Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av E-golf

Startet av Sonus, mandag 17. februar 2014, klokken 09:37

« forrige - neste »

nilskt

Sitat fra: Sidewinder på mandag 26. januar 2015, klokken 17:35
Har lest hele denne tråden og trenger en avklaring.

Det følger med 1 stk ladekabel til egolfen, den kan i teorien lade
16 amp, men anbefales kun til 10amp.?

Nope, maks 10A.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Sidewinder

Er det begrensning i selve elektronikien i boksen på kabelen?
Merkelig at man ikke kan kjøre 16amp inn så lenge kursen er på
16amp?

Gordon Retriever

Mange kurser er bare på 10A, og ladekabelen har ikke mulighet for å vite hvor mange ampere kursen er sikret med.

Nyere europeiske retningslinjer fraråder også kontinuerlig trekk over  8A via schuko-kontakt.

poskare

Ifølge en jeg kjenner som fikk bilen m/VP på fredag, står det i manualen hans at det er en 16A lader som følger med.
Det er også 16A lader på demobilene jeg har lånt....?!?

Sidewinder

Det var det jeg også mente. På demonbilen jeg lånte var den stilt
Inn på 16amp, men er jo ikke godt å vite hva den faktisk trekker...
Har lagt opp 16amp kurs.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sidewinder

Når jeg bygde garasjen :)

Vanlig stikkontakt. Er vel det som kalles
Schuko eller noe slikt.

Griffel

Sitat fra: Sidewinder på mandag 26. januar 2015, klokken 20:42
Når jeg bygde garasjen :)

Vanlig stikkontakt. Er vel det som kalles
Schuko eller noe slikt.
Anbefalingen er jo da maks 8A
Er stikkontakten mindre enn ca 0,5 år gammel skulle den vært sikret 10A om den er beregnet for lading av elbil.
Hva ladekabler med kladd som leveres med bilen er konfigurert for kan vel variere med tid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Frotro

Har ventet på E egolfen en stund (bestilt 25/2-14) men nå sier ryktene at jeg får den på fredag så da er tiden kommet for å lage til ladeplass. Jeg har ca 10 meter fra husvegg til hagemur. Jeg har bestilt elektriker på torsdag og har planer om å gjøre litt egeninnsats før han kommer. Planen er: Føre frem 50 mm trekkerør fransikringsskap til hage mur. Montere ett låsbart kabelfordelingsskap med plass til en Saltoboks inni. Trekke frem 2x4mm2 kabel. Jeg har en ledig 20 amp kurs i sikringsskapet. Høres dette gjennomførbart ut eller er det noe jeg har glemt?

Sidewinder

Sitat fra: Griffel på mandag 26. januar 2015, klokken 20:57
Sitat fra: Sidewinder på mandag 26. januar 2015, klokken 20:42
Når jeg bygde garasjen :)

Vanlig stikkontakt. Er vel det som kalles
Schuko eller noe slikt.
Anbefalingen er jo da maks 8A
Er stikkontakten mindre enn ca 0,5 år gammel skulle den vært sikret 10A om den er beregnet for lading av elbil.
Hva ladekabler med kladd som leveres med bilen er konfigurert for kan vel variere med tid.

Hmm, såpass  :-\
Det har jeg ikke fått med meg.
Det ble montert for 2-3 år siden...
2,5mm kabel...

Hva er prisen for en slik boks?

Råde

Sitat fra: poskare på mandag 26. januar 2015, klokken 20:12
Ifølge en jeg kjenner som fikk bilen m/VP på fredag, står det i manualen hans at det er en 16A lader som følger med.
Det er også 16A lader på demobilene jeg har lånt....?!?
Nei, kladden lader på 10A. I bilen (og Carnet) kan du stille hvor mye bilens ladet skal trekke, og det er opp til 16A, men kladden vil aldri gi mer enn 10A.
e-Golf | X75D

Råde

Sitat fra: Frotro på mandag 26. januar 2015, klokken 22:10
Har ventet på E egolfen en stund (bestilt 25/2-14) men nå sier ryktene at jeg får den på fredag så da er tiden kommet for å lage til ladeplass. Jeg har ca 10 meter fra husvegg til hagemur. Jeg har bestilt elektriker på torsdag og har planer om å gjøre litt egeninnsats før han kommer. Planen er: Føre frem 50 mm trekkerør fransikringsskap til hage mur. Montere ett låsbart kabelfordelingsskap med plass til en Saltoboks inni. Trekke frem 2x4mm2 kabel. Jeg har en ledig 20 amp kurs i sikringsskapet. Høres dette gjennomførbart ut eller er det noe jeg har glemt?
Da er visst du ventekongen :). Jeg må visst abdisere.

Du har ikke glemt noe. Men hva med skapet? Den tåler vær og vind (IP54)

Jeg har slik saltoboks selv og det funker supert. (Sidewinder: pris ca 6/7000 + jobb). For fremtidens skyld så er det ikke dumt med tykt trekkrør, for kanskje du blir bitt av elbilbasillen og kjøper bil med kraftigere lader etter hvert.

e-Golf | X75D

Sidewinder

Sitat fra: Råde på mandag 26. januar 2015, klokken 23:02
Sitat fra: Frotro på mandag 26. januar 2015, klokken 22:10
Har ventet på E egolfen en stund (bestilt 25/2-14) men nå sier ryktene at jeg får den på fredag så da er tiden kommet for å lage til ladeplass. Jeg har ca 10 meter fra husvegg til hagemur. Jeg har bestilt elektriker på torsdag og har planer om å gjøre litt egeninnsats før han kommer. Planen er: Føre frem 50 mm trekkerør fransikringsskap til hage mur. Montere ett låsbart kabelfordelingsskap med plass til en Saltoboks inni. Trekke frem 2x4mm2 kabel. Jeg har en ledig 20 amp kurs i sikringsskapet. Høres dette gjennomførbart ut eller er det noe jeg har glemt?
Da er visst du ventekongen :). Jeg må visst abdisere.

Du har ikke glemt noe. Men hva med skapet? Den tåler vær og vind (IP54)

Jeg har slik saltoboks selv og det funker supert. (Sidewinder: pris ca 6/7000 + jobb). For fremtidens skyld så er det ikke dumt med tykt trekkrør, for kanskje du blir bitt av elbilbasillen og kjøper bil med kraftigere lader etter hvert.

Ikke så dumt, det ser jo også litt bedre ut :)

Hvilken av disse er det man skal bestille ?

http://www.salto.no/produkt/100016-Saltoboks-Type-2

Frotro

Sitat fra: Råde på mandag 26. januar 2015, klokken 23:02
Sitat fra: Frotro på mandag 26. januar 2015, klokken 22:10
Har ventet på E egolfen en stund (bestilt 25/2-14) men nå sier ryktene at jeg får den på fredag så da er tiden kommet for å lage til ladeplass. Jeg har ca 10 meter fra husvegg til hagemur. Jeg har bestilt elektriker på torsdag og har planer om å gjøre litt egeninnsats før han kommer. Planen er: Føre frem 50 mm trekkerør fransikringsskap til hage mur. Montere ett låsbart kabelfordelingsskap med plass til en Saltoboks inni. Trekke frem 2x4mm2 kabel. Jeg har en ledig 20 amp kurs i sikringsskapet. Høres dette gjennomførbart ut eller er det noe jeg har glemt?
Da er visst du ventekongen :). Jeg må visst abdisere.

Du har ikke glemt noe. Men hva med skapet? Den tåler vær og vind (IP54)

Jeg har slik saltoboks selv og det funker supert. (Sidewinder: pris ca 6/7000 + jobb). For fremtidens skyld så er det ikke dumt med tykt trekkrør, for kanskje du blir bitt av elbilbasillen og kjøper bil med kraftigere lader etter hvert.
Skapet er for å hindre hærverk da jeg ikke har parkering i egen hage men må stå langs hagemuren. Angående venting så tror jeg bare jeg har uflaks når jeg bestiller vw. Forrige vw jeg bestilte måtte jeg vente 8 måneder på :) Får bare håpe at den er verdt ventetiden.

Råde

Sidewinder: 503. Ser ut som at prisen har gått opp litt, men det er nok pga nye krav i 2014 (den der DC-RCM beskyttelsen)

Funker genialt. Lader fortere og forvarmer uten å stjele for mye fra batteriet. Du slipper å ta kabel inn og ut osv.

Du kan jo også sjekke elbilhjelpen, nofuel.no og jkirkebo her på forumet. De har også.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA