Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladestasjoner for i3

Startet av Tinhlevan, tirsdag 18. februar 2014, klokken 07:50

« forrige - neste »

Tinhlevan

Fant ingen tråder spesifikt om dette, så jeg starter en her.

Har sondert smått rundt indre østland og Østfold i første omgang.
Og finner maks 5 hurtigladere som har combo CCS. Må si det er meget snaut.
Og det er Fortums som har alle 5.
Ladestasjoner.no har oversikt over det meste av ladestasjoner, men er det noen andre som har flere tips?

bromm

Mange av oss bruker nok denne: http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

Den er rimelig oppdatert, også fremover i tid ;)

østfolding

... Eller så kan vi samle alt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12231.0.html. Hurtiglading for i3 er jo likt også for e-UP - og andre biler som kommer fremover. Finnes allerede en slik tråd under "Enkle tekniske spørsmål".

østfolding

#3
Ishavsveiens ladestasjoner i Vestby og Svinesundparken er ikke offisielt oppgradert til Combo enda. Jeg tok kontakt for å høre når det skulle skje, og fikk svar at de egentlig er oppgradert, men at de ikke kan tilby en komersiell tjeneste for i3/e-Up fra disse ladestasjonene enda. Slik jeg forstod det manglet set en godkjennelse eller en endelig test på at alt fungerer som det skal.

Jeg kunne likevel få ladekort og muligheten til å lade her gratis en liten periode, noe jeg takket ja til. Men tar jeg en risiko ved å lade her frem til alt er som det skal være? Hva om noe skulle gå galt? Får jeg ingen hjelp og dekning fra BMW da?

Så vidt jeg forstod det hadde flere kunder fått prøve Combo-lading på disse ladestasjonene, og det hadde ikke blitt meldt inn noen feil.

For øvrig er ladestasjonene i Rygge (begge sider av veien) også oppgradert til å kunne lade tyske biler, men her er det bare "hurtig normallading" (type 2, ikke Combo). Husker ikke effekten, men det var over 32A - men her vil vel ikke i3 trekke mer enn 32A uansett? Det gjør ikke noe om den får mer strøm enn den klarer å bruke via Type 2?

Elmo

Sitat fra: østfolding på fredag 21. februar 2014, klokken 18:24
Ishavsveiens ladestasjoner i Vestby og Svinesundparken er ikke offisielt oppgradert til Combo enda. Jeg tok kontakt for å høre når det skulle skje, og fikk svar at de egentlig er oppgradert, men at de ikke kan tilby en komersiell tjeneste for i3/e-Up fra disse ladestasjonene enda. Slik jeg forstod det manglet set en godkjennelse eller en endelig test på at alt fungerer som det skal.
Det er derfor Salto har sendt Combo laderen på Skøyen til Tyskland
Ref:
Sitat fra: Elmo på mandag 17. februar 2014, klokken 17:31
Den i PowerPark'n ble sendt til Tyskland for eUp (og i3 ?) godkjenning sa de :( 
Fatter dog ikke hvorfor en montert hurtiglader i Oslo må sendes til Tyskland for at VW og BMW skal godkjenne den. Er ikke Mennekes Tysk da :o ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

østfolding

#5
Sitat fra: Elmo på fredag 21. februar 2014, klokken 21:26
Sitat fra: østfolding på fredag 21. februar 2014, klokken 18:24
Ishavsveiens ladestasjoner i Vestby og Svinesundparken er ikke offisielt oppgradert til Combo enda. Jeg tok kontakt for å høre når det skulle skje, og fikk svar at de egentlig er oppgradert, men at de ikke kan tilby en komersiell tjeneste for i3/e-Up fra disse ladestasjonene enda. Slik jeg forstod det manglet set en godkjennelse eller en endelig test på at alt fungerer som det skal.
Det er derfor Salto har sendt Combo laderen på Skøyen til Tyskland
Ref:
Sitat fra: Elmo på mandag 17. februar 2014, klokken 17:31
Den i PowerPark'n ble sendt til Tyskland for eUp (og i3 ?) godkjenning sa de :( 
Fatter dog ikke hvorfor en montert hurtiglader i Oslo må sendes til Tyskland for at VW og BMW skal godkjenne den. Er ikke Mennekes Tysk da :o ???


Enig at det høres veldig rart ut å måtte sende en lader tilbake til Tyskland for å få det godkjent...

Kan det hende at Ishavsveiens lader er lik, og at når Salto får godkjent sin så kan Ishavsveien tilby abonnement også for tyske biler?

For det virker i alle fall som at Ishavsveiens Combo-ladere - som egentlig er klare - ikke skal sendes til Tyskland. Jeg fikk jo tilbud om å lade gratis i en ukjent periode til laderne ble "godkjent".

Elmo

Sitat fra: østfolding på lørdag 22. februar 2014, klokken 12:53
Kan det hende at Ishavsveiens lader er lik, og at når Salto får godkjent sin så kan Ishavsveien tilby abonnement også for tyske biler?

Det var det jeg antok, men jeg er ikke sikker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

østfolding

#7
Tester Ishavsveiens 7,4kW-lader i Rygge nå. Fikk litt hjelp av en meget hyggelig Tesla-fører som avbrøt sin lading (riktignok bare minutter fra fulladet) og hjalp meg i gang. Han skrøt for øvrig voldsomt at i3 og likte designet veldig godt - men hater sittekomforten bak i sin egen Model S... Bra fyr!

Men tilbake til ladingen: Bilen ser ut til å lade helt fint. Skal teste Combo-hurtigladeren i Vestby eller Svinesundparken om noen dager (som ikke er offisielt lansert, men har fått muligheten til å teste disse av Ishavsveien til hurtigladerne blir godkjent av noen viktige mennesker i Tyskland).

:)

LMOR

Sitat fra: østfolding på lørdag 22. februar 2014, klokken 12:53
Enig at det høres veldig rart ut å måtte sende en lader tilbake til Tyskland for å få det godkjent...
Enig, helt frem til jeg  skulle teste en Mennekes (se annnen tråd) denne uken på både i3 og e-Up.

Den fungerte fint på i3, men virket ikke på e-Up. "Min konklusjon" er at dette ikke er en god nok standard enda, da BMW og VW har valgt forskjellige typer pinner i bilen, som dermed krever en annen type klemmer i kontakten for å få god nok kontakt i e-Up. For meg er det uforståelig at de ikke har snakket sammen på forhånd, og når jeg sammenligner biler på nettet ser det ut til at det er VW som har valgt en annen løsning enn det som har vært vanlig så langt. Dermed kan det forklare at dette utstyret må sendes til Tyskland.

Hvis dette problemet er stort, så blir det interessant hvem som må ta kostnaden. VW eller ladekabelleverandørene...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Sitat fra: østfolding på lørdag 01. mars 2014, klokken 15:03
Tester Ishavsveiens 7,4kW-lader i Rygge nå. Fikk litt hjelp av en meget hyggelig Tesla-fører som avbrøt sin lading (riktignok bare minutter fra fulladet) og hjalp meg i gang. Han skrøt for øvrig voldsomt at i3 og likte designet veldig godt - men hater sittekomforten bak i sin egen Model S... Bra fyr!

Men tilbake til ladingen: Bilen ser ut til å lade helt fint. Skal teste Combo-hurtigladeren i Vestby eller Svinesundparken om noen dager (som ikke er offisielt lansert, men har fått muligheten til å teste disse av Ishavsveien til hurtigladerne blir godkjent av noen viktige mennesker i Tyskland).

:)


Startet lading på 30%. Avsluttet 39 minutter senere med 49%.

Hvilken ladefart har jeg fått da? 7,4 kW som jeg burde ha fått?

Ifølge laderen selv så har den levert 4,80 kWh.

LMOR

Sitat fra: østfolding på lørdag 01. mars 2014, klokken 17:14
Sitat fra: østfolding på lørdag 01. mars 2014, klokken 15:03
Tester Ishavsveiens 7,4kW-lader i Rygge nå. Fikk litt hjelp av en meget hyggelig Tesla-fører som avbrøt sin lading (riktignok bare minutter fra fulladet) og hjalp meg i gang. Han skrøt for øvrig voldsomt at i3 og likte designet veldig godt - men hater sittekomforten bak i sin egen Model S... Bra fyr!

Men tilbake til ladingen: Bilen ser ut til å lade helt fint. Skal teste Combo-hurtigladeren i Vestby eller Svinesundparken om noen dager (som ikke er offisielt lansert, men har fått muligheten til å teste disse av Ishavsveien til hurtigladerne blir godkjent av noen viktige mennesker i Tyskland).

:)


Startet lading på 30%. Avsluttet 39 minutter senere med 49%.

Hvilken ladefart har jeg fått da? 7,4 kW som jeg burde ha fått?

Ifølge laderen selv så har den levert 4,80 kWh.
Tja, Hvis lederen har rett så hadde du er tap på 26% som er litt høyt, hvis du ikke samtidig varmet bilen og spilte musikk på full guffe :-)

Du fikk inn energi tilsvarende 24A, mens de mener du trakk 32A.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 17:26
Sitat fra: østfolding på lørdag 01. mars 2014, klokken 17:14
Sitat fra: østfolding på lørdag 01. mars 2014, klokken 15:03
Tester Ishavsveiens 7,4kW-lader i Rygge nå. Fikk litt hjelp av en meget hyggelig Tesla-fører som avbrøt sin lading (riktignok bare minutter fra fulladet) og hjalp meg i gang. Han skrøt for øvrig voldsomt at i3 og likte designet veldig godt - men hater sittekomforten bak i sin egen Model S... Bra fyr!

Men tilbake til ladingen: Bilen ser ut til å lade helt fint. Skal teste Combo-hurtigladeren i Vestby eller Svinesundparken om noen dager (som ikke er offisielt lansert, men har fått muligheten til å teste disse av Ishavsveien til hurtigladerne blir godkjent av noen viktige mennesker i Tyskland).

:)


Startet lading på 30%. Avsluttet 39 minutter senere med 49%.

Hvilken ladefart har jeg fått da? 7,4 kW som jeg burde ha fått?

Ifølge laderen selv så har den levert 4,80 kWh.
Tja, Hvis lederen har rett så hadde du er tap på 26% som er litt høyt, hvis du ikke samtidig varmet bilen og spilte musikk på full guffe :-)

Du fikk inn energi tilsvarende 24A, mens de mener du trakk 32A.

Hmmm...

Alt var av i bilen, ja. Men sjekket appen og ladestatus en del ganger, men det bruker vel minimalt med strøm :-)

Prosenttallene over her kommer fra appen. Men det har for min del vist seg å stemme veldig bra med strekene på den lille skjermen i bilen.

For andre gang jeg tester 32A-lading får jeg altså ikke all strømmen jeg burde hatt. Hva kan være galt? Kan det i dette tilfellet være laderen? Eller er det noe med min bil? Eller er tallene fra appen og batteristatusen i bilen ikke helt til å stole på?

LMOR

Tja igjen, jeg har ikke sett noen målinger som er bedre enn din enda, så jeg vet ikke om dette er noe problem.
BMW (og ladetabellen min/vår), sier at bilen med 32A skal kunne lades på 2,8 (170minutt) timer fra 0-80%.
Det tilsvarer nøyaktig det du har målt :-)
(Du ladet ca 20% på 40 min, altså 80% på 160 minutt)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Sitat fra: østfolding på lørdag 01. mars 2014, klokken 17:14
Sitat fra: østfolding på lørdag 01. mars 2014, klokken 15:03
Tester Ishavsveiens 7,4kW-lader i Rygge nå. Fikk litt hjelp av en meget hyggelig Tesla-fører som avbrøt sin lading (riktignok bare minutter fra fulladet) og hjalp meg i gang. Han skrøt for øvrig voldsomt at i3 og likte designet veldig godt - men hater sittekomforten bak i sin egen Model S... Bra fyr!

Men tilbake til ladingen: Bilen ser ut til å lade helt fint. Skal teste Combo-hurtigladeren i Vestby eller Svinesundparken om noen dager (som ikke er offisielt lansert, men har fått muligheten til å teste disse av Ishavsveien til hurtigladerne blir godkjent av noen viktige mennesker i Tyskland).

:)


Startet lading på 30%. Avsluttet 39 minutter senere med 49%.

Hvilken ladefart har jeg fått da? 7,4 kW som jeg burde ha fått?

Ifølge laderen selv så har den levert 4,80 kWh.
4,8kWh på 39 minutter er jo så nær 7,4 kW som det går ann.
Bilen får med ander ord alt den kan be om, så da blir spørsmålet heller hva strømmen brukes til.
Det som ikke blir lagret i batteriet blir til varme enten en vil eller ikke. Så da er heller spørsmålet om dette er tilsiktet batterioppvarming eller andre varmetap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

#14
Sitat fra: Griffel på lørdag 01. mars 2014, klokken 19:43
4,8kWh på 39 minutter er jo så nær 7,4 kW som det går ann.
Det er så skremmende nøyaktig at en kan stille et spørsmål om den bare teller tid*maks effekt.

Hvis vi antar 10% tap på veien til batteriet, så er det brukt 800watt til oppvarming/nedkjøling av batteriene på 39 minutt. Det utgjør ca 5A, som ikke ville fungert med 6A lading... I så fall (hvis den faktisk måler uttaket), så blir batteriene så varme ved 32A ladning at det går 5A med til å kjøle ned batteriene?
(Da går det fint med 6A, fordi batteriene ikke blir så varme at de må kjøles ned)

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA