Reduksjon i batterikapasitet?

Startet av Cowboystrekk, onsdag 19. februar 2014, klokken 09:15

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Jeg tror Tesla kjøper spesielle celler fra Panasonic:
http://www.greencarcongress.com/2013/10/20131030-tesla-1.html

De NCR18650PF jeg har sett til salgs har vært 2900 mAh, ikke 3100 som Tesla bruker.
Hva dataarket til NCR18650PD forteller om varianten av NCR18650PF Tesla bruker er jeg litt usikker på...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 15:49
Her er databladet til Panasonic NCR18650PD hvis du går litt ned på pdf så ser du litt av det samme. Det er dessverre ikke mer en 300-400 syklusser til Panasonic NCR18650PD

Du får komme med en graf som viser det motsatte.

Tror du finner noen grafer i denne tråden og den linkede videoen:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation
Model S 85D

Ladefabrikken

Sitat fra: OleJA på mandag 24. februar 2014, klokken 16:51
Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 15:49
Her er databladet til Panasonic NCR18650PD hvis du går litt ned på pdf så ser du litt av det samme. Det er dessverre ikke mer en 300-400 syklusser til Panasonic NCR18650PD

Du får komme med en graf som viser det motsatte.
Poenget jeg prøvde å få frem, er at det er figur 2 som du selv linker til, som (forhåpentligvis) er den korrekte for batteriet i Model S. Første figur er for 18650A cellene som Model S *ikke* bruker. Figur 2 har teksten 'And now lets take a look at EV optimized NCA cycle life'. Disse har en cycle life på 3000 - og det er NCA celler i Model S :-)
Nå er det nok mulig å produsere resultater også for NCA celler innenfor et ganske vidt spekter. Personlig er jeg ikke så veldig bekymret for levetid i antall ladesykler; selv 500 ladesykler tilsvarer 200.000 km, og det bør holde.
Bekymrer meg kanske mer for hvordan kalendertid virker inn på batteriene - Dette har jeg sett lite dokumentasjon på :-/
Den andre grafen er for batterier som blir brukt i andre elbiler som bruker en helt annen kjemi.
Jeg fant den grafen et sted som samenlignet batteriene til Tesla og andre elbiler på markedet.
Men enda har jeg ikke sett noen av dere som har kommet med noen grafer som sier at batteriene har 3000 sykluser. Og ja jeg vet at disse grafene er 100-0% utlading og dette ikke kan sammenlignes med bruk i en bil. Men det er en pekepinne på hvor lenge batteriene varer og hvorfor Tesla anbefaller at man bruker mellom 50-90%SOC
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Her kan man se at Panasonic NCR18650PF har 500 sykluser til 80% kapasitet http://jk-energy.en.alibaba.com/product/1427037806-213091087/Panasonic_NCR18650PF_for_medical_device_powertool_escooter_flashlight.html

Så jeg må nok skuffe dere som tror at batterien i Tesla har 4000 ladesykluser for det har de ikke.
De har dessverre ikke mer en 500 hvis det er Panasonic NCR18650PF som brukes
Så han som alltid kjører 100% til 10%SOC tror jeg ikke er så lurt. Men som Øyvind.h sier så bruker man mye mindre av kapasiteten i Model S forde man har så stor batteripakke.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Assumption is the mother of all....

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 17:34
Den andre grafen er for batterier som blir brukt i andre elbiler som bruker en helt annen kjemi.

Btw: Hvilke andre elbiler er det du snakker om her?  Hadde vært greit å vite hvilke biler som bruker batterier du mener tåler  >10 ganger flere ladesykluser enn Tesla sine.
Model S 85D

tho

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 18:49
Bla bla...

Se hele denne videoen. Her er både batteriene til leaf og tesla nevnt.


http://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

Spoiler: Tesla bruker de absolutt beste batteriene når det gjelder levetid av alle EV produsenter. http://imgur.com/0GjcnmN
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

OleJA

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 18:49
Her kan man se at Panasonic NCR18650PF har 500 sykluser til 80% kapasitet http://jk-energy.en.alibaba.com/product/1427037806-213091087/Panasonic_NCR18650PF_for_medical_device_powertool_escooter_flashlight.html

Så jeg må nok skuffe dere som tror at batterien i Tesla har 4000 ladesykluser for det har de ikke.
De har dessverre ikke mer en 500 hvis det er Panasonic NCR18650PF som brukes
Så han som alltid kjører 100% til 10%SOC tror jeg ikke er så lurt. Men som Øyvind.h sier så bruker man mye mindre av kapasiteten i Model S forde man har så stor batteripakke.
Alibaba.com, som du linker til over, selger for det meste Kina 'jalla-produkter'. En plass på siden du linker til så feilstaver de 'Panassonic', et annet sted står det 'Brand name' Jinke - Er meget skeptisk til om dette er ekte Panasonic / Tesla celler.
Tror heller ikke at vi finner datablad på Model S cellene noe sted. Ytelsen til cellene er nok en godt bevart hemmelighet.
For de som vil grave seg mer inn i dette, så er temaet allerede godt diskutert på http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12709-18650-Batteries
Her finner vi også igjen grafen som du tidligere linket til, og den er utførlig diskutert.

OleJA

Sitat fra: Amoss på mandag 24. februar 2014, klokken 20:51
Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 17:34
Den andre grafen er for batterier som blir brukt i andre elbiler som bruker en helt annen kjemi.

Btw: Hvilke andre elbiler er det du snakker om her?  Hadde vært greit å vite hvilke biler som bruker batterier du mener tåler  >10 ganger flere ladesykluser enn Tesla sine.
Da fant jeg opphavet til den andre grafen: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=10719&d=1350500751
Den er fra et 'paper' publisert av Panasonic i 2011, og omhandler utvikling av fremtidens batterier for elbiler. Tesla er riktignok ikke nevnt, men vi vet at Panasonic leverer batteriene til Tesla, og leveranse av Model S begynte et år etter at dette ble publisert.
Er det da ikke naturlig å anta at Tesla har valgt akkurat dette batteriet til bruk i Model S?

Ladefabrikken

Jeg snakker ikke om vilket batteri som er best men vilket batteri som har flest ladesykluser, og da har batterien til Leaf mange fler ladesykluser ca 3000 sykluser. Men Leaf batteriet takler varme dårlig, som har vært et stort problem med Leaf solgt i varmere strøk i USA. Her i Norge har vi ikke de varmeproblemene og kommer ikke til å se de kapasitetproblemene som de har over dammen. Men dere kan ikke se bortfra at i databladet til Panasonic står det 500 sykluser det er mitt poeng ikke noe mer.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat fra: OleJA på mandag 24. februar 2014, klokken 22:56
Sitat fra: Amoss på mandag 24. februar 2014, klokken 20:51
Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 17:34
Den andre grafen er for batterier som blir brukt i andre elbiler som bruker en helt annen kjemi.

Btw: Hvilke andre elbiler er det du snakker om her?  Hadde vært greit å vite hvilke biler som bruker batterier du mener tåler  >10 ganger flere ladesykluser enn Tesla sine.
Da fant jeg opphavet til den andre grafen: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=10719&d=1350500751
Den er fra et 'paper' publisert av Panasonic i 2011, og omhandler utvikling av fremtidens batterier for elbiler. Tesla er riktignok ikke nevnt, men vi vet at Panasonic leverer batteriene til Tesla, og leveranse av Model S begynte et år etter at dette ble publisert.
Er det da ikke naturlig å anta at Tesla har valgt akkurat dette batteriet til bruk i Model S?
Dere sier selv at Tesla bruker NCR18650PD det er det databledet jeg har funnet. Men hvis dere finner andre bevis på at Tesla bruker andre batterier med flere sykluser så skal jeg gi meg. Men ingen av dere har kommet opp med noen ting enda.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Jejl

Jeg leste for en stund tilbake at batteriene i Tesla model s var testet for 5250 ladesykluser og da hadde 82% restverdi.(Gidder ikke å google selv....)

Amoss

Sitat fra: OleJA på mandag 24. februar 2014, klokken 22:56
Da fant jeg opphavet til den andre grafen: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=10719&d=1350500751
Den er fra et 'paper' publisert av Panasonic i 2011, og omhandler utvikling av fremtidens batterier for elbiler. Tesla er riktignok ikke nevnt, men vi vet at Panasonic leverer batteriene til Tesla, og leveranse av Model S begynte et år etter at dette ble publisert.
Er det da ikke naturlig å anta at Tesla har valgt akkurat dette batteriet til bruk i Model S?

Takker :)  Joda, antok hele veien at det var nettopp Teslas batterier det var snakk om (evnt. FØR de Teslaspesifikke modifikasjonene), og dette tilnærmet dokumenterer dette. Men om 2EL hadde kunnet hoste opp en elbil med dokumentert >10 ganger så holdbare batterier enn Teslas (som vi har all grunn til å tro er svært holdbare) så hadde jeg vært svært svært interessert i å vite hvilken. Det kunne vært en bil jeg hadde sett med stor interesse på, i alle fall om den også hadde en for meg brukbar rekkevidde (som så vidt meg beskjent Tesla er alene om i dag).

Skulle egentlig skrive at om han trakk frem Leaf eller Volt som denne bilen så hadde jeg ledd høyt, men med tanke på de siste kommentarene i denne tråden skal jeg avholde meg fra å si det ;)
Model S 85D

Ladefabrikken

Sitat fra: Jejl på tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:10
Jeg leste for en stund tilbake at batteriene i Tesla model s var testet for 5250 ladesykluser og da hadde 82% restverdi.(Gidder ikke å google selv....)
Hva er det for noe komentar. Hvis du mener at Tesla har 5250 ladesykluser så kom med bevis dette er ikke komentatorfelt i VG
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Porsgrunn

#59
Her er en med 18% reduksjon etter 5250 sykluser. Beslektet med det Tesla bruker(den er fra 2009 i denne sammenheng begynner det å bli gammelt)

http://mtrl1.me.psu.edu/Document/ZhangY_JES_2009.pdf

Tallet 500 er forsåvidt interessant, men trenger ikke å bety stort. Dersom tallet er kommet ved å ladde opp/ned til en volt som er mye høyere/lavere en det som sluttproduktet er designes til å bruke så er det mye mer interessant hva det presterer i det faktiske bruks intervallet.

Det er heller ikke sån at et batteri som er godt på en egenskap nødvendigvis er god på alle andre. Det er f.eks fint mulig å lage et batteri som tåler store variasjoner i spenning godt, men som brytes ned raskt allerede fra rundt 40 grader C.

Sitat
Cycle-Life Characterization of Automotive Lithium-Ion

Electrochemical Engine Center, Department of Materials Science and Engineering, and Department
of Mechanical and Nuclear Engineering, The Pennsylvania State University, University Park,
Pennsylvania 16802, USA A set of lithium-ion cells containing a LiNiCoAlO2-based positive electrode and a graphite negative electrode were cycled
nonintrusively at high power 5C rate and elevated temperature 40°C. The aged cells were characterized at prescribed cycle numbers up to 5250 cycles by a three-electrode cell, capacity measurement, and electrochemical impedance spectroscopy EIS. Excellent cyclability of these cells under typical hybrid-electric vehicle conditions is demonstrated by 18% capacity fade after 5250 cycles, and the discharge capacity shows a mainly parabolic behavior with the cycle number N dependent on N 1/ 2 in the initial stage and a linear behavior dependent on N for subsequent cycles. Using a lithium reference electrode further reveals that the capacity fade during cycling is primarily caused by the positive electrode where discharge capacity may be limited by a decrease in active lithium intercalation sites in the oxide particles. The increase in full-cell impedance with cycling is evident from the increase in midfrequency arc width R w, composed of charge-transfer kinetic resistance R ct and Li+ transport resistance through the solid electrolyte interphase SEI, R SEI. More specifically, the cell-impedance rise comes mainly from the rising R ct and R SEI of the positive electrode. Based on individual electrode EIS spectra and equivalent-circuit analysis, it is found that the R SEI rise in the positive electrode is far more influential than the change in Rct. Therefore, property modification and thickening of the
SEI layer of the positive electrode during cycling appear to be dominant factors in cell-impedance rise and power fade.
© 2009 The Electrochemical Society.DOI: 10.1149/1.3126385
All rights reserved.
Manuscript submitted February 13, 2009; revised manuscript received April 6, 2009. Published May 8, 2009

Sitatat high power 5C rate and elevated temperature 40°C
Dette er ikke snill behandling av batterier

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA