Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Olee

Continental Viking Contact 7 eller Nokian Hakkapeliitta R3? Eventuelt noen andre forslag?

streken

Basert på erfaringene med Nokian R2, kommer jeg nok til å styre unna R3 når jeg nå skal ha nye dekk.
For meg har det stått mellom Continental Viking Contact 7 og Goodyear Ultra Grip Ice 2.

Sistnevnte har jeg hatt i tidligere versjoner på tre ulike biler, og det har virkelig imponert gjennom å være bra på både blank is og på våt asfalt.

Nå har jeg nettopp lest igjennom Teknikens Världs ferske vinterdekktest for 2020/2021, og der vinner Good Year UGI2 med stor margin. Så da er egentlig valget gjort for min del.

(Continental CVC7 får underkjent på vannplaning, Nokian R3 er kun marginalt bedre. Dårligst ut totalt kommer Nexen og Bridgestone.)

Konklusjonen deres fra https://teknikensvarld.se/test-av-vinterdack-2020-2021/ - "Goodyear Ultragrip Ice 2 vinner hela vinterdäcktestet, dessutom med en hälsosam marginal. Med andra ord har vi ett nordiskt dubbfritt som segrare, vilket är första gången på länge. Men vi är inte överdrivet överraskade. För i just det nordiska segmentet har vi sett stora utvecklingssteg och ingen har lyckats göra det bättre än Goodyear.

Visst finns det däck som har bättre prestanda på framför allt is, men inget annat däck kommer i närheten av att kunna leverera samma fina omfattande prestandanivå. Goodyear lyckas kombinera bra is- och snöegenskaper med vettigt uppträdande på vått, klockrent resultat i älgtestet och testets bästa komfort och stabilitet. Lägg därtill att Ultragrip Ice 2 är ett av testets mer lättrullande däck. Med andra ord, här finns inga svagheter.
Där många andra siktade mot extremt bra is- och snöprestanda, där förstod Goodyear vikten av att prioritera allomfattande prestanda. Och det, kära läsare, är det mest uppfriskande testresultatet på mycket länge.

Men det är långt fler som har svagheterna. De som inte lyckas kombinera bra is- och snöprestanda med vettigt uppträdande på vått.
De bägge nordiska dubbfria däcken Bridgestone Blizzak Ice och Continental ContiVikingContact 7 chockade oss med klart sämre bromsprestanda på vått – än alla andra. De var i en klass för sig själva längst bak och just därför fick de bottenbetyget och därmed poängavdrag i slutet. Allomfattande prestanda var inte med på agendan för dessa bägge, något de dessvärre inte var ensamma om.
Bridgestone uppvisade även testets sämsta stabilitet, något som påverkar bilens uppträdande mer eller mindre hela tiden. Bland dubbdäcken lyckas Michelin X-Ice North 4 bäst, men det får bland annat stryk av Michelins nya nordiska dubbfria!"
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Stikkkontakt

Lavere rullemotstand, mye lavere støy og 700 kr billigere pr dekk må da være definisjonen på en "no-brainer"

Du kan ikke vise dette vedlegget.

o.b.lix

Sitat fra: Olee på fredag 11. september 2020, klokken 19:36
Continental Viking Contact 7 eller Nokian Hakkapeliitta R3? Eventuelt noen andre forslag?

Hatt CVC6 en sesong, kjempegodt dekk, stilleste jeg har hatt, men ble veldig kjapt utslitt. En kompis med Tesla med bakhjulstrekk sa at CVC7 var mye bedre enn CVC6 på hans bil.

Etter CVC6 hadde jeg på R3, trodde det skulle være stillere, det var det ikke, det bråkte endel, men veldig bra under alle forhold. Varte to sesonger så ble halv pris i forhold til CVC6...

Før CVC6 hadde jeg Michelin X-Ice3 som var fantastisk både i grep og slitestyrke, men bråkte noe inni hampen.


Bor ved Bergen så har fått testet masse på våte veier, men har også vært på isbanen på Gol hvert år, så erfaringsgrunnlaget er variert. Kjører ca 50.000 pr år...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Olee

Hmm.. Det var CVC6 som stod på bilen når jeg kjøpte den, og jeg har kjørt 3 sesonger med de. På RWD bil, kjører fint vil jeg si, og ca 25kkm i året. Synes faktisk de bråker litt, men nå har jeg lite sammenligningsgrunnlag.

o.b.lix

Sitat fra: Olee på tirsdag 15. september 2020, klokken 19:39
Hmm.. Det var CVC6 som stod på bilen når jeg kjøpte den, og jeg har kjørt 3 sesonger med de. På RWD bil, kjører fint vil jeg si, og ca 25kkm i året.

Min sesong er dobbel så lang som din sesong. Og mest bar asfalt for meg, og riktignok stod dekkene på en X som spiser bakdekk som standard fordi camber bak ikke kan stilles.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

torkil

Er det kommet noe nytt som bør vurderes på sommerdekkfronten?

Tenkte å handle nye dekk nå på høsten, i håp om å spare noen kroner. Tenker på Landsail 588 UHP eller Goodyear Eagle F1. De siste er ca 1000kr dyrere per dekk på trønderdekk.no

(245/45-19 i Trondheim)

o.b.lix

Sitat fra: torkil på mandag 21. september 2020, klokken 23:07
Er det kommet noe nytt som bør vurderes på sommerdekkfronten?

Tenkte å handle nye dekk nå på høsten, i håp om å spare noen kroner. Tenker på Landsail 588 UHP eller Goodyear Eagle F1. De siste er ca 1000kr dyrere per dekk på trønderdekk.no

(245/45-19 i Trondheim)

Goodyear er ikke verdt den ekstra prisen, jeg har hatt begge og Goodyear bråker masse! Landsail er stille. Ellers oppleves de omtrent likt, synes egentlig Goodyear sporer noe mere. Erfaringer riktignok på X i 20 tommer.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ellholt

Kan anbefale Landsail, om du ikke kjører sporstlig. Har hatt de i flere sesonger. UHP588 er etstattet av et annet navn som jeg ikke husker lol :-)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

fonberg

Noen som kan dele erfaringer med Pirelli Ice Zero på TMS?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

o.b.lix

Sitat fra: ellholt på onsdag 23. september 2020, klokken 09:25
UHP588 er etstattet av et annet navn som jeg ikke husker lol :-)

Det heter vel LS588 - bladet motor benevnte det som LS588 UHP i sin dekktest.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Det selges fremdeles LS588UHP rundt om ser det ut som. Vi er på andre settet på ene bilen her.

Cobos

Sitat fra: fonberg på fredag 25. september 2020, klokken 13:41
Noen som kan dele erfaringer med Pirelli Ice Zero på TMS?
Kan desverre ikke si noe om piggdekkene til Pirelli men opplever som jeg har nevnt tidligere Sottozero 3 som veldig gode vinter/vår dekk. Overraskende gode på det lille jeg møter av snø i Oslo, glimrende i høy hastighet og temperaturer opptil 17 grader pluss. Så er vel blandt de aller beste kontinentale vinterdekkene. (Har Michelin X-Ice for vinter/vinter perioden). Sottozero 3 er DYRE da, så vet ikke helt om Ice Zero er i samme prisklasse?
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013


fonberg

Sitat fra: Cobos på onsdag 30. september 2020, klokken 00:29
Sitat fra: fonberg på fredag 25. september 2020, klokken 13:41
Noen som kan dele erfaringer med Pirelli Ice Zero på TMS?
Kan desverre ikke si noe om piggdekkene til Pirelli men opplever som jeg har nevnt tidligere Sottozero 3 som veldig gode vinter/vår dekk. Overraskende gode på det lille jeg møter av snø i Oslo, glimrende i høy hastighet og temperaturer opptil 17 grader pluss. Så er vel blandt de aller beste kontinentale vinterdekkene. (Har Michelin X-Ice for vinter/vinter perioden). Sottozero 3 er DYRE da, så vet ikke helt om Ice Zero er i samme prisklasse?

Til orientering er Pirelli Ice Zero et piggfritt nordisk dekk. Jeg synes det ser interessant ut fordi det ikke er svakt på noe ifølge tstene, det er stillere enn de mest solgte «premiumdekkene» (altså de dyreste) i sjangeren, og får også bra skår på vått føre.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA