Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladestasjoner for i3

Startet av Tinhlevan, tirsdag 18. februar 2014, klokken 07:50

« forrige - neste »

LMOR

50.- er OK for en 90% tank, for de skal tjene inn stasjonen også. 100.- som noen tar er uhørt.

Men de bør prise det i forhold til tid i stedet. Hvis vi ikke trenger mer enn halv tank, så er den unødvendig at vi står lengst mulig for å få valuta for pengene. Da blir det flere salg per dag også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på tirsdag 20. mai 2014, klokken 06:45100.- som noen tar er uhørt.

Aldri i verden om jeg betaler kr: 100,- for 14 - 15kWh. ref.testen i Rosendal.
Kr: 6,- pr. kWh ? Uhørt! Frekt! Latterlig, uforskammet, toskete, tulllete, sleipt, sykt og idiotisk!  >:(

snakkis

Sitat fra: LMOR på tirsdag 20. mai 2014, klokken 06:45
Men de bør prise det i forhold til tid i stedet. Hvis vi ikke trenger mer enn halv tank, så er den unødvendig at vi står lengst mulig for å få valuta for pengene. Da blir det flere salg per dag også.
Helt enig.
I mitt tilfelle trenger jeg å lade ca 10 minutter for å rekke dit jeg skal hver dag.
Da passer det ikke å ha et abonnement/klippekort som koster 50-100 kr pr lading.

Man kan si hva man vil om Fortum og deres stabilitet, men de skal ha skryt for å ha skjønt at de bør ha minuttbasert fakturering.

Gondron

Sitat fra: snakkis på tirsdag 20. mai 2014, klokken 07:44
Sitat fra: LMOR på tirsdag 20. mai 2014, klokken 06:45
Men de bør prise det i forhold til tid i stedet. Hvis vi ikke trenger mer enn halv tank, så er den unødvendig at vi står lengst mulig for å få valuta for pengene. Da blir det flere salg per dag også.
Helt enig.
I mitt tilfelle trenger jeg å lade ca 10 minutter for å rekke dit jeg skal hver dag.
Da passer det ikke å ha et abonnement/klippekort som koster 50-100 kr pr lading.



Heilt enig, Eg trenger 10 km ekstra når eg skal tur retur Bømlo, halhjem for å henter unger 1 gang i mnd- Symest klippekort burde vore på 25-30 Kr maks.  Og det som er synd er at dette sikkert berre blir dyrere.

Uten klippekort ved Heiane på stord koster 1 lading 100 kr uten Grønkontakt abbonomet eller klippekort.

Fjeldi

Hmm det er mulig.
Flaut  ;D

Men på 50 minutter fikk jeg ikke mange kilometerene


Sitat fra: snakkis på tirsdag 20. mai 2014, klokken 06:20
Sitat fra: Fjeldi på mandag 19. mai 2014, klokken 23:03
Men Fortum sin "hurtigladestajon" som skulle hatt i alle fall 16Amp sa at det ville ta 21 timer å lade opp til fullt.

Jeg trodde bildet viste klokkeslettet for når den ville være ferdig, ikke hvor lang tid det vil ta.

Gatlas

Jeg venter spent på i3 som blir levert i slutten av Juli og er inne å leser mye om el-bil og i3 her på forumet. Det jeg ikke har fått klarhet i er hvilke av ladestasjon leverandører bør må man ta kontakt med for enten å forhånds betale ladekort eller lage avtale med???
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

ali_ben

Det kommer jo an på hvor du bor. I Osloregionen bør du hvertfall få deg ladekort fra Fortum. Regner med at de vil fungere bra etter hvert. Det er gratis enn så lenge å ha kortet.

http://www.fortum.no/ladekort
BMW i3 levert 2. mai 2014

Gatlas

Takk for svar, jeg bor på Østlandet og kommer til å bruke i3 i jobben og vil ha bruk for lading. Regner med å få noen dager med angst for å gå tom. Leser på nettet at i Nederland vil en leverandør sette opp 300 hurtigladestasjoner  innen 2016. Pris 0,65€/KWh eller 100€/måneden lad så mye man vill. Det er vel snart på tide her i Norge, hvor vi er et pioner land innen el bil at lading blir satt i system. Jeg får skaffe mef Fortum kort så håper jeg at alt blir enklere og beder her i landet også.
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

ali_ben

Den oversikten på Fortum sine sider over ladestasjoner stemmer ikke helt. Det er Combo-lading (som vi i3 eiere trenger) på flere steder enn det står. Jeg kan sende de en mail og be de oppdatere.

Jeg har ingen erfaring med andre hurtigladere på Østlandet, men der kan kanskje andre bidra.

Jeg noterer også at Kiwi/Nissan skal sette opp minst 50 nye hurtigladere i 2014 som også skal ha støtte for europeiske bilder. Da bør de jammen komme i gang snart:
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3248-hurtiglading-mens-du-handler

BMW i3 levert 2. mai 2014

svingen

Sitat fra: snakkis på tirsdag 20. mai 2014, klokken 07:44
Sitat fra: LMOR på tirsdag 20. mai 2014, klokken 06:45
Men de bør prise det i forhold til tid i stedet. Hvis vi ikke trenger mer enn halv tank, så er den unødvendig at vi står lengst mulig for å få valuta for pengene. Da blir det flere salg per dag også.
Helt enig.
I mitt tilfelle trenger jeg å lade ca 10 minutter for å rekke dit jeg skal hver dag.
Da passer det ikke å ha et abonnement/klippekort som koster 50-100 kr pr lading.

Man kan si hva man vil om Fortum og deres stabilitet, men de skal ha skryt for å ha skjønt at de bør ha minuttbasert fakturering.

Spenstig valg av elbil hvis du må hurtiglade 10 min hver dag,blir nok fort 30 min på vintertid vil jeg tro.
så får vi håper det ikke er mange som deg som må lade hver dag på hurtiglader,blir fort kø da.....
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

snakkis

#145
Sitat fra: svingen på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:08
Sitat fra: snakkis på tirsdag 20. mai 2014, klokken 07:44
Sitat fra: LMOR på tirsdag 20. mai 2014, klokken 06:45
Men de bør prise det i forhold til tid i stedet. Hvis vi ikke trenger mer enn halv tank, så er den unødvendig at vi står lengst mulig for å få valuta for pengene. Da blir det flere salg per dag også.
Helt enig.
I mitt tilfelle trenger jeg å lade ca 10 minutter for å rekke dit jeg skal hver dag.
Da passer det ikke å ha et abonnement/klippekort som koster 50-100 kr pr lading.

Man kan si hva man vil om Fortum og deres stabilitet, men de skal ha skryt for å ha skjønt at de bør ha minuttbasert fakturering.

Spenstig valg av elbil hvis du må hurtiglade 10 min hver dag,blir nok fort 30 min på vintertid vil jeg tro.
så får vi håper det ikke er mange som deg som må lade hver dag på hurtiglader,blir fort kø da.....

Hvis det blir mange som meg så blir det vel ikke kø, det blir vel heller flere ladestasjoner siden det da blir et større marked.

Jorgensen

Fikk testet hurtiglader for første gang i dag, og det var en ABB Hurtiglader i Nes i Ådal, og den hadde AC, Chademo og Combo, og jeg prøvde både AC og Combo og det fungerte bra. Denne stasjonen er plassert bak Veikroa og Shell//Eleven og den er gratis å bruke :-) :-)
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Truls Martin

Prøvde meg på hurtigladeren på mcDonalds Vestby nord i dag. (Fortum)
Fikk ikke denne til å fungere. Begynner å lure på om det er min bil det er noe galt med, eller om det er laderene. Har prøvd 3 forskjellige nå, uten resultater.

Fikk opp denne feilmeldingen:
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

i3_X5_116dA

Sitat fra: Jorgensen på lørdag 24. mai 2014, klokken 15:40
Fikk testet hurtiglader for første gang i dag, og det var en ABB Hurtiglader i Nes i Ådal, og den hadde AC, Chademo og Combo, og jeg prøvde både AC og Combo og det fungerte bra. Denne stasjonen er plassert bak Veikroa og Shell//Eleven og den er gratis å bruke :-) :-)

Hvis det var en slik, kan vi vel allerede nå konstatere at ABB er uslåelig på stabilitet og service, mens Fortum er, slik jeg leser innleggene, bare talentløst, billig skviip!  >:(

i3_X5_116dA


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA