Basert på erfaringene med Nokian R2, kommer jeg nok til å styre unna R3 når jeg nå skal ha nye dekk.
For meg har det stått mellom Continental Viking Contact 7 og Goodyear Ultra Grip Ice 2.
Sistnevnte har jeg hatt i tidligere versjoner på tre ulike biler, og det har virkelig imponert gjennom å være bra på både blank is og på våt asfalt.
Nå har jeg nettopp lest igjennom Teknikens Världs ferske vinterdekktest for 2020/2021, og der vinner Good Year UGI2 med stor margin. Så da er egentlig valget gjort for min del.
(Continental CVC7 får underkjent på vannplaning, Nokian R3 er kun marginalt bedre. Dårligst ut totalt kommer Nexen og Bridgestone.)
Konklusjonen deres fra
https://teknikensvarld.se/test-av-vinterdack-2020-2021/ - "Goodyear Ultragrip Ice 2 vinner hela vinterdäcktestet, dessutom med en hälsosam marginal. Med andra ord har vi ett nordiskt dubbfritt som segrare, vilket är första gången på länge. Men vi är inte överdrivet överraskade. För i just det nordiska segmentet har vi sett stora utvecklingssteg och ingen har lyckats göra det bättre än Goodyear.
Visst finns det däck som har bättre prestanda på framför allt is, men inget annat däck kommer i närheten av att kunna leverera samma fina omfattande prestandanivå. Goodyear lyckas kombinera bra is- och snöegenskaper med vettigt uppträdande på vått, klockrent resultat i älgtestet och testets bästa komfort och stabilitet. Lägg därtill att Ultragrip Ice 2 är ett av testets mer lättrullande däck. Med andra ord, här finns inga svagheter.
Där många andra siktade mot extremt bra is- och snöprestanda, där förstod Goodyear vikten av att prioritera allomfattande prestanda. Och det, kära läsare, är det mest uppfriskande testresultatet på mycket länge.
Men det är långt fler som har svagheterna. De som inte lyckas kombinera bra is- och snöprestanda med vettigt uppträdande på vått.
De bägge nordiska dubbfria däcken Bridgestone Blizzak Ice och Continental ContiVikingContact 7 chockade oss med klart sämre bromsprestanda på vått – än alla andra. De var i en klass för sig själva längst bak och just därför fick de bottenbetyget och därmed poängavdrag i slutet. Allomfattande prestanda var inte med på agendan för dessa bägge, något de dessvärre inte var ensamma om.
Bridgestone uppvisade även testets sämsta stabilitet, något som påverkar bilens uppträdande mer eller mindre hela tiden. Bland dubbdäcken lyckas Michelin X-Ice North 4 bäst, men det får bland annat stryk av Michelins nya nordiska dubbfria!"