Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: fonberg på søndag 04. oktober 2020, klokken 09:46
Til orientering er Pirelli Ice Zero et piggfritt nordisk dekk. Jeg synes det ser interessant ut fordi det ikke er svakt på noe ifølge tstene, det er stillere enn de mest solgte «premiumdekkene» (altså de dyreste) i sjangeren, og får også bra skår på vått føre.
I motor sin test får de samme score som Nokian og Continental på både vannplaning og bremsing på våt vei. Goodyear scorer mye bedre på dette.

Problemet med disse testene er at de er med trillebårdekk dimensjoner, og er ikke direkte overførbare til biler med større hjul, og ihvertfall ikke suv variantene av dekkene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

streken

I testen jeg refererte til lenger opp, fra Teknikens Värld, brukte de nye Volvo V60 som testbil. Altså et hakk opp i størrelse fra Golf/Focus i NAF sin test. De testet i dimensjon 225/50-17, versus NAF med 205/60-16.

Ut fra dette velger jeg å legge mer vekt på Teknikens Världs resulater, da jeg anser det som mer relevant. Jeg velger Goodyear i år.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

fonberg

Goodyear UG Ice 2 ser ut som en god kandidat, ja.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Skjøteledning

Kjørt på Goodyear UG ICE 2 i 2 sesonger nå(30.000 km) på S75D.
Beste piggfrie vinterdekk jeg kjørt på for «Østlandske» forhold.
Pendler Sandefjord-Gardermoen og litt kjøring til fjells på vinter'n.

Dekkene er helt suverene på motorvei, vått slapseføre, bra på tørt føre.
Bra på snø og akseptabel på is.
Støyer lite og er enig med NAF test som mener det er en «asfalt cowboy»

Hadde Nokian Hakkapellitta 3 tidligere og er mer fornøyd med Goodyear.

Diravi

#3005
Er det noen som har tilgang til den Teknikens Värld-testen som kan gjengi vurderingen av Michelin X-Ice North4? Prøvde faktisk å abonnere for å skaffe meg tilgang, men de godtar kun adresse i Sverige med mindre man RINGER kundeservice og bestiller abonnement over telefon...

Og er det ellers noen som har erfaring med det dekket?

Vi har hatt Hakka 8 tidligere, solid på glatt føre og utrolig holdbart, men støyer fælt.  vurderer egentlig piggfritt fordi vi kjører mye på bar asfalt, men er litt redd for to tonn Tesla som glipper på is i en sving. Goodyear sin piggfrie ville vært en nobrainer hvis ikke; i og med at det er så bra på vått føre. Motor scorer det veldig lavt på styrefølelse i sving på isføre.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

dragmore

hei, har opplevd oftere og oftere at når jeg rygger og svinger hardt til venstre eller høyre så hopper bilen litt. Føles som det er et bananskall jeg kjører på.
Det er værre når det er kaldt i lufta og bilen er kald.
Kom til å tenke på at når dekkene er kalde er de "større" ? Eller tar jeg feil?
Lyden og skrapinga (noen ganger smell) er når de kommer borti på insiden.

Er dette noe som er er et kjent problem? (har akkurat hatt den inne og den var innenfor krav på aligninga..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Muffinman

Mange av bilene får kontakt ved rygging selv om de er innenfor spec. De løser det ved å trekke caster en del bak, og fortsatt holde seg innenfor spesifikasjonen. Ikke en løsning jeg har helt sansen for, men man kan også bruke varmepistol på innerskjermen og endre fasong på den. Og det er forskjell på dekk; er klaringen i grenseland vil man kunne få kontakt med et dekk som har litt tverre skuldre samtidig som et med mer avrundede skuldre går klar.

Men det skal ikke være knekking eller smell, da tenker jeg at det kan være noe utslitt et sted...

dragmore

Virker som at dette har blitt værre i de siste 2 ukene pga kaldt vær...
Og det føles som at bilen dirrer, skvetter litt.. rett og slett en ekkel følelse..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Vidar1979

Sitat fra: BMW850 på onsdag 19. desember 2018, klokken 13:05
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 09. november 2017, klokken 22:40
Noen som har testet "billigdekket" maxxis-arctictrekker på Tesla? Fikk bra resultater i test for et par år siden:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/maxxis-arctictrekker/

Jeg har bestemt meg for å teste disse. Til under halve prisen av premium-merkene og 3.plass i NAF test er jeg ganske sikker på at disse er helt topp :+1:
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 14:17
Ja, da får jeg bare oppdatere her. Maxxis dekka er fantastiske på min RWD P85. Klatrer opp hvor det enn skal være. Men
selvfølgelig, jeg kom fra Sottozero :P ;)
Flere som har testet Arctictrekker? Ser jeg har bare 4-5mm igjen på mine CVC6 så må nok ha nye dekk i løpet av vintersesongen.

BMW850

Bare kjøp Maxxis Arctictrekker. Jeg har hytte på fjellet og de er helt vanvittig bra, spesielt til den prisen. Når man får så billig og bra dekk, kan man også bytte oftere :) Jeg fikk de vel til bortimot 1/3 av prisen på dekkonline. Ingenting å lure på :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Maxxis virker ikke være et typisk billigmerke lenger. Har de på to relativt kvasse tohjulinger og kan gå god for at den hederlige omtalen rundt om på nettet stemmer. Nå er ikke prisforskjellen så veldig stor mellom Maxxis og "normale" MC-dekk, kanskje betaler man rundt 2000 for et sett av disse mot fra 2500 for et sett Metzeler eller annet kjent.

streken

Sitat fra: Diravi på torsdag 15. oktober 2020, klokken 22:41
Er det noen som har tilgang til den Teknikens Värld-testen som kan gjengi vurderingen av Michelin X-Ice North4? Prøvde faktisk å abonnere for å skaffe meg tilgang, men de godtar kun adresse i Sverige med mindre man RINGER kundeservice og bestiller abonnement over telefon...

Og er det ellers noen som har erfaring med det dekket?

Vi har hatt Hakka 8 tidligere, solid på glatt føre og utrolig holdbart, men støyer fælt.  vurderer egentlig piggfritt fordi vi kjører mye på bar asfalt, men er litt redd for to tonn Tesla som glipper på is i en sving. Goodyear sin piggfrie ville vært en nobrainer hvis ikke; i og med at det er så bra på vått føre. Motor scorer det veldig lavt på styrefølelse i sving på isføre.

"Beste piggdekk i testen finner vi først på fjerde plass. Michelin X-Ice North 4 har veldig gode is- og snøegenskaper, men taper terreng på vått føre og hva gjelder drivstoffeffektivitet. Men det er utvilsomt et velfungerende piggdekk uten store svakheter" (Min oversettelse fra svensk)
Det scorer like bra på støy og komfort som piggfrie Nokian Hakkapeliitta R3.

Goodyear UGI 2 får ingen kritikk for oppførsel på isføre i denne testen. Det scorer like bra som Nokian R3 på vegegenskaper på is, litt svakere på bremselengde på is.
Piggfrie Michelin X-Ice Snow er bedre enn Goodyear UGI 2 på is og tilsvarende dårligere på vått underlag. Ellers presterer det godt og kommer på 2. plass totalt.

Send meg en pm med mailadresse, så kan jeg sende over hele pdf-en av testen. Av en eller annen grunn har jeg hatt full tilgang til TV sine artikler lenge, helt til Apple oppdaterte nettleseren min nylig :o
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Klykken

Noen anbefalinger på piggdekk til TMS 85D? Ser at premiumdekkene (Nokian bl.a.) koster 3500 papp per stk, og synes det er hårreisende. Er i utgangspunktet veldig for å gå for testvinnere men synes det svir i overkant mye når man bikker 15k for et sett som varer maks et par sesonger.

Bor på bygda i trøndelag og er ofte belemret med is, og våt is til tider. Men også mye bar og våt asfalt ved start og slutt av sesongen.

Tips?? :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Contango

#3014
Har Nokian på S'en og synes de er dårlige på is. Testet i dag treern og S'en etter hverandre på grov, strødd is - minus 1. Treern hadde klart best grep og det er Nereus(!) dekk. Like gamle dekk men noen få tusen km mer på Nokian. Uvaskede dekk på begge så muligens ulikt saltbelegg. Treern er selvfølgelig lettere. Synes kanskje Nokian er bedre på snø og slaps men har ingen mening under andre forhold. Tittet igjen på Motor testen av dekk der Nereus var ett av dekkene. https://motor.no/2020-20560-r16-dekktest/selvskreven-sisteplass/181987. Uforståelig for meg at Nereus scorer så lavt på bremsing på is og på støy. Støykarakteren er i hvert fall helt supperåd. Mener ikke at du skal kjøpe Nereus for jeg er ingen habil dekktester, men det er virkelig ikke helt lett å bruke disse testene som grunnlag for valg. Det eneste jeg har konkludert med er at jeg vil prøve noe annet enn Nokian neste gang for å kanskje få bedre egenskaper på is.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA