Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hundegitter?

Startet av Erik N, torsdag 20. februar 2014, klokken 03:37

« forrige - neste »

Erik N

Hei,

vi har en flatcoated retriever som er veldigt glad i at hoppe fram fra bagasjeutrymmet, og tenkte derfor installere et hundegitter.

Det finns listet som tilbehør på Nissans hjemmeside, men når vi besøkte forhandlaren i Drottningvik (Bergen) så møttes vi av veldigt dårlig service. Først visste de ikke hvad vi snakkade om, siden så hade det inget inne men kunde gjerne bestille et for 3900 kr, ikke inregnet installasjon. At priset på Nissans hjemmeside er på 2500 kr sa det inget om.

Men de kunde ikke fortelle hvordan det såg ut, ikke ens om det var av metall eller kun stropper og netting. Bilde fanns ikke, varken i kataloge eller via nissans intranett.
De kunde heller ikke fortelle hvis det skulle festes i ryggen på baksætet eller i taket, og hvis det var i taket visste de ikke hvis man må borre opp hull eller hvis man kan bruke ferdige festen.
Men hvis vi la opp 3900 kr kunde de bestille ett åt oss, inga problem!

Maken til dårlig service har jeg sjelden møtt. I tillegg til den ubefintlige informasjonen og hjelpen fanns hele tiden en sky av "ååh hvorfor kan ikke den her kunden bare gå herifra så jeg kan fortsette surfe facebook?!?" over selgeren.

Anyway. Nå til det faktiske spørsmålet :)  Er det noen som har kjøpt / installert et hundegitter og kan forklare litt bedre?
Er det noen her som har lagt en DIY-variante og kan ge litt gode tips og ideer?

MVH
Erik Nessen

PK

Hei

Følger seg inn i servicen fra Nissan i Bergen (Autocenteret).....
Bruker de KUN når det er garanti-rep på bilen (og det er det jo desverre ofte....)

Jeg har valgt denne løsningen fra Biltema
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Dyr-i-bilen/Hunde--og-lastgitter-342972/
Dvs, jeg bruker ikke beina på stativet, kun gitteret. Og festet det med ganske kraftige plaststrips på nakkeputte-stengene på hver side. Fingerer utmerket =)
Billigt, enkelt og kjapp montering, og hunden holder seg bak...
Eneste jeg nå må huske på, er å ikke ha ladekabelen liggende i bagasjerommet når jeg har hunden med, valp på 5-6 mnd liker å gnage på kabler ;) Heldigvis ingen uhell så langt... hehe
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

snurre100

#2
Sitat fra: Erik N på torsdag 20. februar 2014, klokken 03:37
Hei,

vi har en flatcoated retriever som er veldigt glad i at hoppe fram fra bagasjeutrymmet, og tenkte derfor installere et hundegitter.

Det finns listet som tilbehør på Nissans hjemmeside, men når vi besøkte forhandlaren i Drottningvik (Bergen) så møttes vi av veldigt dårlig service. Først visste de ikke hvad vi snakkade om, siden så hade det inget inne men kunde gjerne bestille et for 3900 kr, ikke inregnet installasjon. At priset på Nissans hjemmeside er på 2500 kr sa det inget om.

Men de kunde ikke fortelle hvordan det såg ut, ikke ens om det var av metall eller kun stropper og netting. Bilde fanns ikke, varken i kataloge eller via nissans intranett.
De kunde heller ikke fortelle hvis det skulle festes i ryggen på baksætet eller i taket, og hvis det var i taket visste de ikke hvis man må borre opp hull eller hvis man kan bruke ferdige festen.
Men hvis vi la opp 3900 kr kunde de bestille ett åt oss, inga problem!

Maken til dårlig service har jeg sjelden møtt. I tillegg til den ubefintlige informasjonen og hjelpen fanns hele tiden en sky av "ååh hvorfor kan ikke den her kunden bare gå herifra så jeg kan fortsette surfe facebook?!?" over selgeren.

Anyway. Nå til det faktiske spørsmålet :)  Er det noen som har kjøpt / installert et hundegitter og kan forklare litt bedre?
Er det noen her som har lagt en DIY-variante og kan ge litt gode tips og ideer?

MVH
Erik Nessen

Ser at du antagelig er svensk.Har mange ganger brukt verksted i Sverge.Og maken til sevice.Dessverre har Norge mye å lære av svenskene(bortsett fra gull på ski for damer  :D ) når det gjelder service.

Prøv biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Dyr-i-bilen/Hunde--og-lastgitter-342972/
2020 Kia E-Niro

Erik N

Takk for gode svar, ska prøve gitteret fra biltema! :)   Flott med 95% rabatt også (eller omvendt, bra at slippe 1900% overpris!)

emil

Sitat fra: Erik N på torsdag 20. februar 2014, klokken 09:44
Takk for gode svar, ska prøve gitteret fra biltema! :)   Flott med 95% rabatt også (eller omvendt, bra at slippe 1900% overpris!)

Biltema-gitteret er ubrukelig. Mykt metall og "umulig" å få til å feste ordentlig.

Gordon Retriever

Dette med å ta voldsomme påslag på tilbehør i forhold til prisene som står oppgitt i prislisten, virker å være en Nissan-spesialitet.
Jeg mener; tenk om man skulle troppe opp hos sin nærmeste Elkjøp butikk, bare for å finne ut at butikken krevde 30-60% mer enn prisene i Elkjøpreklamen man hadde fått i posten...

Nissan, hva driver dere på med??

LeifEgge

Vi kjøpte originalgitter fordi Leafen er vår eneste familiebil, og da er det greit å kunne laste forsvarlig "til taket" på langtur til familie etc i ferier.

De fester noen skruefester, diskret i taket/karosseriet og langs siden. Når man forsøker å røske litt i gitteret med hendene virker det veldig solid. 4 skruefester i alt, så kan man skru disse lett av med "håndskruer" Dersom du har behov for å ta frakte typ et kjøleskap med nedfelte seter. Kjører uten hattehylla hele tiden og kan ikke si jeg syns det støyer noe særlig ekstra men det er jo individuelt.

Betalte nok listepris siden det var som en del av nybilleveransen. De har litt jobb med installasjonen pga festene så syns ikke prisen er så gal kontra en helhetsvurdering rundt DIY.

Er veldig fornøyd. Kjøpte det som sagt med tanke på disse langturene men har hatt overaskende mye bruk for det i det daglige også.


T-Max

Jeg har også kjøpt originalen av hundegitter. Betalte ca det du oppga inkl montering. Laget av metall og solid festet i sidene og i tak med håndskruer, som allerede nevnt her.  Jeg er fornøyd. Det det noe mer du lurer på,  bare spør.

derwaechter

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

vitioq

Sitat fra: derwaechter på lørdag 11. februar 2017, klokken 13:11
Noen som erfaring med denne: http://www.gytisautek.no/Shop/Product/Nissan-Leaf-2011-Hundegitter/GANIS-HG001
Er det vanskelig å montere?
Ikke vanskelig å montere nei, noen skruer i taket og på sidene.
Dette er et originalprodukt laget til Nissan, solid og skikkelig kvalitet!

derwaechter

Er du sikkert på ar den er original? Hos Nissan koster hundegitter 3600 nok
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

vitioq

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:02
Er du sikkert på ar den er original? Hos Nissan koster hundegitter 3600 nok
Ja, 100% sikker :)

mack_

Sitat fra: derwaechter på lørdag 11. februar 2017, klokken 13:11
Noen som erfaring med denne: http://www.gytisautek.no/Shop/Product/Nissan-Leaf-2011-Hundegitter/GANIS-HG001
Er det vanskelig å montere?
Må bore to hull med 8mm bor eller noe i den duren samt bruke hullene hvor det står to plastflaske i taket. Har montert til flere og det er gjort på 10 minutter. Anbefales på det sterkeste! Uten dette gitteret måtte jeg ha solgt bilen siden Leafen er bil nummer 1, vi har to bakovervendte barneseter og en monstrøs Emmaljunjavogn i bagasjen til daglig.
Om det er originalt vet jeg ikke,  men det er lagd og tilpasset leaf,  det er sikkert.

oggaman

Har kjøpt et originalt hundegitter brukt, men jeg sliter litt med installasjonen. Fikk med fire skruer, hvorav 2 av dem hadde "gummifester". Har forstått at man skal lage to hull på sidene og ta av plastikkdekslene i taket. Har tatt vekk plastikkdekslene, men forstår ikke hvordan jeg skal skru inn i taket (det er ingen gjenger). Eller skal disse gummigreiene opp i taket?

oggaman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA