Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes B-klasse electric drive

Startet av cito13, mandag 17. februar 2014, klokken 15:18

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Hvis

* prisen blir under 350.000,- med et normalt utstyrsnivå
(271.980,- er vel tullepris)

* rekkevidden blir omtrent som e-Golf
(200km er teori, i praksis tipper jeg rundt 180km)

* de tilbyr en fornuftig "hjemelader"
(den mangler hurtiglader, men har innebygd 10Kw lader)

* Mercedes faktisk kan levere biler
(6-9mnd leveringstid blir bare tullete...)

...tror jeg VW kommer til å merke konkurransen godt.

Hadde den hatt hurtiglader tror jeg mange hadde byttet inn sin fossile B-klasse til en elektrisk.

I 2016 kommer den kanskje med hurtiglader -og i 2017 kommer Tesla med "Model 3".
Tviler på at den selger godt fra 2017 og utover...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

Da har VG prøvekjørt: Link.

Rekkeviddeforlengeren koster 7000 kroner i tillegg, og bilen har ikke varmepumpe, men mulighet for å "utnytte restvarme fra batteri og elektronikk".

VG oppgir pris til kr. 271.980.  Dette er en pris du ikke får kjøpt bilen for.  Inklusive frakttillegg vil B-klassen koste fra kr. 277.500 levert Oslo før du begynner å krysse av i ekstrautstyrslisten.

bno

Med 11KW lader er dette mye mindre interessant. Synd kunne godt ha tenkt meg en slik bil. Registrerer begrunnelsen, men holder den vann?

TS

Sitat fra: bno på søndag 02. november 2014, klokken 23:40
Med 11KW lader er dette mye mindre interessant. Synd kunne godt ha tenkt meg en slik bil. Registrerer begrunnelsen, men holder den vann?
Det må være plass plassbegrensning som har gjort at de ikke har valgt dobbeltlader fra Tesla .  Litt håpløst, en dealbraker for mange når det ikke er DC lading. Hadde det vært opsjon på Superladertilgang, hadde denne slått alle konkurrenter..
Jeg tror hovedmarkedet her er de faste MB kundene som skal ha ny "konebil" og de i seniorklassen som ikke kjører lenger enn butikken.
Personlig hadde jeg stor tro og stort håp om noe større batteripakke samt SuperLadertilgang.
Stort bagasjerom og dette hadde sørget for salg av 10.000 biler i 2015.. Nå blir det kanskje 3000 (?)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

tomrh

Ingen hurtiglading => salgstall som Ford Focus EV her til lands ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

moby666

Tror det blir litt bedre, da MB ikke har ødelagt hele bagasjerommet slik som Ford gjorde.
Ladingen er jo også hakket bedre på MB enn Ford (11 kW vs 7,2 kW)
Ford bommet også på prisen...


Sitat fra: tomrh på onsdag 05. november 2014, klokken 10:09
Ingen hurtiglading => salgstall som Ford Focus EV her til lands ihvertfall.

tomrh

#66
Sitat fra: moby666 på onsdag 05. november 2014, klokken 13:47
Tror det blir litt bedre, da MB ikke har ødelagt hele bagasjerommet slik som Ford gjorde.
Ladingen er jo også hakket bedre på MB enn Ford (11 kW vs 7,2 kW)
Ford bommet også på prisen...
Tenk deg at man har 300' å bruke på elbil. Hvorfor i all verden skal man kjøpe B-klasse uten hurtiglademulighet? Det finnes et kobbel av konkurrenter i denne prisklassen som alle kan lade med effekter fra 6kW og oppover på AC, Leaf, Soul, i3 og Zoe, alle med hurtiglading. (Kan vel nevne e-Golf også i dette selskapet selv om den saktelader kun på 3,6 kW). Ford bommet på prisen fordi en såpass stor mangel må gi en vesentlig rabatt. Focus EV ble dessuten lansert mens det ennå var bare én reell konkurrent: Leaf. Og strøk med glans til tross for et etablert navn og en modell som er kjent for god kjøreopplevelse.

Autolease har i allefall veldig trua på B-klasse.  ::)
http://www.dagbladet.no/2014/11/05/nyheter/bil/tesla/autolease/elbil/36095687/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA