Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladestasjoner for i3

Startet av Tinhlevan, tirsdag 18. februar 2014, klokken 07:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 22:56
Men her ser det ut til at det er ladestasjonen som bestemmer tilført energi, og ikke bilen, siden disse estimatene viser på stasjonen. Lurer derfor på om denne stasjonen egentlig er optimalisert for i3?
Ladestasjonen kan levere langt mer enn batteriet takler. Derfor kommuniserer ladestasjonen med bilen. Batteriet er den begrensende faktoren. Derfor lades ikke bilen med mer enn 24,73kW i snitt opp til 86%. Du ser fra start at ladestasjonen forventer 24 minutter opp til 80% (antakelig etter kommunikasjon med bilen), men bilen klarer ikke å ta imot fullt så mye som ladestasjonen først beregner. Om noe må optimaliseres er det nok bilen, som da må tillate høyere ladeeffekt.

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 22:56
Alle de andre tallene jeg fikk fra BMW har vist seg å stemme bra i praksis. Da rimer det ikke helt at det på i3 skal ta > 1 time på de siste 14%. Oppdaterer ikke tabellen før jeg er sikker på at dette stemmer.
En hel time på 14% høres mye ut, men husk at vi snakker om de siste 2,6kWh i batteripakken. Da kan man nesten like gjerne flytte seg til et schuko-stikk og avslutte med vanlig treglading. Uavhengig av luftig markedsføring av DC lading vil batteriet være den begrensende faktoren. De siste elektronene kan rett og slett ikke pakkes like raskt inn i batteriet som de første av kjemiske årsaker, noe som blir veldig synlig med høy ladeeffekt ift. batteriets kapasitet. Batteriet må skånes.

Ladeeksempelet til i3_X3_X5_730 er ganske nært det beste man kan få til med i3. Batteriet virker å være godt og varmt, og SOC er veldig lav (jeg har aldri ankommet hurtiglader med Leaf med under 10% SOC). Begge deler tilsier at ladeeffekten vil være omtrent det maksimale av hva batteriet takler. Hadde batteriet vært kaldt hadde ladingen gått saktere. Hadde start SOC vært høyere og slutt SOC vært høyere ville snitteffekten vært lavere enn 24,73kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Dette kjenner noen av oss fra før, og en av oss :-), har laget denne fine tabellen, og illustrert med eksempler:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Når i3 er ladet til 100%, så er batteriet ikke utnyttet like mye som på en Leaf, derfor skal det ta litt kortere tid på slutten. Alle andre målte tall har stemt bra med tallene fra BMW, og de skal ha brukt noe innovativt for å klare DC lading raskere også opp til 100%. (An optional SAE DC Combo Fast Charging port will provide an 80% charge in 20 minutes and 100% in 30 minutes). Feilen kan ligge i materiellet til BMW (ikke første gang), eller det kan være at bilen og stasjonen ikke forstår hverandre 100%. Dette er første generasjon COMBO, og flere stasjoner er ikke godkjent for bruk med VW enda, så noe SW problemer er det åpenbart.

Jeg er enig i at det høres optimistisk ut, men fra 80-86% gikk det betydelig raskere enn med AC, der den lader med maks ca 16A mellom 80-86%, så noe gjør de andreledes med DC lading. Vil derfor ha mer tall før jeg aksepterer >1 time på de siste 14%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Her står det at Leaf stopper ved 80%, mens andre kan lade med full guffe lengre. Sjekket du om det var noen innstilling i3_X3_X5_730?
For meg tyder dette på at det fremdeles er håp om 100% på 30-40min på i3.

The DC voltage is fed straight to the EV battery, bypassing the on-board charger, via a completely separate wiring circuit in the vehicle.  The vehicle must be designed to accept a DC Fast Charge.  This is not something that can be added as an aftermarket feature. Another big difference with DC Fast Charging is that the EV actually controls the charging session.  When the charger is connected to the vehicle, a communication link between the two is established.  Through this communication link, the vehicle tells the charger how much current it needs to charge its battery.  This determination is based on criteria such as battery temperature and battery state-of-charge.  With the Nissan LEAF, the vehicle automatically ends the charging session when the battery reaches approx. 80%.  The Chevy Spark EV on the other hand will allow the DC Fast Charger to charge the battery to 100%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

#63
Her er en uryddig sak fra Hero2-saken, som viser fra 6% til akkurat 13% i sanntid. Tok vekk masinga og erstatta med musikk. Men, dere ser ihvertfall hvor fort det går fra 6% - 13%.  ;)
https://drive.google.com/file/d/0B0O3psxpL8V1emRib0xjMEZEcXM/edit?usp=sharing (32,3MB mp4.)
1,05kWh ved 2,08.

Sitat fra: LMOR på søndag 20. april 2014, klokken 10:43
Her står det at Leaf stopper ved 80%, mens andre kan lade med full guffe lengre. Sjekket du om det var noen innstilling i3_X3_X5_730?

Alt stod på max som var mulig å sette på max ...  :)

Øyvind.h

#64
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 20. april 2014, klokken 20:06
Her er en uryddig sak fra Hero2-saken, som viser fra 6% til akkurat 13% i sanntid. Tok vekk masinga og erstatta med musikk. Men, dere ser ihvertfall hvor fort det går fra 6% - 13%.  ;)
https://drive.google.com/file/d/0B0O3psxpL8V1emRib0xjMEZEcXM/edit?usp=sharing (32,3MB mp4.)
1,05kWh ved 2,08.
1,05kWh på 2 minutter tilsvarer ladeeffekt på 31kW. Høyeste ladeeffekt jeg har sett på Leaf`en er litt over 40kW. Men det var bare helt i starten, og effekten synker sakte men sikkert med stigende SOC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. april 2014, klokken 20:53
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 20. april 2014, klokken 20:06
Her er en uryddig sak fra Hero2-saken, som viser fra 6% til akkurat 13% i sanntid. Tok vekk masinga og erstatta med musikk. Men, dere ser ihvertfall hvor fort det går fra 6% - 13%.  ;)
https://drive.google.com/file/d/0B0O3psxpL8V1emRib0xjMEZEcXM/edit?usp=sharing (32,3MB mp4.)
1,05kWh ved 2,08.

1,05kWh på 2 minutter tilsvarer ladeeffekt på 31kW. Høyeste ladeeffekt jeg har sett på Leaf`en er litt over 40kW. Men det var bare helt i starten, og effekten synker sakte men sikkert med stigende SOC.

Hadde i går kveld muligheten og ork gi å både kjøre Leafen tom og ta en tur på hurtiglader. SOC var på ca 5% ved oppstart av lader og da ladet den på ca 360V, 120A  (~43kW). Deretter stiger spennig opp mot 390V et sted mellom 20% og 30% SOC og blir liggende der resten av ladetiden. Ladestrømmen går derimot like mye ned som SOC går opp (sånn ca). Så ved 20% var den nede i litt over 100A, ved 40% lå den på rundt 80A og ved 60% lå ladestrømmen på 60A (~23kW). Den brukte 20 minutter fra 5 til 60%, batteriet startet med en temp på 19 grader og avsluttet på 24 grader.


i3_X5_116dA

Da må altså så mange som mulig, prøve å teste ut hurtigladerene på sine i3'er, for å finne ut om det er i3 eller laderene som ikke leverer som lovet. For i3 skal ta imot 50kW ... og ikke bare ca. 31kW. (?)   :o

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 22. april 2014, klokken 12:16
Da må altså så mange som mulig, prøve å teste ut hurtigladerene på sine i3'er, for å finne ut om det er i3 eller laderene som ikke leverer som lovet. For i3 skal ta imot 50kW ... og ikke bare ca. 31kW. (?)   :o
Ikke mer enn 37,5 i gjennomsnitt fra 0 til 80%, under absolutt optimale forhold. Det som eventuelt er skuffende er 80-100%. Der har i hvert fall jeg en forventning om at i3 skal klare å holde tempoet oppe lengre enn Leaf.
Det kan være BMW endret mening og gjør som Nissan, og ikke følger Chevy Spark, for å redusere overbelastning og dermed garantisaker...

Det har vært referert til DC ladere som sendes til Tyskland for godkjenning. Kanskje i3 bare kjører full guffe mot ladere de har testet? Jeg håper i det lengste at vi kan få mer fart enn en 16A lader på de siste 20%...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på tirsdag 22. april 2014, klokken 15:34Jeg håper i det lengste at vi kan få mer fart enn en 16A lader på de siste 20%...

Akkurat, LMOR! Ett vesentlig og viktig poeng. Lader hurtigladerene med kun 16A-fart de siste 20%, vil i fremtiden ladeplassen okkuperes av dem som "ikke-vet-bedre". Og 1 - 2 timer er lenge å vente hvis du venter på å få ladet ...  :(

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 22. april 2014, klokken 16:36
Sitat fra: LMOR på tirsdag 22. april 2014, klokken 15:34Jeg håper i det lengste at vi kan få mer fart enn en 16A lader på de siste 20%...
Akkurat, LMOR! Ett vesentlig og viktig poeng. Lader hurtigladerene med kun 16A-fart de siste 20%, vil i fremtiden ladeplassen okkuperes av dem som "ikke-vet-bedre". Og 1 - 2 timer er lenge å vente hvis du venter på å få ladet ...  :(
Da må de i det minste slutte å tenke på å ta betalt per lading, men per minutt i stedet. Alle kommer til å tape på at vi skal lade maks ift hva vi mener vi har betalt for, i stedet for å betjene mange kunder i timen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Begge disse artiklene påstår at en skal kunne lade fullt på 30min, slik min tabell tidligere viste:

http://www.abb.com/cawp/seitp202/84ba9bd29e3334fac1257bf90022385d.aspx

http://releases.jalopnik.com/born-electric-bmw-i3-charges-at-first-ever-public-charg-1433784775

og BMW sine egne sider:

http://www.bmwfresno.com/bmwi3.htm

"The SAE DC Combo fast charger charges the i3 up to 80% full in 20 minutes and 100% in 30 minutes."
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

LMOR,

Interessant. Da må vi nesten ha noen tester til av i3 på COMBO-ladere før vi konkluderer. Fikk i allefall beskjed fra Kvinnherad Energi som eier stasjonen jeg testa, at ABB skal bytte ene Powermodulen grunna ein feil. Så kanskje det er grunnen til 31kW levert i stedet for 50kW på denne stasjonen? 

:o

SE

Kjører gjerne opp til Nes i Ådal ASAP den er i drift for å teste....

LMOR

Sitat fra: SE på tirsdag 22. april 2014, klokken 22:11
Kjører gjerne opp til Nes i Ådal ASAP den er i drift for å teste....
Alle forskningsbidrag tas imot med takk fra oss andre. Det er tiden fra 80-100% som er det interessante.

Jeg utelukker dessverre ikke at det er feilinformasjon/misforståelser som er bragt videre i flere ledd, som vi har sett før. Det er veldig lite reell erfaring med dette enda.

Det er uansett greit å finne ut både hva de stasjonene som settes opp nå faktisk leverer, og samtidig prøve å finne ut om dette kan forbedres.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#74
Tror jeg har funnet noe som viser virkeligheten, og som jeg kan leve med.

Har du dårlig tid, så lader du i 15 min, og god tid så bruker du 30-40 min. Mer enn 40 har lite for seg.

Dette viser også at du ikke bør hurtiglade hvis du har mer enn >50% igjen (hvis du kan unngå det).
Det gjelder både hvis du må betale per minutt eller per lading!

Fant mange innlegg på tysk som underbygger disse kurvene, og at det med i3 går raskt opp til 90%, i forhold til 80% med Leaf, pga batteriutnyttelsen.

Ladetabellen er oppdatert med ny og mer riktig informasjon:
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA