Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

førstegangs kjøper El bil. vurderer sterkt Nissan Leaf

Startet av raggen, mandag 02. april 2018, klokken 21:52

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det kan være en avsporing å fortsette diskusjonen om de 5 Finn-annonsene, men det er et par ting jeg vil kommentere.

Legg merke til at 3 av bilene mangler ryggekamera.
1 av bilene har 11 barer, og 3 av dem har 12 barer. Hvis man kan inspisere bilene, er det viktig å lese av SOH.

Det er litt uvesentlig å snakke om fagrikkgaranti, carwings og navigasjon på biler som nærmer seg 5 år gamle, da det snart blir null verdt.
Navigasjonen har kart som det er dyrt å oppdatere. Hvis man en sjelden gang skulle bruke nagigering, så bruker man gjerne nettbrett eller tlf i stedet, men her kan det være ulike bruksmønstere.
Carwings har i utgangspunktet 5 års abonnement på et sim-kort. 2G-modulen som Nissan bruker, finnes det sikkerhetsadvarsler mot, og i USA har Nissan servicebulletin hvor mekinerene har beskjed om å disable modulen, når bilene er til service.
Fabrikkgarantien er gull verdt, dersom det er håp om at bilen kommer ned på 8 barer før kapasitetsgarantien går ut på 5 år/100 000km. I Norge er det sjelden man finner sånne biler til salgs. For å komme ned på 8 barer, må SOH ha ligget under 66,25% i over 2 mnd.
24kwt's batteriet taper seg i snitt 3% i året, og det varierer i stor grad med klima og temperatur. Begrenser man lading til 80%, så trur jeg at man kan fordoble levetida. 30kwt's batteriet derimot taper seg i snitt 10% pr år, og jeg trur det avhenger i stor grad av bruken, da man kan kjøre disse batteriene svært varme, om man hurtiglader over halvfullt flere ganger om dagen. Disse batteriene har 8 års kapasitetsgaranti med begrensning på kjørelengda, og denne garantien er gull verdt.


jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 08. april 2018, klokken 06:26
Det er litt uvesentlig å snakke om fagrikkgaranti, carwings og navigasjon på biler som nærmer seg 5 år gamle, da det snart blir null verdt.
Carwings har i utgangspunktet 5 års abonnement på et sim-kort. 2G-modulen som Nissan bruker, finnes det sikkerhetsadvarsler mot, og i USA har Nissan servicebulletin hvor mekinerene har beskjed om å disable modulen, når bilene er til service.

De deaktiveres ikke i Norge, og vår bil som er 6,5 år gammel har fortsatt CarWings aktivert. Om Nissan vil ta betalt, så betaler vi for det da forvarmingsmulighet er svært viktig for oss. Men foreløpig har det altså ikke kommet noe slikt betalingskrav.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Initium

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 03. april 2018, klokken 01:02
Hvis man skal låne, ville jeg ikke kjøpt dyrere bil enn nødvendig.

Hva baserer du dette på ? Om du skal handle en bruktbil til 100-200 000kr, er da resaleverdiene om Xmnd MYE mer viktig enn drøye 3000kr årlig i økt netto rentekostnad på 75 000kr til ekstra lånt & investert ?

Kostnad pr måned er jo noe HELT annet enn det det står på notaen fra finansieringsselskapet, heldigvis....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA