Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i kollisjoner

Startet av Hyperstress, lørdag 15. februar 2014, klokken 14:56

« forrige - neste »

Hyperstress

Vi vet den har scoret bra, og real life kollisjoner viser til nå at den er bilen å være i om en kolliderer.

Følgende påkjørsel bakfra viser det samme! Ingen betenkligheter å ha barna bak.

http://mobile.geek.com/latest/216530-tesla-s-proves-its-the-car-to-be-in-if-youre-rear-ended
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

snurrehue

Tar du det som godt nytt at en bil viser at den har effektive deformasjonssoner mens Teslaen tilsynelatende er uskadet i samme kollisjonen? Kan vi da konkludere med at gamle, ærverdige Volvo 240 er utrolig sikker bil siden den knapt nok viser tegn på skade i kollisjoner med andre biler?

Cobos

Nå er det jo et viktig poeng om Tesla'en hadde barneseter bak eller ikke. Har den barneseter betyr det at bakenden ikke komprimerer for å beskytte barna bak der. Det er naturligvis litt værre for forsetepassasjerene enn om den hadde komprimert. Fordelen er at barna ikke blir komprimert som de fleste vil si er en klar fordel. :-P

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Teslanewbie

Deformasjonssoner tar opp mye av den rørelseenergi som den andre bilen påfører ved en påkjøring. Det vil si at hvis tesla s er uskadet etter påkjøring så har folkene i bilen blitt slengte rundt som en sild i en konservboks isteden for at bilen har slukt energien og folkene i bilen ikke har blitt slengt rundt ..

Tidligere (20 år siden)  var bilene ikke så pass skadde ved ulykke som nå men flere døde av indre blødninger grunnet rask deakselerasjon, noe som indre organ tåler dårlig..,
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hyperstress


Sitat fra: snurrehue på lørdag 15. februar 2014, klokken 15:17
Tar du det som godt nytt at en bil viser at den har effektive deformasjonssoner mens Teslaen tilsynelatende er uskadet i samme kollisjonen? Kan vi da konkludere med at gamle, ærverdige Volvo 240 er utrolig sikker bil siden den knapt nok viser tegn på skade i kollisjoner med andre biler?

Tar dette for godt nytt for meg ja, som skal ha barn bak der.
Og ja, om du sier at en 240 knapt viser tegn på skade i kollisjon med andre biler så er det sikrere å være i den, enn de andre bilene den kolliderer med.
I kollisjoner mellom biler vil naturligvis masse ha veldig mye å si for hvilken bil som er sikrest å sitte i.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress


Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. februar 2014, klokken 15:29
Deformasjonssoner tar opp mye av den rørelseenergi som den andre bilen påfører ved en påkjøring. Det vil si at hvis tesla s er uskadet etter påkjøring så har folkene i bilen blitt slengte rundt som en sild i en konservboks isteden for at bilen har slukt energien og folkene i bilen ikke har blitt slengt rundt ..

Tidligere (20 år siden)  var bilene ikke så pass skadde ved ulykke som nå men flere døde av indre blødninger grunnet rask deakselerasjon, noe som indre organ tåler dårlig..,

Selv om en ikke har defirmasjonssone bak i Teslaen, så vil den "nyte godt av" deformasjonssone til den andre bilen. Det er heller ikke slik at folkene i bilen som ikke har deformasjonssone vil få vesentlig mer G belastning enn de som har det. Folkene i bilen med størst masse vil derimot normalt få mindre G belastning.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sjøhyene

MS med barneseter skal deformeres minimalt ved pakjørsel bakfra. Er andre deler av bilen som da i stedet må ta opp denne energien. Hadde det ikke vært sånn hadde det vært livsfarlig å ha barn bak der.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Anew

I følge forumet på teslamotors.com så er det ikke barneseter i denne bilen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Leaf_2014

Den letteste bilen skal deformere først.  Akkurat samme på min 1800kg BMW da jeg ble påkjørt av en lettere Toyota i fjor, den var helt inntrykt mens BMWen knapt hadde synlig skade. Ved tilstrekkelig energi skal den store bilen også klappe sammen.

Problemet Tesla har er hvis en lastebil kjører i bakfra. Hvis den ikke deformerer da overføres energien direkte til de i bilen. Betydelig verre enn om bakenden deformerer, og personer kan omkomne som ville overlevd ellers.
Leaf 2014

AndersinOslo

Det er vesentlig mindre krefter i en typisk påkjørsel bakfra enn forfra. Den påkjørte kjører enten forover, eller står stille. Forfra er det typiske at begge bilene har fart, ofte ganske høy fart og det utløser vesentlig større krefter. Type dobbelt så store.

Setene og beltene i en bil fungerer bedre som beskyttelse ved en påkjørsel bakfra enn forfra og "trenger" ikke så store deformasjonssoner.

Setene bak i en Tesla er firepunkt så vidt jeg husker og lovlige for personer opp til 12 år eller er det 140 cm?

Så det er nok sannsynlig at løsningen de har valgt er bra samlet sett.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Gjermund

De er 5 punkts.

Uansett, om t Mdoel S'er rygger fort imot hverandre blir det en kjip kollisjon... Som nevnt i innleget over er det frontkollisjoner som oftest har mest energi.

cairnz

Sitat fra: Gjermund på torsdag 20. februar 2014, klokken 08:25
De er 5 punkts.

Uansett, om t Mdoel S'er rygger fort imot hverandre blir det en kjip kollisjon... Som nevnt i innleget over er det frontkollisjoner som oftest har mest energi.

Ja, faktisk veldig gode seter for de små bak, alt er justerbart så de sitter som rallysjåfører der.. :)
Elbilist

Øyvind.h

Baken på 7-seter Model S må jo være stiv. Kan man velge mellom å bli knust, men skåne organene, eller ikke bli knust og ta risken med indre skader så velger man sistnevnte.

Skal du ha barn bak bør du være storfornøyd med avstivningen. Skal du ikke ha barn baki er deformasjonssonen bedre for resten av passasjerene. En 1500kg bil som kommer bakfra i 50km/t har en del bevegelsesenergi selv om Model s veier 2100kg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:56
Baken på 7-seter Model S må jo være stiv. Kan man velge mellom å bli knust, men skåne organene, eller ikke bli knust og ta risken med indre skader så velger man sistnevnte.

Selv foretrekker jeg faktisk heller knusningsskader i føttene enn store indre skader i magen. Og du glemte å nevne brukket nakke.

Philip Marlowe

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:56
Baken på 7-seter Model S må jo være stiv. Kan man velge mellom å bli knust, men skåne organene, eller ikke bli knust og ta risken med indre skader så velger man sistnevnte.

Skal du ha barn bak bør du være storfornøyd med avstivningen. Skal du ikke ha barn baki er deformasjonssonen bedre for resten av passasjerene. En 1500kg bil som kommer bakfra i 50km/t har en del bevegelsesenergi selv om Model s veier 2100kg.
Dette er jeg helt enig i. Har man ikke små barn, så bør man absolutt vurdere å droppe barnesetene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA