Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av E-golf

Startet av Sonus, mandag 17. februar 2014, klokken 09:37

« forrige - neste »

eskigolf

Noen som kjenner til hvor lang ledningen er på medfølgende standardkabel til hjemmelading ?
e-Golf bestilt 3. juli 2014, Night Blue Metallic, Marrakech, med VP, hentet 6. mars 2015.

PerBear

Hmm, med standardkabel mener du:
a) Type 2 (Mennekes) til type 2,
eller mener du:
b)Type 2 til schuko (vanlig støpsel med to metallpinner som stikker ut)?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

pottle

Sitat fra: PerBear på lørdag 13. september 2014, klokken 15:30
Hmm, med standardkabel mener du:
a) Type 2 (Mennekes) til type 2,
eller mener du:
b)Type 2 til schuko (vanlig støpsel med to metallpinner som stikker ut)?

Type 2 (Mennekes) til type 2 = Ca 5 meter.

Type 2 til schuko = Ca 5 meter.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Arnason

Jeg får min E-Golf m VP i neste uke og lurer litt på lademulighetene.  Har vel like mye el-kunnskap som yngste datteren på 12 år.

1. Jeg har 400 V i huset. Ønsker 16 A lading hjemme.  Elektriker vil vel fikse dette med 400 V vs 230 V?  I sikringsskapet står det "utebod 16 A" men der står det kjøleskap og lys.  Hvordan blir det da?
Tenkte vegglader fra Salto.  Pris ferdig montert med mitt utgangspunkt?

2. Hvis jeg vil ha mulighet å hurtiglade, hva slags kabel må jeg kjøpe og hva koster en slik?




VW E-Golf 2015
Volvo XC60 2011

Sirup

Sitat fra: Arnason på torsdag 22. januar 2015, klokken 22:50

2. Hvis jeg vil ha mulighet å hurtiglade, hva slags kabel må jeg kjøpe og hva koster en slik?

Du behøver ingen kabel for å hurtiglade. Kablene er på hurtigladestasjonene, omtrent som slangene på pumpene på bensinstasjonene.
VW e-Golf
Tesla Model X75

jensjacob

#80
Hvis det er til de 3,6 kW som e-Golfen kan udnytte, så er een fase (230 V) á 16 ampere nok. Derudover selvfølgelig nul og jord. Altså tre ledere ialt. Til 16 amp. kræves der en ledningstykkelse på min. 1,5 kvadrat (i DK). Helst stift kabel hvis det er til fast montering. Evt. også 'gnaver' sikret.

Det giver ingen mening at snakke om 400 V hvis du kun har een fase i spil. Det er mellem to faser der er 400 V.

Hvis det var mig, så ville jeg trække alle tre faser (+ selvfølgelig nul og jord) alligevel. Så er der mulighed for opgradering til kraftigere ladeboks (11 kW) og evt. et lille ekstra shukostik ved siden af ladeboksen til støvsuger etc.

Hvis muligt så sørg for at få en selvstændig gruppe evt. med hfi til din ladeboks. Hvis du både lader og tænder for elkedlen på samme fase så går sikringen. - Ihvertfald hos mig.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

e-Kvaase

Sitat fra: jensjacob på torsdag 22. januar 2015, klokken 23:07
Hvis det er til de 3,6 kW som e-Golfen kan udnytte, så er een fase (230 V) á 16 ampere nok. Derudover selvfølgelig nul og jord. Altså tre ledere ialt. Til 16 amp. kræves der en ledningstykkelse på min. 1,5 kvadrat (i DK). Helst stift kabel hvis det er til fast montering. Evt. også 'gnaver' sikret.

Det giver ingen mening at snakke om 400 V hvis du kun har een fase i spil. Det er mellem to faser der er 400 V.

Hvis det var mig, så ville jeg trække alle tre faser (+ selvfølgelig nul og jord) alligevel. Så er der mulighed for opgradering til kraftigere ladeboks (11 kW) og evt. et lille ekstra shukostik ved siden af ladeboksen til støvsuger etc.

Hvis muligt så sørg for at få en selvstændig gruppe evt. med hfi til din ladeboks. Hvis du både lader og tænder for elkedlen på samme fase så går sikringen. - Ihvertfald hos mig.

I Norge er det vel krav om 2,5 kvadrat kabel ved 16A sikring. 1,5 kvadrat kun ved 10A sikring.

Griffel

#82
Sitat fra: e-Kvaase på fredag 23. januar 2015, klokken 08:24
I Norge er det vel krav om 2,5 kvadrat kabel ved 16A sikring. 1,5 kvadrat kun ved 10A sikring.
I nyanlegg er nok dagens praksis 15A sikring på 2,5mm2. For 16A vil det oftes kreves 4mm2 eller sikring med annen karakteristikk.


Sitat fra: jensjacob på torsdag 22. januar 2015, klokken 23:07
Hvis det var mig, så ville jeg trække alle tre faser (+ selvfølgelig nul og jord) alligevel. Så er der mulighed for opgradering til kraftigere ladeboks (11 kW) og evt. et lille ekstra shukostik ved siden af ladeboksen til støvsuger etc.
Trekkes det 3fas må en også huske at det her kreves jordfeilbryter av B type.

En veggboks f.eks salto 16A 400V 3 fas (+N+J) vil da både kunne brukes til din e-golf med 230V enfaslader 3,6kW  og til f.eks Zoe eller Tesla for lading opp til 11kW uten endring eller oppgradering av boksen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

DagRune

Hei,
Så langt jeg har forstått, så har du ingen mulighet med e-golf å få hurtiglading hjemme. Det maksimale e-golfen kan ta inn som vekselstrøm er 16 A / 230 V, dvs 3,6 kW. Hurtiglading krever likestrøm via combo-kontakt, og i så fall må du investere i en hurtiglader som antakelig vil koste like mye som bilen.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 23. januar 2015, klokken 09:08
Sitat fra: e-Kvaase på fredag 23. januar 2015, klokken 08:24
I Norge er det vel krav om 2,5 kvadrat kabel ved 16A sikring. 1,5 kvadrat kun ved 10A sikring.
I nyanlegg er nok dagens praksis 15A sikring på 2,5mm2. For 16A vil det oftes kreves 4mm2 eller sikring med annen karakteristikk.

Strengt tatt kreves vel annen karakteristikk på 15A også, I2 på 1,3. Med standard I2 på 1,45 blir det bare 13A på 2.5mm2.

Sitat
Sitat fra: jensjacob på torsdag 22. januar 2015, klokken 23:07
Hvis det var mig, så ville jeg trække alle tre faser (+ selvfølgelig nul og jord) alligevel. Så er der mulighed for opgradering til kraftigere ladeboks (11 kW) og evt. et lille ekstra shukostik ved siden af ladeboksen til støvsuger etc.
Trekkes det 3fas må en også huske at det her kreves jordfeilbryter av B type.

Det kreves også på 1-fase på IT-nett slik jeg leser den siste tolkningen (bruk av mer enn en faseleder). Kun 1-fase TN ser ut til å gå "fri", enn så lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#85
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. januar 2015, klokken 10:03
Det kreves også på 1-fase på IT-nett slik jeg leser den siste tolkningen (bruk av mer enn en faseleder). Kun 1-fase TN ser ut til å gå "fri", enn så lenge.
I dette tilfelle var det jo snakk om et 400V anlegg altså TN.

Men jeg har aldrig sett noen forklaring på hvorfor en type A er god nok på enfas TN og ikke på iT.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 23. januar 2015, klokken 10:11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. januar 2015, klokken 10:03
Det kreves også på 1-fase på IT-nett slik jeg leser den siste tolkningen (bruk av mer enn en faseleder). Kun 1-fase TN ser ut til å gå "fri", enn så lenge.
I dette tilfelle var det jo snakk om et 400V anlegg altså TN.

Jepp, det var mer en generell info til andre lesere fra min side. Greit å vite at det faktisk skilles på disse to nettypene mhp. 1-fase last.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ketil

Er det noen som vet hvordan man stiller inn maks lading på batteriet uten at man stiller avreisetidspunkt og ladested? Dvs jeg ønsker at bilen skal lades til 80% og ønsker ikke å definere avgangstid eller ladested.

Sidewinder

Har lest hele denne tråden og trenger en avklaring.

Det følger med 1 stk ladekabel til egolfen, den kan i teorien lade
16 amp, men anbefales kun til 10amp.?

Griffel

Sitat fra: Sidewinder på mandag 26. januar 2015, klokken 17:35
Har lest hele denne tråden og trenger en avklaring.

Det følger med 1 stk ladekabel til egolfen, den kan i teorien lade
16 amp, men anbefales kun til 10amp.?
Er ladekablen utstyrt med et Schuko-støpsel (vanlig støpsel med jord) er det nok riktig å si det slik.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA