Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil ved relativt lang daglig belastning?

Startet av andreash, torsdag 01. mars 2007, klokken 14:32

« forrige - neste »

andreash

Heisann!

På grunn av dyr ferjebillett i tillegg til bompenger på vei til jobben i Bergen, vurderer jeg kjøp av EL-bil.

Hvilken EL-bil vil komme best ut økonomisk med ca 2x30km daglig kjørelengde?
Forutsatt at jeg får ladeplass på jobb, vil bilen bli ladet ca. hver 30km

Er det noen av forumbrukerne som kjører såppass langt hver dag?

har registrert at det er stor forskjell i batteriteknologien på de forskjellige biltypene, og lurer på hvilken bil som gir best årlig batteri-regnskap med dette kjøremønsteret?? (ca 12000-15000km i året)
Og ikke minst, hvilken bil som klarer dette i praksis..

mvh
AndreasH
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

El rayo

Hei, Andreas,

du nevner ikke hvilke fartsgrenser det er der du skal kjøre og om det er mange bakker. Høy fart, blyfot og lange, bratte bakker tar hardt på rekkevidden til en elbil.
6 mil daglig er ikke langt for de elbilene som er i salg (brukte og nye) i dag. Uten mulighet for lading på jobben ville jeg valgt en bil med NiCd batterier fordi denne batteritypen tåler gjentatte dype utladinger godt.

Med lademulighet på jobben står du helt fritt i valg av biltype. Kewet CitiJet 4, 5 og Buddy med blybatterier klarer 3 mil selv på de kaldeste dagene med tungt føre.

Når det gjelder kostnad til batteri er Kewet mest forutsigbar. Levetid på en batteripakke til 19.000,- + MVA (vi må betale MVA på deler til elbil) oppgis til 2 - 5 år eller 20.000 km (det som kommer først). Mange kjører lengere enn det når batteriet ikke utlades helt hver gang. NiCd batteriet i Citroën, Peugeot og Th!nk har uforutsigbar levetid; fra 20.000 til 136.000 km er registrert. Prisen på batteri til Th!nk ser ut til gå opp for hver uke, men det er ikke alltid nødvendig å bytte hele batteripakka. Det er uansett snakk om flere 10-talls tusenlapper.

De aller fleste Kewet har Webasto varmer som går på (avgiftsfri) diesel, parafin eller lampeolje.

De fleste brukte Th!nk har kun elektrisk varmeapparat og bruk av det under kjøring tar noe av rekkevidden (opptil 20 % pr time). 15 minutter oppvarming før man drar hjemmefra kan ta strøm rett fra stikkontakten. Hvis det er kaldt om vinteren der du bor vil jeg anbefale ettermontering av Webasto varmer som går på (avgiftsfri) diesel, parafin eller lampeolje hvis brukt Th!nk ikke har det originalmontert.

Webasto varmeren i Citroën og Peugeot går på bensin og alle har det originalmontert.

Blybatteriet i Kewet er vedlikeholdsfritt. NiCd batteriet krever etterfylling av vann ca hver 3 - 4000 km.

Håper dette var nyttig informasjon som er til hjelp når du skal velge elbil. Det kan være ting jeg har uteglemt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Strekningen er 2/3, 60 eller 50 sone og 1/3 med 80km/t.

90% flatt eller svak helling/stigning.
resten av bakkene er litt opp og ned, men kun i 50km/t soner..
Ved nærmere ettertanke tror jeg strekningen er litt lengre. ca 37km..
(glemte avstanden til fergen)

Klimaet i Bergen er nok ikke spesielt kaldt.. kun et par uker med minus 1-2 grader i januar/februar..

Jeg likte forutsigbarheten til batteritypen til Kewet, og føler det gir en viss trygghet at batteribytte ikke koster skjorten...

Du nevner at batteriet til Think stiger i pris.. hva er nåværende pris?
Og hva koster batteriene til de andre merkene??


mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Henning hadde en Kewet til salgs for ca. 30k, og som vistnok gikk 90 km / t; men her er du tilbake til NiCd batteri som krever litt planlegging angående lading og kjøring.

Tror med din bruk, og frykt for uforutsette utgifter, vil en ny Buddy til 140.000 alt inkl være tryggest. Da kan du sette av 500 kr / mnd til nye batterier og det er stort sett det det koster. Denne lades enkelt mellom hver kjøretur, og kan bestilles med kapasitet tilpasset nettop ditt behov.

Det blir vel som de sier om Lancia Delta. Det finnes ikke billige biler desverre. De koster det samme til slutt nesten uansett grunnet de underliggende utgiftene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Hei igjen...
Kartfunksjonen på gule sider driver å lurer meg med å bake innn fergestrekning som kjørte kilometer... Total strekning skal nå være korriget til ca 28km hver vei..

først 8km, deretter ferge og til slutt 20km...
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Den trehjulingen så jo litt enkel ut.. Hvordan er den på vinterføre tro? ikke at det snør så ofte i Bergen akkurat, men det kan jo være fordel å ha mulighet til å kjøre selv om det kommer noen millimeter snø..

Har du noe erfaring med driftssikkerheten? Ser de selger et relativt bredt utvalg av reservedeler.. betyr det at det er mye som slites??

Ellers så så det ut som et spennende og ikke minst rimelig alternativ..
Hvordan er det med ladingen? kan den lades litt i hytt og pine??

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Fabrikken framhever vinteregenskapene, da de smale dekkene graver seg gjennom sneen og får godt grep på asfalten under.

Kjøper ikke helt den, da "bilen" allerede ved våt vei og rundkjøring helst vil rett fram.

Ellers er kjøreegenskapene "spennende" Det føles som den er dobbelt så rask som den virkelig er, grunnet konstant angst for å velte, og ekstrem sidevindfølsomhet.

Dette gjør at turen blir morsom allerede innenfor Norske fartsgrenser. M.a.o. billig både i forbruk og ovenfor myndighetene.

Lading er som andre blybiler. Den lades ved enhver anledning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. mars 2007, klokken 18:41
Kjøper ikke helt den, da "bilen" allerede ved våt vei og rundkjøring helst vil rett fram.
Er det diffsperre på'n, eller?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Figgen

Etter at du Andreas korrigerte kjøreavstanden til 28 km, synes eg at det passar å trekke fram mine erfaringar med 26 km til jobben.  Før eg kjøpte Think'en, tenkte eg at eg burde legge opp til lading på jobb.  Det er unødvendig.   Nåla viser rundt 40% når eg parkerer etter 56 km om ettermiddagen.  Det rekk til opptil eit par mil i løpet av kvelden, eventuelt etter litt lading under middagen.  Det betyr at batteria har ideell ladestatus før opplading under natta (under 30% i følge råd frå andre i dette forum og www.thinkers.no).  Dei kaldaste dagane krever litt meir energi, men 52 eller 56 km vil alltid vere innan rekkevidde med friske batteri i Think.  For min del ville eg vere reservert mot å kjøpe eit kjøretøy som var avhengig av lading medan eg er på jobb. 
javascript:replaceText(' :-\\', document.forms.postmodify.message);
Undecided
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Sitat fra: El rayo på fredag 02. mars 2007, klokken 19:27
Er det diffsperre på'n, eller?
[/quote]

Nei og det er nettop det som er problemet. Den har slurecluch på høyre bakhjul, og dermed drar bilen konstant mot høyre. Dette er OK på vanlige veier, men demontrerer sine svakheter nettop ved kjøring i våte rundkjøringer.

Ellers så oppleves Cityel som rimelig driftsikker, og for så vidt sikker også, da en tross alt sitter inne i et veltebur.

Det føles mye som en god gammel sportsbil. Utvilsomt et kjøretøy som bør kjøpes før en prøver det, eller snur en og går glipp av mye gøy. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. mars 2007, klokken 07:22
Sitat fra: El rayo på fredag 02. mars 2007, klokken 19:27
Er det diffsperre på'n, eller?
Den har slurecluch på høyre bakhjul,
[/quote]
Ikke differensial? Slureclutch på ett drivhjul i stedet er jo genialt enkelt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

havard

Hei

2 x 28 km er ikke så veldig langt. Kjører selv 2 x 50 km hver dag i min Peugeot Partner, og denne kjøringen omfatter hovedsakelig kjøring i 90 km/t på motorvei, samt kjøring opp de lange Lierbakkene (hvor det heller går i 60-70 km/t).

Jeg må lade hjemme og på jobb for at dette skal fungere, men så langt har jeg gjort dette i snart 3 år og hatt veldig gode erfaringer med dette. Jeg sparer mye tid (1 time hver dag) og penger (20.000 i året) på denne elbilpendlingen.

Peugeot Partner er stor, god å kjøre og har masse plass til pasasjerer og bagasje! Anbefales.
Sjekk gjerne ut mer info på http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/greencars.html

Mvh
Håvard


Thomas Parsli

Kjører du på gult/rødt (eco-meteret) nå du har 60-70 opp Lierbakkene?
Min P106 klarer ikke mer en 50 når jeg holder meg på grønt.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

El rayo

Sitat fra: havard på lørdag 03. mars 2007, klokken 08:34
Kjører selv 2 x 50 km hver dag i min Peugeot Partner, og denne kjøringen omfatter hovedsakelig kjøring i 90 km/t på motorvei, samt kjøring opp de lange Lierbakkene (hvor det heller går i 60-70 km/t).

Jeg må lade hjemme og på jobb for at dette skal fungere

Mvh
Håvard
Samme med meg og Th!nk da jeg jobbet i Drammen. "El Rayo" orket 70 km/t opp Lierbakkene med nyladet batteri, men jeg slo av til ca 65.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA