Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemming: Mugg i soltaket.

Startet av laumb, mandag 17. februar 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

Balrog

Dette må da bare være å kjøre rett til et tesla servicesenter som fikser mens du venter. Å ringe dem medfører absolutt ikke noe annet enn at "noen kontakter deg opp igjen snart" som er Teslask for "noen kan komme til å kontakte deg på et eller annet tidspunkt".

Finner ikke noen filtremse i min bil - hvor skal det være hen - foran?
(Parkerer i carport som selvsagt gir minst fuktighet av alle parkeringsløsninger)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

cairnz

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 18. februar 2014, klokken 12:59
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 17. februar 2014, klokken 21:29
Sitat fra: Newbee på mandag 17. februar 2014, klokken 20:41
Jeg kjørte forbi en mod S EL 25xx7 søndag, E18 retning Drammen, og reagerte på at sidevinduene så klissvåte ut. Jeg kunne nesten ikke se sjåføren inni. Mine ruter i den gamle fossilen var knusktørre.

Jeg undres om det er slik at "rekkeviddeangsten" medfører at folk ikke fyrer tilstrekkelig inne i kupeen nå på vinteren,  med de følgene at luftfuktigheten inne i bilen blir svært høy? Tror det på sikt kan medføre mye større problemer med mugg, sopp, irr og korrosjon, enn å om rekkevidden reduseres med noen km mellom hver lading.
Ikke spar på varmen om dere ikke må.

Tesla skriver selv i sine tips at man bør bruke stolvarmen isteden for varmeapparatet... Blir vel mer fukt i kupeen av dette i tillegg så settes acc på sparebluss og fukten fjernes ikke? Jeg trur og at kondensen setter seg på den kalde aluminium kanten på innsiden av soltakglasset og filten samler opp fukten , suger åt seg dette . Fukten er også utandningsluft og har sikkert høy bakterikonsentrasjon. Bare et tidsspørsmål innen flere biler melder om samme problem.

Jeg sliter til tider med å få vekk dugg fra siderutene. Dette gjelder spesielt når jeg kjører inn i parkeringshus, eller hvis bilen har stått ute og jeg setter meg inn i den fra trening. Hvis jeg broker defrost "knappen" så kjører den bare på luft foran på frontruten, ikke noe på sidevinduene, noe mine gamle biler har gjort, nettopp for å fjerne dugg på disse.
Jeg legger også merke til at når klima står på auto så går nesten all lufting til beina og lite opp.
Er dette bare meg, eller er det flere som sliter med dette? Tips for å få vekk dugg kjapt? Noen ganger har jeg måttet gå inn å sette manuelt til frontrute- og midtventiler samt skru opp vifta..
jeg har bare hatt fukt i sidevinduer (eller dugg, eller hva man vil kalle det) et par ganger. Foreløpig bare skjedd når jeg har brukt range mode. Skru av range mode i ett minutt og det er tørt. Kjør luft og varme så burde det forsvinne raskt. Sjekk dog også om mattene er "våte" - det vil skape unødig fukt i bilen.
Elbilist

laumb


Sitat fra: Balrog på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:08
Dette må da bare være å kjøre rett til et tesla servicesenter som fikser mens du venter. Å ringe dem medfører absolutt ikke noe annet enn at "noen kontakter deg opp igjen snart" som er Teslask for "noen kan komme til å kontakte deg på et eller annet tidspunkt".

Finner ikke noen filtremse i min bil - hvor skal det være hen - foran?
(Parkerer i carport som selvsagt gir minst fuktighet av alle parkeringsløsninger)

Når taket er åpent finnes stripen på midten, helt foran på undersiden.
Veldig enkel å se om den er montert.

Får bare carport i nye huset vi bygger - ser ut som det kan ha sine fordeler. :P [/quote]

FThorsen

Sitat fra: cairnz på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:15
jeg har bare hatt fukt i sidevinduer (eller dugg, eller hva man vil kalle det) et par ganger. Foreløpig bare skjedd når jeg har brukt range mode. Skru av range mode i ett minutt og det er tørt. Kjør luft og varme så burde det forsvinne raskt. Sjekk dog også om mattene er "våte" - det vil skape unødig fukt i bilen.
Jøss. Jeg bruker aldri range mode, har aldri under 20 grader på A/C og sliter med dugg i siderutene nesten hver gang jeg kjører inn i et parkeringshus eller etter trening (når jeg er svett/varm og anpusten)... Kan du sjekke om det kommer luft på sidevinduene dine fra sideluftdysene dine når A/C'en den star på auto?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

cairnz

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:32
Sitat fra: cairnz på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:15
jeg har bare hatt fukt i sidevinduer (eller dugg, eller hva man vil kalle det) et par ganger. Foreløpig bare skjedd når jeg har brukt range mode. Skru av range mode i ett minutt og det er tørt. Kjør luft og varme så burde det forsvinne raskt. Sjekk dog også om mattene er "våte" - det vil skape unødig fukt i bilen.
Jøss. Jeg bruker aldri range mode, har aldri under 20 grader på A/C og sliter med dugg i siderutene nesten hver gang jeg kjører inn i et parkeringshus eller etter trening (når jeg er svett/varm og anpusten)... Kan du sjekke om det kommer luft på sidevinduene dine fra sideluftdysene dine når A/C'en den star på auto?

Ja jeg har alltid alt på auto, både i range mode og  ikke range mode. Dysene ut mot vinduene blåser endel de også, men husk at hvis du vrir de "helt" mot vinduet så stenger du de, du kjenner en liten ekstra motstand når du justerer dysene. Prøv å først få luft via de rett mot deg, så retter du de mot vinduet litt etter litt, så merker du fort hvor langt du stiller før de kutter luft.
Elbilist

kennethl

Kjipt, til dere som har fått mugg (IKKE DUGG/fukt) har alle det til felles at dere har fått filtlappen montert?
Skal ikke se bortifra at kanskje filtlappen har bragt med seg noe da om det bare er de som har fått den montert som har mugg  - kommer vel fra samme "remsa"

Sjøhyene

Sitat fra: kennethl på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:37
Kjipt, til dere som har fått mugg (IKKE DUGG/fukt) har alle det til felles at dere har fått filtlappen montert?
Skal ikke se bortifra at kanskje filtlappen har bragt med seg noe da om det bare er de som har fått den montert som har mugg  - kommer vel fra samme "remsa"

ja, kan jo også forklare hvorfor dette bare er et norges problem. For etter som jeg har skjønt hadde folk i USA også problemer med skrangling i takluke, som ble fikset på liknende måte?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

laumb

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:42
Sitat fra: kennethl på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:37
Kjipt, til dere som har fått mugg (IKKE DUGG/fukt) har alle det til felles at dere har fått filtlappen montert?
Skal ikke se bortifra at kanskje filtlappen har bragt med seg noe da om det bare er de som har fått den montert som har mugg  - kommer vel fra samme "remsa"

ja, kan jo også forklare hvorfor dette bare er et norges problem. For etter som jeg har skjønt hadde folk i USA også problemer med skrangling i takluke, som ble fikset på liknende måte?

Avstemming jeg har opprettet på US forum kan fort gi svar på dette:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27638-Mold-on-sunroof

OleJA

Sitat fra: Balrog på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:08
Dette må da bare være å kjøre rett til et tesla servicesenter som fikser mens du venter.

Gjorde dette i morges når jeg oppdaget problemet. Ble enig med dem om at i første omgang så fjernet de bare filtremsa.
Skal uansett innom dem igjen om et par uker for å fikse trekk fra sidevindu, og regner med at de da har et par uker på seg til å finne en bedre løsning på problemet.

D.O

Har filtremse, har vært der siden bilen var ny. Ingen mugg, ingen fukt eller dugg. Bilen står ute til enhver tid. Men vært lite nedbør etter desember.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Hyperstress


Sitat fra: kennethl på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:37
Kjipt, til dere som har fått mugg (IKKE DUGG/fukt) har alle det til felles at dere har fått filtlappen montert?
Skal ikke se bortifra at kanskje filtlappen har bragt med seg noe da om det bare er de som har fått den montert som har mugg  - kommer vel fra samme "remsa"

Tipper det heller er fordi at filten ikke tørker ut så lett, og at muggsoppen derfor får gode vilkår. De bør kunne fikse det enkelt med et alternativ som ikke er sugende slik som filt er.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eledille

Jepp, det er alltid muggsporer til stede over alt, og det vil blomstre opp der det er gode vilkår.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Balrog

Ser ut som jeg (ikke mugg) har noe skumplast der og ikke filt. Kan det stemme?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Sjøhyene

Sitat fra: laumb på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:03
Avstemming jeg har opprettet på US forum kan fort gi svar på dette:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27638-Mold-on-sunroof

Jepp, men burde kanskje spesifisere at den kun gjelder for nord-amerikanere. Sånn at ikke de samme som stemmer her går inn og stemmer der og.
Ville jo ødelegge hele hensikten med pollen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Veggen

Ikke noe mugg hos meg.
Har filtbiten og den må være originalmontert fra fabrikk ettersom jeg ikke har vært innom Tesla siden jeg fikk bilen i september.
Bilen står hovedsaklig i kald garasje, men har stått ute og vært kjørt både i regn og snø regelmessig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA