Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Buddy eller eldre Think?

Startet av Milzit, lørdag 15. februar 2014, klokken 17:46

« forrige - neste »

Milzit

Vi lurte på en elbil nr 2 ved siden av vår Tesla Model S. Rekkevidde er ikke så viktig, det blir kun mest for kjøring i Oslo og vi kjører Tesla på de lengre turene.

Ser at jeg får en USA Think til ca. 30 000, men jeg for også sett på Buddy men den koster litt mer. Man må ha endel mer service på en eldre Think enn en nyere Buddy?
Ser på sidene på Reacc at det forskjellige typer batteriservice, vannpumper som må byttes osv.

Sånn sett kan det være mer problemfritt og lavere servicekostander med en Buddy...?

jahnarne

Jeg ville ha satset på en nyere Think eller evt en eldre PSA om det skorter litt på hvor mye du vil legge i bilen. Har hatt både PSA og Think (inkl gamle Think) og nye Think er langt bedre. Flere på Finn fra 70.000,- og oppover.

elektrolux

Jeg er uenig.

Har både Classic og Nye Think, og foretrekker den originale. Mer solid og enkelt bygget. Bombesikker teknikk, og bedre følelse på fartspedal og styring.

Finn en med god batteripakke og du blir frelst.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Milzit

Men det er noen servicekostander på en Think? F.eks. vedlikeholdslading, bytte av vannpumper hvert 2. år osv.

Det er endel rimelige Buddy også med eldre batteri som da ikke går så langt Men Think er jo mer bil, men jeg trenger egentlig kun en liten bil for å kjøre noen km hver dag i Oslo.

elektrolux

Bytte av vannpumpe hvert annet år er bare for at verkstedet skal få et servicepunkt, og har ingen praktisk nytte.

Kjører fremdeles på samme vannpumpen på Think Classic jeg kjøpte i 2007, og den var ikke nylig byttet da heller. Ryker pumpen vil ingenting skades, men bilen kan få redusert ytelse grunnet høy temperatur på inverteren. ( Er selvbeskyttende )

Det er en myte at batteriet trenger kjøling. Det vannet gjør er å kjøle inverteren, og faktisk varme og utjevne temperatur på batteriet.

Eneste som er kritisk er å finne riktig serviceintervall på vannservice og så kan du sjekke at vannpumpe og kjølevifter virker i den forbindelsen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hma

#5
Om valget står mellom Think Classic og nye Think City, holder jeg en soleklar knapp på sistnevnte. Think Classic er helt super den også, med svært sikre og gode tekniske løsninger. Dog har nye Think alt det jeg savner i Classic'en, som lengre rekkevidde, bedre ytelser (raskere og sprekere), vedlikeholdsfri og bedre komfort.

Om valget står mellom Buddy og Think Classic, så holder jeg en knapp på Think. Buddy med blybatterier må bytte pakke etter x-antall 10'000km. Buddy med NiMH har vedlikeholdsfri pakke som ikke må byttes og har i tillegg bedre rekkevidde enn bly.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Milzit

#6
Sitat fra: hma på søndag 16. februar 2014, klokken 09:38
Om valget står mellom Think Classic og nye Think City, holder jeg en soleklar knapp på sistnevnte. Think Classic er helt super den også, med svært sikre og gode tekniske løsninger. Dog har nye Think alt det jeg savner i Classic'en, som lengre rekkevidde, bedre ytelser (raskere og sprekere), vedlikeholdsfri og bedre komfort.

Om valget står mellom Buddy og Think Classic, så holder jeg en knapp på Think. Buddy med blybatterier må bytte pakke etter x-antall 10'000km. Buddy med NiMH har vedlikeholdsfri pakke som ikke må byttes og har i tillegg bedre rekkevidde enn bly.
Takk for alle tips her.

Så det var en Buddy med blybatterier på Finn til 30 000 nå som hadde rekkevidde på 1 mil. Det hadde vel vært nok for meg nå, men det er vel bare et tidsspørsmål før man må bytte batteri da.. Og Buddy med NiMH er ligger jo fra ca 86 000 og over 100 k, og det er får man jo bla en Think City 2010. Det virker nok det bedre å gå for Think City.
Men hadde håpet å finne noe rimelig nå siden jeg kun trenger å kjøre noen få km hver dag med denne hver dag, så blybatteriet som hadde noen km igjen hadde gjort nytten en stund for min del.
Dette er uansett ikke til før til høsten, men har begynt å titte litt..

Så en slik Think City 2010 må ikke inn til vedlikeholdsladning osv?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46573372&serachclickthrough=true
Think City har NiMH?

hma

#7
 - Think 1999-2003 (kalles PIV4 eller A266) har NiCa-batteri som krever regelmessig påfyll av vann (kanskje 3-6 ganger per år). Dette greier man enkelt selv. Bilen holder motorveihastighet, men kommer litt til kort i lange bakker (over 60km/t). Batteriet bør ikke klattlades.
Think er typegodkjent som bil, mens Buddy er godkjent som firehjuls motorsykkel. Buddy kan ikke matche Think på hastighet og er ikke egnet til motorvei med lengre stigninger.

- Think City fra 2008-2011 (A306) har Zebra-batteri (NaNiCl) med driftstemperatur på 270 grader Celsius. Dette batteriet gir best rekkevidde (inntil 180km) er vedlikeholdsfritt og egner seg meget godt til norske forhold. I  likhet med Tesla sin batteripakke vil Zebra-batteriet kanibalisere seg selv pga innebygget temperaturkontroll. Bilen kan stå uten lading ca en uke før batteriet er tømt. Svært lett å lade (ingen problemer ved klattlading). Holder motorveihastighet uavhengig av stigning (like sprek som iMiEV med riktig sw).
Fra 2010-2011 ble den i tillegg levert med litiumsbatteri fra EnerDel som gir inntil 160km rekkevidde.

Think A306 finnes i tre ulike revisjoner (generasjoner) av elektronikken (interiør og eksteriør er prikk likt):
- Gen0 2008 (pre-produksjon, VIN J004xxx), har 180km rekkevidde og mangler noe støyisolering.
- Gen1 2008-2009 (norsk serie J005001-5198 + finsk serie U005001-5372) er kompatible elektronisk sett med gen0 og har 180km rekkevidde, alle biler er levert med Zebra-batteri.
- Gen2 fra 2010-2011 (U005373 ->) er ikke elektronisk kompatible med foregående generasjoner og er levert både med Zebra og Litium som begge gir inntil 160km rekkevidde.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Milzit

Sitat fra: hma på mandag 17. februar 2014, klokken 00:00
- Think 1999-2003 (kalles PIV4 eller A266) har NiCa-batteri som krever regelmessig påfyll av vann (kanskje 3-6 ganger per år). Dette greier man enkelt selv. Bilen holder motorveihastighet, men kommer litt til kort i lange bakker (over 60km/t). Batteriet bør ikke klattlades.
Think er typegodkjent som bil, mens Buddy er godkjent som firehjuls motorsykkel. Buddy kan ikke matche Think på hastighet og er ikke egnet til motorvei med lengre stigninger.

- Think City fra 2008-2011 (A306) har Zebra-batteri (NaNiCl) med driftstemperatur på 270 grader Celsius. Dette batteriet gir best rekkevidde (inntil 180km) er vedlikeholdsfritt og egner seg meget godt til norske forhold. I  likhet med Tesla sin batteripakke vil Zebra-batteriet kanibalisere seg selv pga innebygget temperaturkontroll. Bilen kan stå uten lading ca en uke før batteriet er tømt. Svært lett å lade (ingen problemer ved klattlading). Holder motorveihastighet uavhengig av stigning (like sprek som iMiEV med riktig sw).
Fra 2010-2011 ble den i tillegg levert med litiumsbatteri fra EnerDel som gir inntil 160km rekkevidde.

Think A306 finnes i tre ulike revisjoner (generasjoner) av elektronikken (interiør og eksteriør er prikk likt):
- Gen0 2008 (pre-produksjon, VIN J004xxx), har 180km rekkevidde og mangler noe støyisolering.
- Gen1 2008-2009 (norsk serie J005001-5198 + finsk serie U005001-5372) er kompatible elektronisk sett med gen0 og har 180km rekkevidde, alle biler er levert med Zebra-batteri.
- Gen2 fra 2010-2011 (U005373 ->) er ikke elektronisk kompatible med foregående generasjoner og er levert både med Zebra og Litium som begge gir inntil 160km rekkevidde.
Supert, takk for veldig bra info :)
Jeg trenger kun en elbil som nr 2 bil for bykjøring noen km hver dag og rekkevidde er ikke så viktig da vi har Tesla som bil nr 1. Kommer jeg over en rimelig Buddy med blybatteri så får jeg vurdere det, ellers virker en Think som et bra alternativ da.

valvolainen

På let etter elbil nummer to selv. Har lurt på think classic eller psa.
Budsjettet er ganske lite, og det ville være meningsløst med en bil med 180 km rekkevidde for å pendle 20km hver dag.
Bilen kommer altså til å ha et ganske fast mønster, og stå veldig mye, da vi har annen bil som dekker turbehovet.
Det er vel nicd på begge biler? I prisklassen rundt 30.000 er det kanskje ikke så mye å velge i, synes reva og buddy er for lite bil.
Klarer nicd seg bra i perioder når det står fulladet?

Milzit

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 18. februar 2014, klokken 07:27
På let etter elbil nummer to selv. Har lurt på think classic eller psa.
Budsjettet er ganske lite, og det ville være meningsløst med en bil med 180 km rekkevidde for å pendle 20km hver dag.
Bilen kommer altså til å ha et ganske fast mønster, og stå veldig mye, da vi har annen bil som dekker turbehovet.
Det er vel nicd på begge biler? I prisklassen rundt 30.000 er det kanskje ikke så mye å velge i, synes reva og buddy er for lite bil.
Klarer nicd seg bra i perioder når det står fulladet?
Det ligger noen Think til 30 000 på Finn.
De er vel i denne kategorien:
- Think 1999-2003 (kalles PIV4 eller A266) har NiCa-batteri som krever regelmessig påfyll av vann (kanskje 3-6 ganger per år). Dette greier man enkelt selv. Bilen holder motorveihastighet, men kommer litt til kort i lange bakker (over 60km/t). Batteriet bør ikke klattlades.
Think er typegodkjent som bil, mens Buddy er godkjent som firehjuls motorsykkel. Buddy kan ikke matche Think på hastighet og er ikke egnet til motorvei med lengre stigninger.

Virker vel som det beste kjøpet i denne prisklassen, bra man kan fylle på vann selv.


frank

Har en gammel PSA, å fylle vann 3-6 ganger i året er ikke nødvendig hvis du kjører lite og begrenser overladingen.
Jeg har klart meg med vannfylling en gang i året og de 10 siste årene uten diagnoseapparat.
Det viktigste er vel å ikke la den stå fulladet over lang tid, å lade før bruk, ikke etter.
Saft blokkene som disse bilene bruker er egentlig fantastisk gode batterier.
En stor fordel med Buddy, er vel etter min mening at man slipper EU kontroll.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Arnie

#12
Jeg har erfaring med både Think Classic og Think City, og hvis det er snakk om en pendlerbil med kort aksjonsradius, synes jeg Think Classic må være et helt ideelt kjøretøy.

Jeg har ingen erfaring med Reacc, men å kjøpe en Classic herfra kan da vel ikke være så dumt? Da har man i hvert fall et sted å henvende seg i tilfelle problemer oppstår. Men jeg vil anta at det blir svært lite problemer med en gjennomgått/overhalt Think Classic.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46706831&searchclickthrough=true

Med et slikt kjøp blir du også eier av en elbilklassiker - Made in Norway!
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Elmo

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 18. februar 2014, klokken 07:27
Klarer nicd seg bra i perioder når det står fulladet?

NEI NEI NEI.
NiCd SAFT batterier, som både PSA og Think classic har orginalt, har ikke godt av å stå fulladet. De har best av å brukes hele tiden og i hele spekteret fra 100% til 10%. Og som frank sier "lade før bruk, ikke etter".
Skal den stå mere enn et par tre dager bør ikke SOC (ladeprosent) være over ca 40%.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

valvolainen

Derfor man spør:) frister ikke mindre fordet, selv om blybatterier kanskje passer bedre til vårt bruk. Må tenke over dette. Samtidig er det jo en liten investering med lave løpende kostnader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA