Reduksjon i batterikapasitet?

Startet av Cowboystrekk, onsdag 19. februar 2014, klokken 09:15

« forrige - neste »

Havebigfun

Jeg tror Tesla har økt det daglige ladenivået fra 80-90% fordi de så at batteriene holder lenge. Tesla er interessert i at kundene er mest komfortable og synes komfortgevinsten ved daglig lading til 90% er større enn det økte tapet av batterikapasiteten.
Jeg beveger meg mellom 50 og 80% og lader en gang i uken/ved behov uten at jeg føler jeg får redusert komfort av det.
Jeg tror det er best for batteriets levetid og at jeg får mer penger for bilen når jeg selger den og batteriet fortsatt har god kapasitet. I elbilsammenheng kommer batterikapasiteten til å bli en viktig faktor for prisdannelsen- det er jeg sikker på.
Men hver sin smak.

OleJA

Sitat fra: Havebigfun på fredag 21. februar 2014, klokken 19:18
Jeg tror Tesla har økt det daglige ladenivået fra 80-90% fordi de så at batteriene holder lenge. Tesla er interessert i at kundene er mest komfortable og synes komfortgevinsten ved daglig lading til 90% er større enn det økte tapet av batterikapasiteten.
Jeg beveger meg mellom 50 og 80% og lader en gang i uken/ved behov uten at jeg føler jeg får redusert komfort av det.
Jeg tror det er best for batteriets levetid og at jeg får mer penger for bilen når jeg selger den og batteriet fortsatt har god kapasitet. I elbilsammenheng kommer batterikapasiteten til å bli en viktig faktor for prisdannelsen- det er jeg sikker på.
Men hver sin smak.
Riktig konklusjon, men basert på feil fakta.
'Daily' var tidliger 93%, dette ble endret til en 'Daily Range' på 50-90%, der 90% nå er Max Daily.
For meg så beviser dette at Tesla nok fant ut at 93% hadde negativ invirkning på batteriets levetid - Andre må gjerne tolke det forskjellig...
Jeg velger derfor å legge meg enda litt lavere (80%) siden jeg til daglig ikke trenger mer rekkevidde. På lengre turer lader jeg selvfølgelig fullt om jeg behøver det.

Sofus

Er det noen som vet hvordan Tesla beregner rated range? Det som hele tiden måles og er utgangspunkt for beregningen er jo batteri spenning. Når batteriet er nytt vil en gitt spenning tilsvare f.eks 80 kWh, men om 10 år vil samme spenning kanskje bare tilsvare 60 kWh.

Altså må parameterne i beregningen på en eller annen måte korrigeres basert på erfaring/historie. Tar det som en selvfølge at det blir gjort (ellers ville jo fulladet alltid vise det samme i rated km - som Johnny også spør om) men noen som vet hvordan?
Model S

Johnny

Sitat fra: Sofus på lørdag 22. februar 2014, klokken 09:34
Er det noen som vet hvordan Tesla beregner rated range? Det som hele tiden måles og er utgangspunkt for beregningen er jo batteri spenning. Når batteriet er nytt vil en gitt spenning tilsvare f.eks 80 kWh, men om 10 år vil samme spenning kanskje bare tilsvare 60 kWh.

Altså må parameterne i beregningen på en eller annen måte korrigeres basert på erfaring/historie. Tar det som en selvfølge at det blir gjort (ellers ville jo fulladet alltid vise det samme i rated km - som Johnny også spør om) men noen som vet hvordan?

Mobilen min indikerer at den er fulladet hver morgen, men etter noen år har jeg erfart at 100% ikke er hva det var. Ut i fra de første innleggene i denne tråden, virker det som om dette batteriet etter hvert vil fortelle oss en annen historie.

Pussig nok er det bare du og meg som synes dette er en interessant problemstilling ::)
TMS og eGolf.

D.O

http://www.tu.no/industri/2014/02/21/her-far-gamle-nissan-leaf-batterier-nytt-liv?utm_source=newsletter-2014-02-24&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Tesla sine har bedre varmestyring og lever trolig lengre. Altså over 4000 fulle oppladinger før 80% rest. Trolig mellom 5000 og 6000 oppladinger.
4000x350km=1,4 millioner km... med nøktern km og ladesykluser for Tesla med 85kwh
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

asa

#35
Tesla har laget en bil som kan brukes som en vanlig bil (som for mange vil si å holde SOC 90%) og ha en levetid som en vanlig bil.

At den også med litt planlegging kan brukes med noen små begrensninger (f.eks. SOC ned mot 50%) og da sannsynligvis vare enda litt lenger er for meg et stort pluss.

At Tesla velger å fokusere på det første er selvsagt helt naturlig. Om de skulle gå ut og si at batteriet kan vare enda lenger om du bruker bilen forsiktig vil mange (ikke minst media) trekke konklusjonen at bilen ikke kan brukes som en vanlig bil fordi den "må" behandles forsiktig.

Maks brukerglede innenfor akseptabel holdbarhet er og bør være Tesla sitt fokus når de utarbeider anbefalinger. Hva som er optimalt for hver enkelt er en annen sak og avhenger av bruksmønster osv. Men å bare si at det spiller ingen rolle "for det har Tesla sagt" blir litt naivt.

Mhal

http://www.youtube.com/watch?v=d5vEQtpi1ok&index=2&list=LLaXZ8c4lMTkrQpKErvMuuVw

Her er en som kommer med erfaringer. Gir intrykk av å ha peiling.

Det eg ikke hadde fått med meg var at det er gunstig å lade til 100 % inimellom, men ikke la den bli stående fulladet.

Ladefabrikken

Sitat fra: D.O på mandag 24. februar 2014, klokken 11:32
http://www.tu.no/industri/2014/02/21/her-far-gamle-nissan-leaf-batterier-nytt-liv?utm_source=newsletter-2014-02-24&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Tesla sine har bedre varmestyring og lever trolig lengre. Altså over 4000 fulle oppladinger før 80% rest. Trolig mellom 5000 og 6000 oppladinger.
4000x350km=1,4 millioner km... med nøktern km og ladesykluser for Tesla med 85kwh
Hvis du tar en titt på digramet så har ikke Batterien som Tesla bruker 4000 sykluser men 300
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

OleJA

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 14:44
Sitat fra: D.O på mandag 24. februar 2014, klokken 11:32
http://www.tu.no/industri/2014/02/21/her-far-gamle-nissan-leaf-batterier-nytt-liv?utm_source=newsletter-2014-02-24&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Tesla sine har bedre varmestyring og lever trolig lengre. Altså over 4000 fulle oppladinger før 80% rest. Trolig mellom 5000 og 6000 oppladinger.
4000x350km=1,4 millioner km... med nøktern km og ladesykluser for Tesla med 85kwh
Hvis du tar en titt på digramet så har ikke Batterien som Tesla bruker 4000 sykluser men 300
Nå bruker Tesla NCA celler, og de har vel levetid på 3000 sykler om jeg ikke misforstår grafene?

Ladefabrikken

Sitat fra: OleJA på mandag 24. februar 2014, klokken 14:48
Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 14:44
Sitat fra: D.O på mandag 24. februar 2014, klokken 11:32
http://www.tu.no/industri/2014/02/21/her-far-gamle-nissan-leaf-batterier-nytt-liv?utm_source=newsletter-2014-02-24&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Tesla sine har bedre varmestyring og lever trolig lengre. Altså over 4000 fulle oppladinger før 80% rest. Trolig mellom 5000 og 6000 oppladinger.
4000x350km=1,4 millioner km... med nøktern km og ladesykluser for Tesla med 85kwh
Hvis du tar en titt på digramet så har ikke Batterien som Tesla bruker 4000 sykluser men 300
Nå bruker Tesla NCA celler, og de har vel levetid på 3000 sykler om jeg ikke misforstår grafene?
Tesla bruker Panasonic 18650 batterier det er den øverste grafen. Den nederste grafen er for andre elbiler og plugin biler.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

OleJA

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 14:54
Sitat fra: OleJA på mandag 24. februar 2014, klokken 14:48
Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 14:44
Sitat fra: D.O på mandag 24. februar 2014, klokken 11:32
http://www.tu.no/industri/2014/02/21/her-far-gamle-nissan-leaf-batterier-nytt-liv?utm_source=newsletter-2014-02-24&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Tesla sine har bedre varmestyring og lever trolig lengre. Altså over 4000 fulle oppladinger før 80% rest. Trolig mellom 5000 og 6000 oppladinger.
4000x350km=1,4 millioner km... med nøktern km og ladesykluser for Tesla med 85kwh
Hvis du tar en titt på digramet så har ikke Batterien som Tesla bruker 4000 sykluser men 300
Nå bruker Tesla NCA celler, og de har vel levetid på 3000 sykler om jeg ikke misforstår grafene?
Tesla bruker Panasonic 18650 batterier det er den øverste grafen. Den nederste grafen er for andre elbiler og plugin biler.

Niks: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22273-Model-S-Battery-Cell-Panasonic-NCR18650PD

18650 angir bare størrelsen på cellene (18 x 65mm) disse cellene kan inneholde 'alt mulig' av diverse Li-Ion kjemi. Som linken over viser bruker Tesla Panasonic sine 18650PD celler som er en variant utviklet for Tesla, bassert på 'NCA kjemi'.
Disse 'PD' cellene er vesentlig bedre enn 18650A celler, som for det meste sitter i lommelykter, batteridriller mm.

Ladefabrikken

Her er databladet til Panasonic NCR18650PD hvis du går litt ned på pdf så ser du litt av det samme. Det er dessverre ikke mer en 300-400 syklusser til Panasonic NCR18650PD

Du får komme med en graf som viser det motsatte.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 15:49
Her er databladet til Panasonic NCR18650PD hvis du går litt ned på pdf så ser du litt av det samme. Det er dessverre ikke mer en 300-400 syklusser til Panasonic NCR18650PD

Du får komme med en graf som viser det motsatte.

Dette er nok ikke den korrekte typen, med disse ville batteriet kun inneholdt 76kWh.

Forøvrig er ikke antall 100-0% sykluser veldig interessant, det vi vil vite er antall 85-20% sykluser som stemmer bedre med normal bruk. Det tallet kan fort være 10 ganger så høyt som antall 100-0 sykluser.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Thomas Parsli

I tillegg kan kurven flate ut, slik at forskjellen på 300 sykler og 500 sykler er minimal.

Tror Tesla bruker NCR18650PF (som er en nyere versjon av PD)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OleJA

Sitat fra: 2EL på mandag 24. februar 2014, klokken 15:49
Her er databladet til Panasonic NCR18650PD hvis du går litt ned på pdf så ser du litt av det samme. Det er dessverre ikke mer en 300-400 syklusser til Panasonic NCR18650PD

Du får komme med en graf som viser det motsatte.
Poenget jeg prøvde å få frem, er at det er figur 2 som du selv linker til, som (forhåpentligvis) er den korrekte for batteriet i Model S. Første figur er for 18650A cellene som Model S *ikke* bruker. Figur 2 har teksten 'And now lets take a look at EV optimized NCA cycle life'. Disse har en cycle life på 3000 - og det er NCA celler i Model S :-)
Nå er det nok mulig å produsere resultater også for NCA celler innenfor et ganske vidt spekter. Personlig er jeg ikke så veldig bekymret for levetid i antall ladesykler; selv 500 ladesykler tilsvarer 200.000 km, og det bør holde.
Bekymrer meg kanske mer for hvordan kalendertid virker inn på batteriene - Dette har jeg sett lite dokumentasjon på :-/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA