Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av E-golf

Startet av Sonus, mandag 17. februar 2014, klokken 09:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: afo på onsdag 21. mai 2014, klokken 20:05
Supert! Takk for svar. Men det holder å "mate" 32A saloboks med 16A? Så i praksis kan en 3 fase boks gi strøm til alle type 2 biler, uten videre? Da er jeg iallefall sikker på at jeg velger denne løsningen :) Blir vel samme som offentlige type 2 punkter..

Ja, man bare programmerer Salto-boksen til å sende ut 16A pilotsignal. Null problem. Og biler med 1-fase lader kan helt fint lade fra 3-fase ladebokser/stolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kent

Fikk bilen min i dag, men fant ut at det ikke er noen fester til å henge en snor i den medfølgende ladekladden, noen tips til hvordan man skal få det til på en litt elegant måte?

Føler meg ikke helt komfortabel med å bare la den henge.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Elmo

Sitat fra: Kent på onsdag 30. juli 2014, klokken 17:45
Fikk bilen min i dag, men fant ut at det ikke er noen fester til å henge en snor i den medfølgende ladekladden, noen tips til hvordan man skal få det til på en litt elegant måte? Føler meg ikke helt komfortabel med å bare la den henge.

Jeg syns også det er ekstremt dårlig av VW at det ikke finnes noe hull å feste tråd i kladden. Jeg har bundet en tråd fra ledningen på ene siden til ledningen på andre siden av kladden. Ikke elegant, men funker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Arto78

Hei alle sammen!

Jeg er en heldig ny eier av eGolf og fikk bilen forrige torsdag (vi kjøpte fra Møller Bil Skøyen den ensete igjen på Østlandet tror jeg etter en avbestilling). Den har noe ekstrautstyr, men mangler Lane Assist (tror jeg?), skinnseter og varmepumper (selvfølgelig), men tilgjengjeld er den sort i farge og en drøm å kjøre så langt!!

Jeg lurer litt på noe ting rundt lading og har allerede fått noe svar etter å ha lest innleggene her - så en stor takk til alle som har både stilt spørsmål og gitt gode svar så langt! Men jeg har noe spørsmål igjen! :-)

Vi har per idag et 'vanlig' (schuko) stikkontakt ute (både i carporten og på husveggen), men er det lurt å installere noe slik at vi har mulighet på sikt til å hurtiglade bilen? Vi kommer nok til å lade bilen overnatte som oftest når vi trenger det (bare gjort det 3 ganger så langt), men for å gi en liten boost til rekkevidden i tilfeller vi trenger å kjøre rundt litt om kvelden etter jobb, lurer jeg på om det verdt å investere i muligheten?

Forhandleren har opplyst til meg at det vil koste oss ca. kr 10K for en 'veggboks' (når de får avtalen på plass med Siemens) inkl. basis installasjon som vil kunne lade fra 0-100% på ca. 8t (med 4,6kW effekt og helst 20A kurs), men det høres ikke akkurat 'hurtig' ut - noe raskere enn det må mann opp i hundretusenvis av kroner for å få installert hjemme, sa han. Kan det stemmer?

Også siden dette er vår første elbil, så vet jeg ikke hvordan ting blir til vinteren og da lurer jeg på om kulden skal ha noe å si for ladetiden?

Nuvolari

#64
Sitat fra: Arto78 på torsdag 28. august 2014, klokken 15:13
Hei alle sammen!

Jeg er en heldig ny eier av eGolf og fikk bilen forrige torsdag (vi kjøpte fra Møller Bil Skøyen den ensete igjen på Østlandet tror jeg etter en avbestilling). Den har noe ekstrautstyr, men mangler Lane Assist (tror jeg?), skinnseter og varmepumper (selvfølgelig), men tilgjengjeld er den sort i farge og en drøm å kjøre så langt!!

Jeg lurer litt på noe ting rundt lading og har allerede fått noe svar etter å ha lest innleggene her - så en stor takk til alle som har både stilt spørsmål og gitt gode svar så langt! Men jeg har noe spørsmål igjen! :-)

Vi har per idag et 'vanlig' (schuko) stikkontakt ute (både i carporten og på husveggen), men er det lurt å installere noe slik at vi har mulighet på sikt til å hurtiglade bilen? Vi kommer nok til å lade bilen overnatte som oftest når vi trenger det (bare gjort det 3 ganger så langt), men for å gi en liten boost til rekkevidden i tilfeller vi trenger å kjøre rundt litt om kvelden etter jobb, lurer jeg på om det verdt å investere i muligheten?

Forhandleren har opplyst til meg at det vil koste oss ca. kr 10K for en 'veggboks' (når de får avtalen på plass med Siemens) inkl. basis installasjon som vil kunne lade fra 0-100% på ca. 8t (med 4,6kW effekt og helst 20A kurs), men det høres ikke akkurat 'hurtig' ut - noe raskere enn det må mann opp i hundretusenvis av kroner for å få installert hjemme, sa han. Kan det stemmer?

Også siden dette er vår første elbil, så vet jeg ikke hvordan ting blir til vinteren og da lurer jeg på om kulden skal ha noe å si for ladetiden?

16A er det raskeste du kan lade en E-Golf hjemme. Da tar det 8t. Å lade med 16A krever en veggboks. Jeg har denne og det er den rimeligste måten å få 16A lading på.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Boksen er forøvrig klargjort for 32A så om du ønsker 32A til din neste elbil i fremtiden ligger alt til rette for det.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

emil

Som sagt er 16A det raskeste bilen takler via vanlig ladekabel. Da skal du helst ha en stasjonær ladeboks koblet på 20A kurs for å ikke makse ut 16A kursen hele tiden. Må du bruke en 16A kurs kan nok de fleste boksene settes ned til 15 eller 14A for å være på den sikre siden.

Mange kaller alt utover den vanlige ladekabelen med kladd for hurtiglading, men kall det heller hurtigere lading. Får ca 50% raskere lading med 16A lading sammenlignet med den medfølgende kabelen med kladd.

Ellers anbefaler jeg vanligvis folk å vente med å kjøpe kraftigere hjemmeladeutstyr før de har prøvd seg fram, i de fleste tilfellene holder det med 10A ladekabelen til all vanlig kjøring og man kan få ganske mye hurtiglading for 5-10.000kr de få gangene 10A ladekabelen ikke er nok (forutsetter at det er hurtiglader tilgjengelig på de strekningene det vil være aktuellt å kjøre).


Og husk: Laderen sitter alltid i bilen så sant vi ikke snakker om virkelig hurtiglading med DC (CCS/Combo og CHAdeMO), boks på veggen hjemme eller kladden på kabelen gjør ingenting med strømmen, den sier bare i fra til bilen hvor mye den maks får lov til å lade med.

Tekberg

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 28. august 2014, klokken 15:21
Sitat fra: Arto78 på torsdag 28. august 2014, klokken 15:13
Hei alle sammen!

Jeg er en heldig ny eier av eGolf og fikk bilen forrige torsdag (vi kjøpte fra Møller Bil Skøyen den ensete igjen på Østlandet tror jeg etter en avbestilling). Den har noe ekstrautstyr, men mangler Lane Assist (tror jeg?), skinnseter og varmepumper (selvfølgelig), men tilgjengjeld er den sort i farge og en drøm å kjøre så langt!!

Jeg lurer litt på noe ting rundt lading og har allerede fått noe svar etter å ha lest innleggene her - så en stor takk til alle som har både stilt spørsmål og gitt gode svar så langt! Men jeg har noe spørsmål igjen! :-)

Vi har per idag et 'vanlig' (schuko) stikkontakt ute (både i carporten og på husveggen), men er det lurt å installere noe slik at vi har mulighet på sikt til å hurtiglade bilen? Vi kommer nok til å lade bilen overnatte som oftest når vi trenger det (bare gjort det 3 ganger så langt), men for å gi en liten boost til rekkevidden i tilfeller vi trenger å kjøre rundt litt om kvelden etter jobb, lurer jeg på om det verdt å investere i muligheten?

Forhandleren har opplyst til meg at det vil koste oss ca. kr 10K for en 'veggboks' (når de får avtalen på plass med Siemens) inkl. basis installasjon som vil kunne lade fra 0-100% på ca. 8t (med 4,6kW effekt og helst 20A kurs), men det høres ikke akkurat 'hurtig' ut - noe raskere enn det må mann opp i hundretusenvis av kroner for å få installert hjemme, sa han. Kan det stemmer?

Også siden dette er vår første elbil, så vet jeg ikke hvordan ting blir til vinteren og da lurer jeg på om kulden skal ha noe å si for ladetiden?

16A er det raskeste du kan lade en E-Golf hjemme. Da tar det 8t. Å lade med 16A krever en veggboks. Jeg har denne og det er den rimeligste måten å få 16A lading på.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Boksen er forøvrig klargjort for 32A så om du ønsker 32A til din neste elbil i fremtiden ligger alt til rette for det.
Dette beskriver også godt den større bakdelen ved EGolf i forhold til konkurrentene. Liten innebygget lader og få hurtigladere til disse for øyeblikket. Det er f.eks 93 hurtigladere til leaf/soul i Norge i dag, mens det er 43 til egolf (ref. grønnbil.no). I tillegg så kan den altså bare få med seg ca 3,7 kW på semihurtige ladepunkter, mens leaf/soul får opp mot 6,6kw.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

Jan-Børre Olsen

3,7kW og 6,6kW er ikke semihurtig. Semihurtig og hurtiglading på Leaf, eGolf og i3 er DC lading. 3,6/6,6kW lading er AC lading via Type1 eller Type2(eGolf, i3) pluggen. Hurtiglading er defacto 50kW, semihurtig er defacto 20kW'ish.

Jeg tror at vi ikke kommer til å se mange 32A enfas punkter i de norske hjem. Skagerak her i Vestfold sier nå at alle kurser over 20A må søkes om. 25A til komfyrer får man helt greit innvilget hvis det ikke er noe som tilsier at det ikke er mulig men 32A får ingen. Skjevbelastningen på strømnettet er brutalt med 32A enfas rett og slett. 2-3 Leafer i samme gate som står å lader på 32A i timesvis kan være døden for et litt slitent elnett. Det som er sørgelig er at ikke disse bilene blir levert med 3fas lading.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

hovik

Sitat fra: smaug01 på torsdag 28. august 2014, klokken 19:54
Jeg tror at vi ikke kommer til å se mange 32A enfas punkter i de norske hjem. Skagerak her i Vestfold sier nå at alle kurser over 20A må søkes om. 25A til komfyrer får man helt greit innvilget hvis det ikke er noe som tilsier at det ikke er mulig men 32A får ingen. Skjevbelastningen på strømnettet er brutalt med 32A enfas rett og slett. 2-3 Leafer i samme gate som står å lader på 32A i timesvis kan være døden for et litt slitent elnett. Det som er sørgelig er at ikke disse bilene blir levert med 3fas lading.

Hadde el inspeksjon i heimen av en snakkesalig fyr fra Skagerak energi for et par måneder siden. Han opplyste om følgende:
Nettet i vestfold er generelt i meget dårlig stand/underdimmensjonert. Når SKK/Skagerak tok over nettet i vestfold var det maks drevet høyst nødvendig vedlikehold de siste 15+ åra. I Porsgrunn/Skien er situasjonen en annen. Der var det ikke krav til lønsomhet før inntill nylig, så det SKK/Skagerak hadde av ekstra midler ble bla. brukt til å oppgradere IT til TN nett. De fikk desverre ikke byttet ut veldig mye før krav til utbytte gjorde det umulig  fortsette. Nett som satt opp på 70-80 tallet ble også godt overdimensjonert (Har selv 3 fas 80A hovedsikring i hus fra 1980).
Ang. maks last på en kurs, fikk jeg beskjed om at alt over 16A måtte meldes (ikke søkes), og 25?+ måtte søkes. I områder med god kapasitet var det ikke noe problem, men var ønske om å koordinere fasene.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Tekberg

Sitat fra: smaug01 på torsdag 28. august 2014, klokken 19:54
3,7kW og 6,6kW er ikke semihurtig. Semihurtig og hurtiglading på Leaf, eGolf og i3 er DC lading. 3,6/6,6kW lading er AC lading via Type1 eller Type2(eGolf, i3) pluggen. Hurtiglading er defacto 50kW, semihurtig er defacto 20kW'ish.
E-Golf har med andre ord ikke hutiglading da de bare har 40kw hutiglading? Soul har vel opptil 100kw, og Leaf har vel 50kW hutiglading så disse har da hurtig ladning..
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

moby666

Er vel bare til å legge opp en 3 fas på 32 amp. Hvordan du kobler deg videre derifra bryr ingen seg om  8)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Tekberg på torsdag 28. august 2014, klokken 21:54
Sitat fra: smaug01 på torsdag 28. august 2014, klokken 19:54
3,7kW og 6,6kW er ikke semihurtig. Semihurtig og hurtiglading på Leaf, eGolf og i3 er DC lading. 3,6/6,6kW lading er AC lading via Type1 eller Type2(eGolf, i3) pluggen. Hurtiglading er defacto 50kW, semihurtig er defacto 20kW'ish.
E-Golf har med andre ord ikke hutiglading da de bare har 40kw hutiglading? Soul har vel opptil 100kw, og Leaf har vel 50kW hutiglading så disse har da hurtig ladning..
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Nuvolari

#72
Sitat fra: smaug01 på fredag 29. august 2014, klokken 10:00
Sitat fra: Tekberg på torsdag 28. august 2014, klokken 21:54
Sitat fra: smaug01 på torsdag 28. august 2014, klokken 19:54
3,7kW og 6,6kW er ikke semihurtig. Semihurtig og hurtiglading på Leaf, eGolf og i3 er DC lading. 3,6/6,6kW lading er AC lading via Type1 eller Type2(eGolf, i3) pluggen. Hurtiglading er defacto 50kW, semihurtig er defacto 20kW'ish.
E-Golf har med andre ord ikke hutiglading da de bare har 40kw hutiglading? Soul har vel opptil 100kw, og Leaf har vel 50kW hutiglading så disse har da hurtig ladning..
Den benytter en 50kW hurtiglader, det finnes ikke en 40kW hurtiglader(?) var det jeg ville fram til.
Soul EV benytter seg vel bare av CHAdeMO standarden de også som pr i dag er på maks 50kW men i framtiden kan oppgraderes til 100kW.

Står 40kW CCS i dokumentasjonen:

http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/vw_e-golf_td_mai_2014_web.pdf
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Rio

Sitat fra: Nuvolari på fredag 29. august 2014, klokken 10:16

Står 40kW CCS i dokumentasjonen:

http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/vw_e-golf_td_mai_2014_web.pdf


Ja, det betyr at bilen ikke aksepterer mer enn 40 kW, selv om laderen kan gi 50 kW.

Dagens ladere i Norge er maks 50 kW, selv om CHAdeMO-standarden i dag støtter 62,5 kW (fremtidig 100 kW) og CCS-standarden støtter 86 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

EV - Driver

Hurra! Trøndelag's første CCS lader har dukket opp hos Møller i Trondheim. Fri bruk inntil videre.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA