Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Annenhåndsverdi

Startet av knutht, onsdag 27. mai 2015, klokken 10:50

« forrige - neste »

knutht

Ser på Finn.no at det selges en del topputstyrte E-Golf (privat) for rundt 270.000,- inkl vinterhjul. Dette er biler som koster ny over 310.000 uten vinterdekk, og disse er såvidt brukt. Hva skjer? Er det realistisk å tro at disse bilene er verdt så og si ingenting om et par år?

runyberg

Ja tror faktisk at om 1-2 år så får du en topputstyrt E -Golf for 15-20 tusen...

elektro

Spørsmålet er om disse bilene er importert eller ikke? Og om prisen er med eller uten vinterhjul som du er inne på.. Og hva med varmepumpe? For så vidt ikke noe galt med importerte biler, så vidt jeg vet mangler de ikke noe vesentlig utstyr som gjør de mindre egnet på vinteren - bortsett fra eventuelt varmepumpe. (Vet ikke hvordan det er med oppvarmede spylerdyser og lignende..?) Likevel er det for den jevne kjøper en salgsargument om den er kjøpt ny i Norge.

Videre klarer man som regel å prute litt på prisen hos Møller, noen har også gode avtaler gjennom arbeidsgiver ol. Så en bil til 310.000 listepris behøver ikke å ha kostet mer enn 280-290.000.

Golf holder seg tradisjonelt veldig godt i pris og det er grunn til å tro at også e-Golfen holder seg like godt eller bedre enn sammenlignbare biler. Men elbilmarkedet er jo litt spesielt, så hvis Tesla model 3, Leaf eller Golf kommer med vesentlig lenger rekkevidde til samme pris - vil det naturligvis påvirke bruktverdien.

Vi vet jo heller ikke helt hvordan elbilpolitikken blir fremover, men dette kan slå begge veier. Hvis ny e-Golf plutselig blir 50.000 kr. dyrere, blir din gamle e-Golf kanskje mer verdt. Mens en stenging av kollektivfeltet og innføring av bompenger kan føre til at annenhåndsverdien raser..  :o
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

grorudklovnen

Sitat fra: knutht på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:50
Ser på Finn.no at det selges en del topputstyrte E-Golf (privat) for rundt 270.000,- inkl vinterhjul. Dette er biler som koster ny over 310.000 uten vinterdekk, og disse er såvidt brukt. Hva skjer? Er det realistisk å tro at disse bilene er verdt så og si ingenting om et par år?
Fossilbiler har et verdifall første året på rundt 20%, deretter 10% i noen år. Et verditap på 10-15% i de første mnd. er normalt.

knutht

Det med annenhåndsverdi har alltid vært spekulert i på el-biler. Jeg tenker hvis markedet allerede nå ligger 10-15% under nypris allerede nå, blir det spennende å følge med på utviklingen videre. Det er ikke mange av disse til salgs privat, og forhandlere prøver tydeligvis å holde prisene oppe. Men man kan kanskje gjøre et kupp på privatmarkedet nå.

mikslen

Sitat fra: knutht på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:24
Det med annenhåndsverdi har alltid vært spekulert i på el-biler. Jeg tenker hvis markedet allerede nå ligger 10-15% under nypris allerede nå, blir det spennende å følge med på utviklingen videre. Det er ikke mange av disse til salgs privat, og forhandlere prøver tydeligvis å holde prisene oppe. Men man kan kanskje gjøre et kupp på privatmarkedet nå.

Hei,

Du kan ikke selge en bruktbil til samme pris som ny-bil. Og som elektro skriver så er det mange som får storkunderabatter på 5-10%. Derfor er bilene "allerede" 10-15% under nypris.

HelectriC

normalt etter 3 år er vel ca 55% igjen av nybilprisen? det vil si om 2-3 år kan man nok få en topputstyrt til ca 150k. er det under 100k så blir jeg mindre fornøyd:-(
ioniq 5

Capt

Fossile biler faller mer i pris enn e-golf. Nå som det er normal leveringstid på ny vil nok prisen gå enda noe ned. Om 5 år får du en 300K kr e golf til under 150K kr. Fossile biler vil nok være noenlunde likt tror jeg. Hvem vet hva som skjer med avgifter og hybridbiler om 5 år? Må kjøpe når man trenger bil, dårlig investering uansett.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

kstormhansen

Tipper det er vesentlig bedre batterier om noen år. Da blir dagens elbiler lite verdt hvis det ikke blir enkelt/billig å bytte batteri. Kjøpte eGolf for å kjøre den til den ikke går lenger.

Dexter

gjorde som han over, bestilte e-golf for å ha den til den var død, men jeg tror etter noen år så dukker det elbilspesialister opp som tilbyr batteripakker til en gunstig pris. (hvis salget av elbil fortsetter som det gjør)

hottentott33

Det blir uansett litt synsing, men det er grunn til å tro at en e-Golf vil ha et noe høyere verditap enn tilsvarende diesel/bensinbil.
Men samtidig så kan en få en liten idikasjon med Nissan Leaf, den vil jeg påstå er sammenlignbar. Den har natulig nok falt noe kjappere enn en diesel/bensinbil, nå nærmer de første bilene til å koste under 100.000 kr, og det er noe tidlig da bilen bare har vært på markedet i 3-4 år og kostet drøye 250.000 kr (litt usikker på eksakt pris, men mener det lå rundt om der, men noen må gjerne korrigere meg) da den kom. Det er noe mer enn snittet. Det er ingen grunn til å tro at det blir noe mindre verdifall når nye batteripakker og nytt utstyr kommer på nye modeller av e-Golf og Leaf.
Men en e-Golf er noe man helst kjøper for å ha en god stund, og med tanke på at det koster lite å vedlikeholde og kjøre en e-Golf, og hvis en har bilen i 10 år og den er null verdt så har verditapet i verste fall vært 30K kr i året, så på lang sikt synes jeg ikke regnestykket er så steingalt.

Så, ja. Skal en ha bilen i noen få år, så er det all grunn til å tro at det blir et større tapsprosjekt enn en diesel/bensinbil, hvis en bare skal ha bilen noen får år er det nesten sånn at du må regne på ekstra verdifall sammenlignet med drivstoffutgiftene på en diesel/bensinbil med normalt verdifall. Men skal du ha e-Golf'en i 10 år, så vil regnestykket etter mitt syn slå ut i positiv retning mht drivstoffutgifter, serviceutgifter og verdifall.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

stefse

Avskriver biler i det jeg kjøper dem(selvsagt kontant) derfor kjøpte jeg ikke Tesla.
Å avskrive 250 000 er ok, å men å bruke 900 000 på bil er en (dårlig) investering man må beskytte, polere, passe på at ungene ikke 'vasker', at kona ikke bulker på kjøpesenteret osv.
Mine regneeks kontra å ha en halvgammel fossilbil er at det går opp i opp med å avskrive golfen på ca 8-10 år. Så får vi se om jeg gidder å ha den så lenge.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

torgrand

Verdifallet på min forrige bil, en Volvo V50, var akkurat en e-golf på litt over 5år. Jeg regner egentlig at tapet blir ca det samme nå igjen.....
Men hele forskjellen ligger jo nå i driftsutgiftene!

Det er dyrt men deilig å ha nyere bil i garasjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA