Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av E-golf

Startet av Sonus, mandag 17. februar 2014, klokken 09:37

« forrige - neste »

stefse

Nei, jeg er ikke dum. Kladden må være med, men den henger ihvertfall bedre i en CEE plugg enn etter en schuko. Det beste er selvsagt å slippe kladden, men da må det investeres mer i uttaket, hvilket legger lista høyere for å sette det opp.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

EAKF

16A/220V gir 3,6 kW.. Vi snakker om ca. 16x11=170A (enfas) hvis du skal få ut 40 kW på 220V. Med trefas blir det vel noe slikt som 100A. Det er med andre ord snakk om inntak for halvannen husholdning med full belastning. 400V brukes helst på slike effekter..
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

elektro

Har enda ikke fått min e-golf, men blir lettere forvirret av alt dette. ??? Tør ikke tenke på hvordan det skal gå med kona. Ikke det at hun er noe mindre intelligent enn meg, men hun er mindre interessert. Jeg er veldig interessert i bil generelt, men jeg er ikke akkurat elektroingeniør, til tross for nicket her på forumet, så hvordan skal man tolke dette:

https://www.statoil.no/no_NO/pg1334086535135/private/Stasjoner/Hurtiglader.html

Når man snakker om hurtiglading på for eksempel en bensinstasjon, så har man vel ikke så mye nytte av annet enn CSS/Combo med DC strøm med e-golf? (CSS og Combo er det samme, eller?) Antall kW er vel likegyldig så lenge e-golf kun lader med 3,5kW? 10 kontra 16Ampere utgjør en forskjell, det har jeg fått med meg. Tror jeg.. (På dypt vann her)..

Sorry hvis dette finnes i en eller annen FAQ eller "sticky" men jeg må visst ha det med teskje.

BTW: Tittet på den offentlige ladestasjonen ved Sandaker Senter i Oslo, type Mennekes.. Hva trenger man av kabel for å bruke denne kontra de vanlige som det står Oslo kommune på? Og hvordan får man forresten hhv. RFID brikke og nøkkel til disse?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Johnny

Sitat fra: elektro på onsdag 15. april 2015, klokken 15:11
Har enda ikke fått min e-golf, men blir lettere forvirret av alt dette. ??? Tør ikke tenke på hvordan det skal gå med kona. Ikke det at hun er noe mindre intelligent enn meg, men hun er mindre interessert. Jeg er veldig interessert i bil generelt, men jeg er ikke akkurat elektroingeniør, til tross for nicket her på forumet, så hvordan skal man tolke dette:

https://www.statoil.no/no_NO/pg1334086535135/private/Stasjoner/Hurtiglader.html

Når man snakker om hurtiglading på for eksempel en bensinstasjon, så har man vel ikke så mye nytte av annet enn CSS/Combo med DC strøm med e-golf? (CSS og Combo er det samme, eller?) Antall kW er vel likegyldig så lenge e-golf kun lader med 3,5kW? 10 kontra 16Ampere utgjør en forskjell, det har jeg fått med meg. Tror jeg.. (På dypt vann her)..

Sorry hvis dette finnes i en eller annen FAQ eller "sticky" men jeg må visst ha det med teskje.

BTW: Tittet på den offentlige ladestasjonen ved Sandaker Senter i Oslo, type Mennekes.. Hva trenger man av kabel for å bruke denne kontra de vanlige som det står Oslo kommune på? Og hvordan får man forresten hhv. RFID brikke og nøkkel til disse?

Her er du på dypt vann ja ;)

Ladehastiheten du får med Combo er ikke begrenset av bilens lader, for likestrømmen går utenom laderen og rett i batteriet.

Kabelen du skal bruke på de offentlige ladestasjonene får du med bilen. Da er det begrensningen 16A.

De forskjellige kortene og brikkene få du når du henvender deg til selskapene som driver ladestasjonene. Fortum, Grønn Kontakt osv.

TMS og eGolf.

Grolub

#214
Du får elbilforeningens ladebrikke i en velkomstpakke når du mottar bilen. Den brikken kan du registrere på nettet hos de forskjellige hurtigladeoperatørene. På den måten slipper du en egen RFID-brikke for hver leverandør.

EDIT: En fysisk nøkkel for åpning av offentlige ladepunkt følger også med i samme velkomstpakke fra Elbilforeningen. Combo/CCS spruter strøm direkte inn i batteriet. Jeg har fått fått rundt 40kW/t (110-120amp) ved hurtiglading når batteriet har stått mellom 20 og 80 %.
Tesla Model X 60D 2017
Tesla Model S P85 2015 SOLGT
E-Golf 2015 SOLGT

Leafy

Hvis ladestrømmen i Infotainmentsystemet står på 16A og originalladekabelen står på 10A. Vil bilen da lades på 6A? I instruksjonsboken står det: "Hvis det er angitt forskjellige innstillinger, lades batteriet ved den laveste innstillingen".

Noen som vet og har testet?
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Knatten

Den lades vel da med 10A som er den laveste innstillingen av de 2.

Knatten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA