Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blinklys

Startet av Warlock, tirsdag 18. februar 2014, klokken 17:25

« forrige - neste »

Warlock

Nå er det ikke så voldsomt "in" å bruke blinklys, men jeg tenkte jeg skulle bytte de på Thinken med LED-lys allikevel. På gammeldagse biler bytter men jo også reléet som styrer lysene om man går over til LED (Dette fordi kapasitansen i RC-kretsen er innebygget i reléboksen).

Undersøkte litt, men finner ikke blinklysrelé beskrevet for releboksen, er blinklysene styrt fra GEM?

Testet forøvrig bare bytte lyspærene. Det førte selvsakt til svært hissig/ivrig blinking :D

Go-carter

Litt usikker nå, siden jeg ikke har koblingsskjemaet foran meg, men jeg vet at iallefall 3-blinksfunksjon etc. styres fra GEM. Så det spørs ikke om det også er blinklingen som styres der. Kan i så fall løses ved å koble inn en motstand over pærene, eller finne pærer som har det innebygd.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Warlock

Ja, intensjonen med å gå over til LED var å redusere strømforbruket. Litt fordi 12V batteriet begynner å bli dårlig, og litt for at det hadde vært kult om farelyset kunne virket i dagesvis istedet for bare noen timer :)

Jeg kan helt klart redusere motstanden (og øke strømforbruket) igjen med å sette inn en motstand, men da er noe av hensikten borte :)

Har forøvrig funnet ut at det er flere måter man lager blinklys på, noen benytter kun en LR-krets, noen en RC(L), og andre igjen benytter egentlig ikke et relee i det hele tatt, men et bimetall som blir oppvarmet av en motstand (som forbikoples når bimetallet blir varmt nok). Hva Thinken benytter seg av har jeg ikke funnet ut ennå (håper kanskje noen vet?) :)

Lynet

Hva i all verden skal du bruke nødblinken for i mange timer? Jeg har kun brukt nødblink i minutter i løpet av mine noenogtredve år bak rattet!
Har du svakt 12V-batteri bør det byttes for å slippe startproblemer. Så min oppfordring er å bruke kostnaden med LED pærer i alle blinklys til nytt batteri.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Warlock

#4
Sitat fra: Lynet på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:09
Hva i all verden skal du bruke nødblinken for i mange timer? Jeg har kun brukt nødblink i minutter i løpet av mine noenogtredve år bak rattet!

Tja, tenkte kanskje jeg skulle begynne å leke litt Audi-sjåfør, noen timer nødblink varer jo lenge noktil ikke bare parkere halvveis på fortauet for å hente takeaway, men også et greit resturantbesøk. Dager derimot holder til en real fest der man ikke er i stand til å hente bilen på noen dager...

Sitat
Har du svakt 12V-batteri bør det byttes for å slippe startproblemer. Så min oppfordring er å bruke kostnaden med LED pærer i alle blinklys til nytt batteri.
Vel, dette er "deal extreme" pærer så samlet holder det kanskje til  2-3% av et batteri? :)
(Batteriet er ikke _så_ dårlig ennå, men har merket det ikke er som nytt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA