Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

#3060
Det vil fungere. Obs på litt større rullediameter på bakhjul hvor hastigheten leses fra, så det vil påvirke speedometeret litt. Jeg prøvde 275/35-21 tidligere og da viste det 3km/t for lite.

Men du vil kanskje spørre deg selv om du ønsker et slik oppsett? Hvis det er originalt Tesla-sett har de skvist innpå 265 på 9" felg bak, og det er egentlig litt for bredt. Regn også med at eventuell kantslitasje som kanskje er begrenset med 19" hjul vil manifestere seg kraftigere her.

Selv har jeg 9" foran med 245. Det passer fint. Har også 285 bak på 10,5", men satt in justerbare camberlinker bak og har redusert den negative camberen mye.

VegarHenriksen

Sitat fra: Amoss på lørdag 17. april 2021, klokken 09:35
Nå er det jo tiden for å bytte dekk igjen, og ser at sommerdekkene bør byttes ut. Får så ett tilbud fra min lokale "dekk-pusher" på ett sett "Minerva F205" 245/45 R19.

Må innrømme at jeg aldri har hørt om merket før, og finner lite informasjon når jeg søker. Noen som har erfaring med disse dekkene? Ser ikke at de har vært nevnt i tråden før, men selger påsto at dette var noe de hadde på lager da de solgte en del nettopp til Tesla, så noen her bør vel ha noe erfaring med dem?

Eneste stedet jeg fant noe særlig om dem var her:  https://www.dekk-outlet.no/produkt/minerva/f205/235-40-r19/r-362159. Ser tilsynelatende ut til å være greie nok dekk,  men ikke helt topp?  Finner heller ikke priser andre steder, så vanskelig å sammenligne. "Pusher'en" skal ha 6.500 for settet ferdig omlagt. Noen som har noen velfunderte vurderinger basert på dette?

Jeg kjørte selv 2 sett med F205 245/45/19 forrige sommer til tross for at sesongen er kort her oppe. Jeg har også flere venner med disse dekkene. Min erfaring er at de er veldig gode dekk til prisen. De er høvelig stille, god på forbruk og komfortable. De griper utmerket på tørr asfalt, men har også imponerende grep på vått føre. Jeg er ganske glad i aktiv kjøring og jeg er imponert over hvor godt de lå planta på veien. Jeg merket aldri at jeg tvilte på dekkene, selv når de ble ganske varm. Dette er absolutt veldig solide all-around dekk og den lokale dekksjappa får ingenting annet enn gode tilbakemeldinger.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Amoss

Sitat fra: VegarHenriksen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 10:32
Jeg kjørte selv 2 sett med F205 245/45/19 forrige sommer til tross for at sesongen er kort her oppe. Jeg har også flere venner med disse dekkene. Min erfaring er at de er veldig gode dekk til prisen. De er høvelig stille, god på forbruk og komfortable. De griper utmerket på tørr asfalt, men har også imponerende grep på vått føre. Jeg er ganske glad i aktiv kjøring og jeg er imponert over hvor godt de lå planta på veien. Jeg merket aldri at jeg tvilte på dekkene, selv når de ble ganske varm. Dette er absolutt veldig solide all-around dekk og den lokale dekksjappa får ingenting annet enn gode tilbakemeldinger.

Takker for tilbakemeldingen :)  Ser altså ut til at jeg ikke skal beskylde dekk-pusheren min for å prøve å pushe på meg dritt-dekk i alle fall...  Men basert på tidligere tilbakemeldinger er winrun nå bestilt, så litt sent å akseptere det tilbudet nå. :P   De var rimelig likt priset.

Men du ser du brukte *to sett* på en (kort) sommer? To forskjellige biler, uhell, ekstremt lang kjøredistanse eller svak slitestyrke på disse dekkene?
Model S 85D

Muffinman

Kan hende svaret finnes i samme innlegget  :D

Counterpointer

Ingen tvil om at dekkforbruk kan justeres med høyrefoten

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:09
Kan hende svaret finnes i samme innlegget  :D
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. mai 2021, klokken 23:05
Ingen tvil om at dekkforbruk kan justeres med høyrefoten

Ser så klart argumentene deres :)

Men en ting som i alle fall Megahjul påsto (jada, selger av dekk... ) var at disse dekkene hadde dårlig slitestyrke, og det var ett av argumentene som "solgte" Winrun til meg. Så dette kunne høres ut som en støtte til den påstanden, selv om det så klart heller kan være som dere hentyder...
Model S 85D

Muffinman

Nuvel, 4 nye Winrun ligger i stabel i kjelleren her klare til de gamle er utslitte. Såpass fornøyd at det ble gjenkjøp. Denne gangen endte jeg på rundt 6900 inkl frakt, og de smaleste (245/35) var dyrere enn de bredeste (285/30).

Det blir det første dekksettet som kjøres fra start med korrigert camber bak her, spent på hvor stor forbedringen blir. Spår massiv :)

VegarHenriksen

#3067
Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:44
Men du ser du brukte *to sett* på en (kort) sommer? To forskjellige biler, uhell, ekstremt lang kjøredistanse eller svak slitestyrke på disse dekkene?

Hehe, la oss bare si at det var en kombinasjon av ganske mange km + hard kjøring + å legge igjen litt gummi noen plasser. PS. Hvis du virkelig hater dekkene dine så kan man trekke ut sikring F77, har selvsagt kun hørt rykter og ikke testet dette selv (!) :police:

Hadde egentlig planlagt å teste R330 denne sesongen, men siden jeg er så god kunde av den lokale dekksjappa her så fikset han en svært lukrativ deal på et sett med Falken Fk510 (245/40/20 og 285/35/20). Gleder meg veldig!

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Vossen HF3 Gloss Graphite 20" med Falken Azenis Fk510
Foran: 9" ET35 245/40/20
Bak: 10,5" ET42 285/35/20 (6mm spacer)

Har ikke fått testet med senk enda, men er svært imponert sålangt. De ligger utrolig godt på veien og det er ikke snakk om at de slipper eller vrir seg. Du merker godt at de er brede bak. Jeg ble også overrasket over hvor komfortable de er, selv på røff asfalt og dårlige veier. Bonusbilde fra 17. Mai:

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Sitat fra: VegarHenriksen på onsdag 19. mai 2021, klokken 12:07
Du merker godt at de er brede bak.
Understyrer pga mer grep bak slik at du må styre ræva etter med gasspedalen ja? Det funker jo når man har bakhjulstrekk, men mindre bra på 85D`en her. Heldigvis kjører jeg som ei bestemor :)

jazzwheel

Nå er jeg ferdig med 21" og Pilot SuperSport og vil bytte til 19" med mest mulig komfort og lavt støynivå.

Hvilket dekk er det da jeg velger nå om dagen - er det Landsail 588UHP som gjelder? Pris er ikke avgjørende.

Klykken

#3071
Har Nokian hakka black 2 på vår. Kostbare dekk, og ikke verdt pengene. Synes bilen ble "urolig" og nervøs av disse på asfalt som er litt stripet av skraping av is bl.a. etter å ha brukt de litt. 19" hjul
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Hvorfor? Kan ikke se at dekkprisene har endret seg nevneverdig de siste årene.

Contango

#3073
Du har rett. Jeg sammenligner epler og pærer. Stryker innlegget.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Simen1

Har dere forslag til piggfrie vinterdekk 245/45/19? Ønsker å holde kostnadene nede så ikke noen kjempedyre, men ikke det aller billigste heller for det tviler jeg på er bra. Ser for meg å bestille fra en av nettbutikkene siden lagerhold og priser er dårlig her lokalt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA