Skrevet av Emne: Hurtigladestasjoner for i3  (Lest 58849 ganger)

Herwitz

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 61
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #240 på: søndag 26. oktober 2014, klokken 21:03 »
Hvis dere er i tvil om hvilke ladetyper eller effekter som finnes på ladere i Fortums system - sjekk map.chargedrive.no
Dette er alltid oppdatert og kommer rett fra vårt driftssystem. Viser også status for om den er i drift eller ikke.

Problemet med kartet deres er at det skiller ikke på Combo og Chademo. Jeg hadde en traurig tur fra Oslo til Lillehammer forrige uke og i følge kartet deres var alt fryd og gammen, men i praksis virket ikke Comboladerne hverken på Gardermoen eller i Brummundal.
i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014!

Vind

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1036
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #241 på: mandag 27. oktober 2014, klokken 10:25 »
Det er også synd at kartet i i3'en ikke prioriterer hurtigladere - og faktisk vet om de er optatt eller ikke.  Er litt misunnelig på Tesla der - der prioriteres ruten via SuperCharger - og du ser også hvor mange ledige plasser det er.
« Siste redigering: mandag 27. oktober 2014, klokken 10:55 av Vind »
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1057
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #242 på: mandag 27. oktober 2014, klokken 11:33 »
22kw AC lading er 400V trefase 32A.
Når vi plugger oss inn her, så får vi ca 7,2kw lading, eller ?

Betyr det at AC (hurtigladeren) i BMW i3 nyttiggjør seg 400V(bruker 2 av fasene) og lader med maks. 18A, eller brukes bare 1 fase og neutral (230 V - 32A) ?

afo

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 147
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #243 på: mandag 27. oktober 2014, klokken 12:11 »
22kw AC lading er 400V trefase 32A.
Når vi plugger oss inn her, så får vi ca 7,2kw lading, eller ?

Betyr det at AC (hurtigladeren) i BMW i3 nyttiggjør seg 400V(bruker 2 av fasene) og lader med maks. 18A, eller brukes bare 1 fase og neutral (230 V - 32A) ?

Kun 1 fase, 32A

Gondron

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 164
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #244 på: fredag 07. november 2014, klokken 11:16 »
Oppedal: fått Ac 43 kw lader, og Combo 50 kw lader i tillegg til chademo som har Vært der Før. Kan vi bruke begge di over?

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13656
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #245 på: fredag 07. november 2014, klokken 12:03 »
Oppedal: fått Ac 43 kw lader, og Combo 50 kw lader i tillegg til chademo som har Vært der Før. Kan vi bruke begge di over?

Ja, men AC Type 2 laderen får du bare 7,4kW ut fra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1057
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #246 på: fredag 07. november 2014, klokken 14:31 »
Oppedal: fått Ac 43 kw lader, og Combo 50 kw lader i tillegg til chademo som har Vært der Før. Kan vi bruke begge di over?

Ja, men AC Type 2 laderen får du bare 7,4kW ut fra.
43kw AC er vel 3x 400V 64 A. Bruker man type 2 kabel så fører man altså inn 400V AC. Betyr det at laderen i BMW faktisk tar 400V AC ?

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13656
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #247 på: fredag 07. november 2014, klokken 14:49 »
Oppedal: fått Ac 43 kw lader, og Combo 50 kw lader i tillegg til chademo som har Vært der Før. Kan vi bruke begge di over?

Ja, men AC Type 2 laderen får du bare 7,4kW ut fra.
43kw AC er vel 3x 400V 64 A. Bruker man type 2 kabel så fører man altså inn 400V AC. Betyr det at laderen i BMW faktisk tar 400V AC ?

Nei, det er 400V kun mellom fasene og 230V mellom fase og N-leder. En 1-fase Type 2 kabel overfører kun én faseledning samt N-leder. Altså får du bare 230V tilgjengelig i bil-enden av kabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1449
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #248 på: fredag 07. november 2014, klokken 14:54 »
Det er bilen (altså lasten) som bestemmer hva som trekkes. I BMW i3 er det en 1-fase 7,2 kW lader, så da hjelper det ikke hva uttaket "kan" levere. Den trekker maks 32 Ampere fra 1 fase uansett...

For å snu litt på flisa - hvis uttaket er på 11 kW 3-fas (3 x 16A), så vil den kun nyttigjøre seg av 3,6 kW, fordi den ikke får ut mer enn 16A på den ene fasen. Disse er dog mye mindre vanlig enn det som har blitt det mest vanlige: 22 kW - så i praksis vil i3 kunne lade maks (altså 7,2 kW) på både 22 og 43 kW.

TorS

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 135
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #249 på: fredag 07. november 2014, klokken 15:01 »
Fra prislista:

AC Hurtigladning opptil 7,4 kW (1-fas 230 V, 32 A) og DC Hurtigladning opptil 50 kW

230V*32A = 7,36 kW
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7318
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #250 på: fredag 07. november 2014, klokken 15:24 »
Fra prislista:

AC Hurtigladning opptil 7,4 kW (1-fas 230 V, 32 A) og DC Hurtigladning opptil 50 kW

230V*32A = 7,36 kW
Så må en huske på at alt dette er nominelle verdier, slik at 7,2kW kan være like riktig som 7,4kW.
Dessuten er en ting hva den trekker fra nettet (som varierer med virkelig nettspenning, og batteriets ladetilstand) og det som leveres til batteriet.

Men fra AC kan en garantere at denne bilen aldri vil få mer enn 7,4kW inn til lader, og litt mindre ut fra lader til batteri.
« Siste redigering: fredag 07. november 2014, klokken 16:59 av Griffel »
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1057
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #251 på: fredag 07. november 2014, klokken 15:47 »
En 1-fase Type 2 kabel overfører kun én faseledning samt N-leder. Altså får du bare 230V tilgjengelig i bil-enden av kabelen.
Takk for svar, men mode 3 type 2 kabel er vel standard. M.a.o. 400V suppleres men I3 kobler bare opp ene fasen og nøytral og "trekker opp til" 32A ?

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13656
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #252 på: fredag 07. november 2014, klokken 15:58 »
En 1-fase Type 2 kabel overfører kun én faseledning samt N-leder. Altså får du bare 230V tilgjengelig i bil-enden av kabelen.
Takk for svar, men mode 3 type 2 kabel er vel standard. M.a.o. 400V suppleres men I3 kobler bare opp ene fasen og nøytral og "trekker opp til" 32A ?

Kablene kommer i 2 utgaver mhp. faser, 1-fase og 3-fase. i3 leveres nok med en 1-fase kabel da den ikke trenger mer og en 1-fase kabel er tynnere og enklere å håndtere samt billigere i produksjon.

Du kan godt bruke en 3-fase kabel også, Type 2 porten i en i3 har uansett ingenting kobles til pinnene for L2 og L3. Det ser du tydelig om du tar en titt inn i ladeporten.

1-fase kabel på en Zoe eller Tesla er dog ikke å anbefale, da får man bare 1/3 av maks effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 469
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #253 på: fredag 06. februar 2015, klokken 19:18 »
Will do! Rekkeviddeindikatoren var på -- når jeg trillet inn her nå, herlig å se at kraften suser inn på batteriet :-D

Hvor var denne ABB'en+ Min erfaring er at ABB alltid virker på i3.  ;)

i3_X5_730

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 469
    • Vis profil
Sv: Hurtigladestasjoner for i3
« Svar #254 på: søndag 23. august 2015, klokken 20:26 »
Kjørte fra Askøy til Austrått/Sandnes i dag. Ladet èn gang på turen:kun på ABB sin hurtiglader v/Shell på Heiane/Stord.
Ladet til 99% på Heiane og hadde fremdeles 30km igjen da i3'en parkerte på Austrått. :)
Heia ABB! (Og de kraftleverandørene som velger ABB sine ladere)  8)
 
Møkka til Fortum funker ikke ved McDonald v/Heiane/Stord ... fraråder folk å i heletatt planlegge å legge igjen penger der. At det går an å levere så jævli dårlig service til kunder, fatter jeg bare ikke. Ingen av de 3 laderene som stod der funker.