Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av Teslanewbie, fredag 14. februar 2014, klokken 10:36

« forrige - neste »

Leif1

Dette må vel være en sak for TOCN?
Vri utav de et svar på hva som kan forventes av hjelp når aluminiumen får lyst til å gjenoppstå som hvitt pulver.

Så mye har jeg sett av korrosjon i salte omgivelser at jeg kan skrive under på at muligheten absolutt er til stede for trøbbel. Saltvann og bare en anelse strøm på avveier så er h.....te løs.

Konvertitt fra S til X

Maartensommer

Sist gang jeg vasket bilen la jeg merke til noen oransje dråper på kromlistene/vingene ved høyre kurvelys.
Da jeg vasket bilen i dag skjedde det samme og alt tyder på at det er rust. Noen andre som har opplevd det samme? Nysjerrig på hvor dette kommer fra.  Pt ingen tegn på venstre side.

Legger ved 2 bilder (tatt ovenifra og nedenifra):

Sjøhyene

Selv om det ikke per dags dato er en del av garantien må man vel ha noen rettigheter hvis man ser i løpet av første par år, ikke sant?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

snurrehue

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:25
Selv om det ikke per dags dato er en del av garantien må man vel ha noen rettigheter hvis man ser i løpet av første par år, ikke sant?

Ene alternativet er å kjøre reklamasjon. Det bør være totalt unødvendig.
Andre alternativet er at Tesla tar det som "goodwill", selv om dette strengt tatt skulle vært innregulert i garantien. Det er faktisk tragisk dårlig om Tesla ikke har noen som helst rust- og korrosjonsgaranti, ei heller lakkgaranti. Selv de aller kjipeste av andre produsenter har dette. Her bør man gå sammen og kjøre hardt mot Tesla.

I solfylte, tørre California er det nok sikkert null bekymringer mtp rust og korrosjonsproblemer. I vårt land, derimot, med stadig saltinnsig i regnvann, fuktig kystklima, og en lang vinter proppfull av veisalt, har jeg IKKE lyst til å bruke hundretusener av kroner på en ny bil uten noen som helst rettigheter i forhold til rust-, korrosjon- og lakkproblemer.

Teslanewbie

Sitat fra: Maartensommer på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:12
Sist gang jeg vasket bilen la jeg merke til noen oransje dråper på kromlistene/vingene ved høyre kurvelys.
Da jeg vasket bilen i dag skjedde det samme og alt tyder på at det er rust. Noen andre som har opplevd det samme? Nysjerrig på hvor dette kommer fra.  Pt ingen tegn på venstre side.

Legger ved 2 bilder (tatt ovenifra og nedenifra):


Post bilden på teslamotorsclub.com der er mange fra tesla co i USA inne og dette blir fokusert på kjapt .. Ikke noen vits med å feie dette under teppe.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

JO

Begynner å bli litt skremt av alle disse postene med diverse avvik og kvalitetsfeil. Virker som Tesla sin generelle kvalitet på komponenter og byggemåte virker særdeles lav. Gruer meg nesten litt til å få bil om 2 uker.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

AndersinOslo

Der hvor aluminium møter stål korroderer aluminium raskt, metallene må faktisk isoleres fra hverandre med plastpakninger, plastskruer etc.

Rust på så nye biler er virkelig ugreit.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Gressvikingen

Er det verre enn det man må forvente, går det under forbrukerkjøpsloven. Da er det bare forventningene som skal diskuteres....
Rustvann som renner rundtomkring grunnet rust etter under ett år er verre enn forventet vil jeg tro.
P85D"+"

Leif1

Kan det komme fra den horisontale stålbjelken som ligger bak nosecone?
Det har versert bilder her inne hvor det viser seg at denne ruster.
Ser ut til at det er svært begrenset med overflatebehandling på disse delene.
(Sort tynn lakk, som ligner på en slags primer.)
Konvertitt fra S til X

Maartensommer

Noen som vet om denne stålbjelken er synlig hvis plastdekslene i frunken fjernes?  Er ganske keen på å finne ut av dette.

Tesla er informert på mail m/bilder, men har ikke hørt fra dem ennå.

Havebigfun


Philip Marlowe

Sitat fra: Maartensommer på torsdag 20. februar 2014, klokken 18:47
Noen som vet om denne stålbjelken er synlig hvis plastdekslene i frunken fjernes?  Er ganske keen på å finne ut av dette.

Tesla er informert på mail m/bilder, men har ikke hørt fra dem ennå.

Hold oss oppdatert på hva Tesla gjør. Er veldig spent på hva dette skyldes og hvordan Tesla løser dette.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

ebbrey

Har selv rust som kommer ett eller annet sted bak fra. Forventer å få dette fikset. Godtar ikke rust på en 4 mnd gammel bil uansett hva vilkårene deres sier.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Leif1

Dette tror jeg de skal få komme med en avklaring på før jeg betaler fakturaen som er rett rundt hjørnet. Skal prøve å få lagt ut svaret deres her.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA