Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85 kw - hvor blir det av strømmen?

Startet av Teslafrank, mandag 17. februar 2014, klokken 19:25

« forrige - neste »

Teslafrank

Har i dag kjørt ca 300km, brukt knapt 65 kWh, har 0 km igjen på tanken.
Snittforbruk rundt 220wh/km.
Batteriet er jo på 85kw, og var proppfullt når jeg dro.

1. Hvor er de siste 20 kw'ne?
2. Blir ikke snittforbuk beregnet inkludert forbruk av varme etc?
3. Tilsier dette i så fall, om ikke, et "annet" forbruk på 20kw?

Newbee

Sitat fra: Teslafrank på mandag 17. februar 2014, klokken 19:25
Har i dag kjørt ca 300km, brukt knapt 65 kWh, har 0 km igjen på tanken.
Snittforbruk rundt 220wh/km.
Batteriet er jo på 85kw, og var proppfullt når jeg dro.

1. Hvor er de siste 20 kw'ne?
2. Blir ikke snittforbuk beregnet inkludert forbruk av varme etc?
3. Tilsier dette i så fall, om ikke, et "annet" forbruk på 20kw?

Når du sier "proppfull", ladet du i "rangemode"?
Den går vel "tom" med god margin x-antall kWh på batteriet, for å ikke ødelegge det. 30mil er faktisk ikke så galt med dagens vær, og hvis du ikke ladet i rangemode er det vel veldig bra.
Skal sies at jeg ikke har fått min bil ennå, men har et visst inntrykk av hva som bør forventes.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Moray

Jeg opplever det samme (noe over 300km) og synes det er lite med tanke på: opp mot 500km på en lading..

Jeg har måttet revurdere bruken min ut fra det jeg var sikker på at skulle være "bænkers" rekkevidde. Får håpe på flere SC ladepunkter.

Det virker som varmeapparatet og stopp underveis drar en del.
S85

Muffinman

Du får brukt ca. 81 kwh før bilen stenger. Ved null rekkevidde har du ca. 5 kwh igjen til bruk. Det betyr at du reelt skulle ha 16 kwh å gå på. Forbruk når du ikke kjører men sitter i bilen og fyrer vises ikke på måleren, så om du har kjørt  mye ferge eller stått parkert med varme kan det være forklaringen. Riktignok skal det mye til for å svi av 11 kwh på den måten, men det er en mulig forklaring. Hvis ikke batteriet ditt holder på å ta kvelden da.

Min erfaring er motsatt, bruker mindre strøm enn forventet. 208 wh/km over 12500 så langt, med bestenoteringer uten høydeforskjell ned mot 170.

Kagex

85kwh pakke: 3,9 kwh er til bricking protectio, 5,1 kwh reserve under 0.

du har da 75,9 kwh tilgjengelig på en 100% ladet bil og 67,4 kwh tilgjengelig på 90 prosent ladet bil
P29687

Kagex

P29687

sondell

Sitat fra: Kagex på mandag 17. februar 2014, klokken 20:31
her er en forklaring fra amerikansk forum
Fin illustrasjon. Lurer bare på når 81.1 minus 75.9 ble 5.1 :)

Kagex

sikkert bare en liten regnefeil fra han som lagde denne, men ja forklarer hvorfor ts ikke fikk ut mer enn det han gjorde
P29687

sondell

Sitat fra: Kagex på mandag 17. februar 2014, klokken 20:45
sikkert bare en liten regnefeil fra han som lagde denne, men ja forklarer hvorfor ts ikke fikk ut mer enn det han gjorde
Bare detaljer, men vet du hvilket tall som er feil. Skal 75.9 väre 76 (har hört 76 tidligere) eller skal 5.1 väre 5.2?
Det tallet på 81.1 har jeg hört mange ganger så antok det var riktig...

Newbee

Sitat fra: sondell på mandag 17. februar 2014, klokken 20:51
Sitat fra: Kagex på mandag 17. februar 2014, klokken 20:45
sikkert bare en liten regnefeil fra han som lagde denne, men ja forklarer hvorfor ts ikke fikk ut mer enn det han gjorde
Bare detaljer, men vet du hvilket tall som er feil. Skal 75.9 väre 76 (har hört 76 tidligere) eller skal 5.1 väre 5.2?
Det tallet på 81.1 har jeg hört mange ganger så antok det var riktig...


MEN, da begynner det virkelig å spøke for de som tror de virkelig kan kjøre 50mil. Snittforbruket må da ned i under 152 W/km
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Tuxedo

Sitat fra: Newbee på mandag 17. februar 2014, klokken 20:54
Sitat fra: sondell på mandag 17. februar 2014, klokken 20:51
Sitat fra: Kagex på mandag 17. februar 2014, klokken 20:45
sikkert bare en liten regnefeil fra han som lagde denne, men ja forklarer hvorfor ts ikke fikk ut mer enn det han gjorde
Bare detaljer, men vet du hvilket tall som er feil. Skal 75.9 väre 76 (har hört 76 tidligere) eller skal 5.1 väre 5.2?
Det tallet på 81.1 har jeg hört mange ganger så antok det var riktig...


MEN, da begynner det virkelig å spøke for de som tror de virkelig kan kjøre 50mil. Snittforbruket må da ned i under 152 W/km

Ingen som har kjøpt bilen og satt seg inn i sakene har vel egentlig trodd det.  50 mil er basert på sommertemperatur, avslått klima, strak paddeflat vei med CC innstilt på under 88 km/t.

Kagex

Sitat fra: sondell på mandag 17. februar 2014, klokken 20:51
Sitat fra: Kagex på mandag 17. februar 2014, klokken 20:45
sikkert bare en liten regnefeil fra han som lagde denne, men ja forklarer hvorfor ts ikke fikk ut mer enn det han gjorde
Bare detaljer, men vet du hvilket tall som er feil. Skal 75.9 väre 76 (har hört 76 tidligere) eller skal 5.1 väre 5.2?
Det tallet på 81.1 har jeg hört mange ganger så antok det var riktig...


hvis jeg leser bildet riktig så skal det nok være 76  som er riktig.
P29687

Newbee

Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. februar 2014, klokken 21:06
Sitat fra: Newbee på mandag 17. februar 2014, klokken 20:54
Sitat fra: sondell på mandag 17. februar 2014, klokken 20:51
Sitat fra: Kagex på mandag 17. februar 2014, klokken 20:45
sikkert bare en liten regnefeil fra han som lagde denne, men ja forklarer hvorfor ts ikke fikk ut mer enn det han gjorde
Bare detaljer, men vet du hvilket tall som er feil. Skal 75.9 väre 76 (har hört 76 tidligere) eller skal 5.1 väre 5.2?
Det tallet på 81.1 har jeg hört mange ganger så antok det var riktig...


MEN, da begynner det virkelig å spøke for de som tror de virkelig kan kjøre 50mil. Snittforbruket må da ned i under 152 W/km

Ingen som har kjøpt bilen og satt seg inn i sakene har vel egentlig trodd det.  50 mil er basert på sommertemperatur, avslått klima, strak paddeflat vei med CC innstilt på under 88 km/t.

Tja.....innlegg nr. 3 antyder at noen har tatt høyde for det.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Teslafrank

Takker for svar, jeg stilte inn 100% lading i går, så ja, antar at dette er range- mode ja.

Har selvsagt stått litt på ferge, litt parkert med bilen "i gang", men max -2 grader i dag. Litt snødrev og regn og store høydeforskjeller.

For å være litt kritisk da, så er egentlig 10-15 kw "borte" , om man tar med "reservetank" etc.

Er forbruket på annen elektronikk som ikke driver bilen fremover så stort altså?  Les: varme, viskere, lys, stereo etc?   

Kom forresten på at jeg har en defekt pumpe til varme/kjølesystemet til batteriet i bilen, så den feilen kan nok redusere litt rekkevidden. (Effekt/regenereringsbegrensningen kommer tidlig på)

ebbrey

Idag på østlandet med 8 plussgrader var det jo plutselig masse range tilgjengelig. Blir artig å se om det er noe forskjell opp til +20. Skulle forvarme bilen idag og den begynte å kjøle ned!

Har i det siste brukt rundt 240wh/km som idag helt plutselig slo om til 195 wh/km. Kulda trekker sitt!
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA