Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vet man at bilen er låst?

Startet av RaBalder, lørdag 15. februar 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

RaBalder

Når man bruker "Nøkkelfri låsing og opplåsing", hvordan vet man at bilen er låst når man går bort fra den med nøkkelen?

Er det noe lys for alarmen som blinker og indikerer at ting er låst?

Eller må man legge fra seg nøkkelen og gå tilbake til bilen å teste dørene?





Cobos

Jeg pleier gjerne å låse den manuelt når jeg forlater bilen. Da kvitterer den med et kort blink i alle blinklysene men ingen lyd så man slipper unødig støy. Ellers vil den jo trekke håndtakene inn som også indikerer at den er mer låst.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

asa

Jeg har unnlatt å bruke denne funksjon da manualen sier at dersom man låser opp bilen ved å dobbeltklikke vil den ikke låses automatisk når man forlater bilen.

I en annen tråd fikk jeg vite av en annen bruker at det ikke er noe problem om man låser opp manuelt, for deretter å kjøre. Om man har kjørt bilen ville den uansett bli låst automatisk.

Enten så stemmer ikke dette, eller så funker ikke automatisk lås hver gang. I dag sjekket jeg med app (skulle egentlig bare notere meg rekkevidde for å sjekke vampire drain), og fant den ulåst.

Får teste funksjonen litt til, men må nok bruke appen til å sjekke den for å være sikker.

Funker det 100% hos andre?

asa

Tror forøvrig blinklysene blinker, som når man låser manuelt, når nøkkelen er utenfor rekkevidde og bilen finner ut at den skal låse. Så du kan gå baklengs bort fra bilen helt til du er sikker...

Tuxedo

Blinklysene blinker når den låser, også ved walk-away lock.  Tar vel ca 15 - 30 sekunder fra den mister kontakt med FOB'en.  Dette fungerer 100% hos meg.  Selv om bilen låses opp med dobbeltklikk, så slår funksjonen seg på igjen når man "starter" bilen ved å trykke inn bremsepedalen.

TeslaK

Har også opplevd en gang at walk away lock ikke fungerte. Husker jeg hadde bakluka åpen og satte i ladekabel. Skal prøve å gjenskape det når bilen er tilbake fra service.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Trøndertesla

Walk-away har fungert prikkfritt hos meg hele tiden, unntatt en gang, og da var det min egen feil. Døren på passasjersiden var ikke lukket igjen helt, så da ble bilen stående ulåst. Men, det var i egen garasje så ingen problem.
Jeg fant ut av det da jeg skulle starte varmen via appen. Fikk ikke varmen til å slå seg på, og etter litt trykking på appen så fant jeg ut at bilen ikke var låst. Og når jeg ikke fikk til å låse den via appen gikk jeg ned i garasjen og klikket igjen døren ordentlig. Da løste det meste seg :-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

turbolurbo

#7
Her burde det kommet varsling på appen ved ulåst bil.

Denne funksjonen er det på konas Volvo V60. Når jeg kjører den, så hender det relativt ofte at jeg glemmer å låse... (Bortskjemt med TMS :) ) Da kommer det varsel på OnCall-appen etter x antall minutter om at bilen er ulåst.
2019 TM3P

RSandven

Nederst i app'en er det en hengelås. Der ser du om den er åpen eller låst. Altså på Home-skjermen
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA