Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. april 2021, klokken 14:09
Står litt om kvalifisering på disse sidene, men er skrevet av en aktør, da.

https://www.megahjul.no/nb/content/eu-merking-av-dekk

Takker, den siden så jeg ikke. Dette forklarer i alle fall at de tydeligvis har testet disse dekkene og ikke ønsker å selge dem... Det som står der virker svært overbevisende, men som du sier - det er en aktør som har skrevet dette :P

Sitat fra: BMW850 på søndag 18. april 2021, klokken 16:09
Kan ihvertfall varmt anbefale Lexani LX20. De har også disse på Megahjul. Jeg kjøpte dem fra dekkonline (21")og fikk dem levert på døra for i overkant av 4000 :o Knalldekk :+1:

Fant dem ikke i 19" hverken der eller noe annet sted jeg så... 
Model S 85D

Motorwatt

Samme her: Megahjul har bare én størrelse (21"), og på Dekkonline finner jeg ingen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

#3032
Byttdekk ser ut til å ha.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. april 2021, klokken 16:45
Byttdekk ser ut til å ha.

Stemmer, fant dem der :)

Men ser heller ut til at jeg kommer til å gå for Winrun R330 dekkene fra Megahjul. Ser de har vært vurdert her i tråden tidligere med positive tilbakemeldinger, og med lavere rullemotstand (ihht klassifiseringen... ). Vil kun koste noen få hundrelapper mer enn dekkene pusheren prøver å pushe på meg :P

Men de er ikke på lager før i mai, så har noen dager på meg til å vurdere i fall det kommer noen flere tilbakemeldinger her...  De gamle dekkene fungerer litt til før de må byttes.
Model S 85D

snappy

Hei
Jeg har hatt r330 i 19 tommer , og har gitt ok tilbakemelding på de her tidligere , og den gjelder vel forsåvidt fremdeles , har nå byttet til Michelin Primacy 4 , og må si de er endel bedre , veldig komfortable, og støysvake med bra forbruk  , minst på linje med r330. Ca 10k isteden for 5 , men...
2014 e-UP
2015 85D

Muffinman

Har hatt både Lexani og Winrun. Marginalt mer støy på Winrun, men ikke av den ubehalgelige typen. Fremdeles temmelig rolige. Ruller tyngre enn Lexani i praksis. Mer slitesterke enn Lexani. Begge sitter bra både på vått og tørt.

Amoss

Sitat fra: snappy på søndag 18. april 2021, klokken 21:55
Hei
Jeg har hatt r330 i 19 tommer , og har gitt ok tilbakemelding på de her tidligere , og den gjelder vel forsåvidt fremdeles , har nå byttet til Michelin Primacy 4 , og må si de er endel bedre , veldig komfortable, og støysvake med bra forbruk  , minst på linje med r330. Ca 10k isteden for 5 , men...

Takk for tilbakemelding :)   Er ikke nødvendigvis ett "møst" at det skal være billige dekk, men om jeg skal betale det dobbelte så forventer jeg svært mye mer dekk for pengene, ikke bare at det er ett "premium" dekkmerke. Interessant at du fant disse bedre, men blir skeptisk når jeg ser hva megahjul klassifiserer disse dekke som. Rett nok Primacy 3, og ikke 4 som de så vidt jeg kan se ikke hadde. Etter "spekk" skal de jo være bra (BA69), men megahjul stempler dem med "High noise", "Sport" (les harde og ukofortable) og "Short life". Stemmer dette så sitter nok de ekstra pengene litt bedre fast i lommeboka :P    Men som jeg var inne på tidligere:  Hvem skal man stole på?

Sitat fra: Muffinman på mandag 19. april 2021, klokken 10:47
Har hatt både Lexani og Winrun. Marginalt mer støy på Winrun, men ikke av den ubehalgelige typen. Fremdeles temmelig rolige. Ruller tyngre enn Lexani i praksis. Mer slitesterke enn Lexani. Begge sitter bra både på vått og tørt.

Takk, da føler jeg at i det minste Winrun er ett trygt valg.  Så får jeg telle på knappene om jeg vektlegger slitestyrken over strømforbruk.  :)
Model S 85D

Muffinman

Bare så det er sagt, Winrun ruller absolutt ikke tungt. Av de "vanligste" billigdekkene har jeg erfart at Achilles ATR2 er desidert verst i så måte.

Motorwatt

Står sikkert noe om det i denne lange tråden, men hvor langt regner man med å kunne kjøre på ett sett sommerhjul? Jeg har nå kjørt ca. 30K km. på 2 somre, og de holder fint denne sommeren også (da til sammen 45k km.) med god margin innenfor mønsterdybde-loven.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

alda

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. april 2021, klokken 15:05
Står sikkert noe om det i denne lange tråden, men hvor langt regner man med å kunne kjøre på ett sett sommerhjul? Jeg har nå kjørt ca. 30K km. på 2 somre, og de holder fint denne sommeren også (da til sammen 45k km.) med god margin innenfor mønsterdybde-loven.
Beror ju lite på hur man kör.... Själv har jag kört ca 35000 km och har en hel del mönster igen.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. april 2021, klokken 15:05
Står sikkert noe om det i denne lange tråden, men hvor langt regner man med å kunne kjøre på ett sett sommerhjul?

Basert på min kjøring over 6 år, så kjører jeg ca 50.000 i året totalt, så antar jeg det er ca 23000 på vinter og ca 27000 på sommer, så er min erfaring slik:

Sommerdekk:
Goodyear eagle F1 assy3: mindre enn 1 sesong (bråker mye)
Landsail LS588: Mer enn 2 sesonger (bråker ikke)
Michelin pilot sport 3: 1 sesong (bråker noe)

Vinterdekk (piggfrie):
Michelin X-ice3: 2 sesonger (bråker mye)
Continental CVC6: 1 sesong (bråker ikke)
Nokian R3: mer enn 2 sesong (bråker noe)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HKS

Jeg kjører mellom 12000 og 15000 km på en sommersesong, og har hatt Tesla siden slutten av 2013.

Mine erfaringer er at Michelin Primacy 4 dekkene som fulgte med min Model S 90D holdt i tre sesonger (byttet i begynnelsen av den 4. sesongen).
På min gamle Model S 85 kom med Goodyear RS-A dekk, disse byttet jeg ganske raskt i første sesong med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 som ble brukt frem til bilen ble solgt i 4. sesong.
Tesla Model 3 Long Range

Jejl

Begynte på mitt 3. sett sommerdekk ved ca 125 000 km. Vinterdekkene er fremdeles originale etter ca 135 000 km.
Nokian R 2 vinterdekk med ca 3,5 mm. De er fremdeles utmerket på snøføre etter 8 vintrer, men pleier å ha de på nokså kort tid grunnet milde vintrer her. I år tok jeg de f.eks på i starten av januar og tok de av i midten februar altså ca 6 uker. Totalt har jeg brukt kun 9800,- på dekk til nå.

Muffinman

Hm. Her kasserer vi vinterdekkene etter første vinter de bikker under 5mm.

@roger

Hvordan er overgangen mellom dekk og felg på Winrun, har det "felgbeskyttelse"? Går det greit å bruke AlloyGator på disse dekkene, uten at det blir glippe mellom AlloyGator og dekk?
Har man først begynt med AlloyGator, så forsetter man  :P
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA