolig enig i dette. Det burde være brukerstyrt under "settings" på en realistisk skala fra 180-300W/km. Kunne jeg satt den på 250 w/km ville jeg aldri fått overrapportering, og rekkeviddeangsten ville sluppet på lengre turer. Med norsk topografi og temperatur er det svært vanskelig å kjøre ned mot 200 W/km med en sportsbil vinterstid synes jeg.

Finnes det noe sted man kan melde inn et slikt ønske som en framtidig softwareoppgradering? Det bør jo være en enkel sak å programmere inn.

Jeg sendte inn et forslag via dette skjemaet:
http://www.teslamotors.com/no_NO/contact (valgte "Tilbakemeldinger fra Model S-eiere" som emne)

Fikk flere hyggelige tilbakemeldinger (en på norsk og en på engelsk) på forslaget jeg sendte inn. Her er en av dem:

Dear ..

Thank you for contacting Tesla Motors.

We thank you for your suggestion and I put it into our system as a "Feature Request". I really hope our software developer will pick up your improvement very soon.

I like to thank you on behalf of Tesla Motors to be one of the first Norwegian that choose a Tesla Model S in Norway.
I wish you a lot of fun and pleasant times with your Tesla Model S.

Standardmelding det der. Slike sender jeg også til kunder, spesielt etter kl 12 på fredager når helgen nærmer seg raskere enn en personlig hilsen  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA