Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Har prøvd begge deler ved forglemmelse. Ingen ting skjedde. Men sett i jackmode folkens. Det er for dumt å risikere noe.

VegarHenriksen

Luftfjæring vil prøve å holde bilen helt flatt når den ikke er i jackmode, dette gjør den også selvom bilen er "av". Det er kanskje ikke like ille når den er løftet på alle fire hjul, men hvis du bare løfter på det ene hjulet så kan det gå temmelig galt og i verstefall resultere i personskader, mm.

Han på dekksjappa hvor jeg bytter dekk fortalte også noe om at det har noe med trykket (mengden luft) i belgene til luftfjæringa. Hvis man jekker uten jackmode vil man risikere å skade belgene. Hvis man setter bilen i jackmode og jekker den vil man oppleve at bilen sitter svært høyt.

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Simen1

Saken er at jack-mode er utilgjengelig når touch-digitiseren ikke funker. Lurte på om jeg skulle ta sjansen eller kjøre til Tesla og be de bytte dekk for meg. Synes egentlig den forespeilede verkstedregninga på over 100 000 er helt vanvittig og jeg vil kutte kostnader der det er mulig. Men så var det risikoen for piggdekkgebyr ved å kjøre til Tesla med piggdekkene vs å bytte hjemme. Har busset i tre uker nå, siden vinteren slapp taket, og er søkk lei buss. Skjermen må jo fikses før eller siden, men med presset økonomi for tida så vil jeg utsette det og helst gjøre jobben selv. Har ikke kommet så langt som å lete etter brukt skjerm ennå. Tenkte jeg skulle kopiere/bytte eMMC i samme slengen for å være føre var. Kommer sikkert tilbake til reparasjonene i andre tråder. Akkurat nå vil jeg bare ha sommerdekk på bilen. De nye dekkene (Winrun R330 21") ankom i går så nå er jeg klar.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 12. juni 2020, klokken 12:49Luftfjæring vil prøve å holde bilen helt flatt når den ikke er i jackmode, dette gjør den også selvom bilen er "av". Det er kanskje ikke like ille når den er løftet på alle fire hjul, men hvis du bare løfter på det ene hjulet så kan det gå temmelig galt og i verstefall resultere i personskader, mm.
Det var nettopp det jeg hadde hørt, men var ikke sikker på om det gjaldt når bilen var av. Har forsåvidt aldri opplevd at bilen justerer seg når den er av, selv på ferger i dønninger, så jeg lurte på hvor reell den advarselen var.

Fra tidligere dekkbytter mener jeg Jack-mode er samme høydeinnstilling som "very high".

Angående personskader så har jeg inntrykk av at det er en oppskrytt advarsel a la "dont dry pets in the microwave oven". Ingen med vettet i behold stikker vel hodet inn mellom dekk og hjulbue under et bytte uansett luftfjæring eller ei.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

VegarHenriksen

Ah, skjønner dilemmaet her. Jeg ville tatt sjansen å gjøre det selv. Er nok neppe så farlig, men lurer litt på hvordan bilen vil reagere når du har byttet alle fire hjulene. Forhåpentligvis justerer den seg når du begynner å kjøre, slik at du slipper at bilen er på stylter eller helt banket i bakken. Ref. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/heres-what-happens-jacking-when-not-in-jack-mode.90582/
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Simen1

Ride height står på standard, men oppkjørselen min er satt til auto-rising location pga snøforholdene. Så går sterkt ut i fra at det fungerer som normalt etter byttet.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

VegarHenriksen

Siden du har auto-rise så har du iallefall en failsafe. Kjør på!  :angel:
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Simen1

Tesla model S P85 2013 i Tromsø

VegarHenriksen

Sånn litt oftopic, angående den hinsides regninga (grøss), er det noen plass jeg kan lese om denne historien?  :o
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Simen1

#2964
Nei, men jeg tillater meg å ta kortversjonen her. Beklager off topic på forhånd. Ber om at det ikke blir kommentert her, da jeg skal gruppere det litt og ta det i andre tråder. Fant ikke skjul-knappen, så får bare la det stå til.

1. Bytte venstre louver 1999,-
2. Reparere AC-anlegget (egentlig bare en gåen sikring, men det er en stor operasjon og de bytter mange dyre komponenter for å være på den sikre siden og kunne stå for reparasjonen) 39 630,-
3. Bytte skjerm på MCU'en 6695,-
4. Fikse dørhåndtakene på begge dørene bak 5173,-
5a. Brenseservice 1815,-
5b. Firehjulskontroll 660,-
6. Justere dørvindu høyre bak 577,-
7. To nye sommerdekk 21" på eksisterende felg 7270,-
8. Fukt i bakykter og bremselyset (alt nytt) 17 153,-
Mva på ovennevnte punkter 20 243,-
Totalt 101 216,-

5b er det eneste som helt sikkert blir tatt hos Tesla. 1, 3 og 5a har jeg ikke avgjort ennå om jeg skal ta selv. 4, 6 og 7 ordner jeg selv. 2 og 8 lar jeg være i uorden.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Jeg var innom et dekksenter i dag og skulle endelig få lagt mine nye Winrun R330 21" på de originale 21" turbin-felgene, men dengang ei :) To av felgene hadde sprukket. Så, noen tips til hva jeg bør gjøre nå?

1. Kjøpe to brukte 21" turbin-felger på finn
2. Kjøpe fire nye 21" felger av annet merke og selge unna de to felgene som er i orden
3. Kjøpe nye 19" felger og dekk, og selge unna de to felgene som er i orden og de helt nye dekkene
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Kan det være et alternativ å reparere felgene? Vet ikke om noen firma som driver med slikt i Nord, men på Østlandet er det flere.

Du kan også selge de gamle felgene for noen kroner, og kjøpe andre 21". For eksempel får man PH Turbin II i 21" til mellom 2500-3000 pr stk, avhengig av farge. Finnes i sort, hvit, blank og gunmetal. De har en litt mindre avrundet profil enn de originale turbinfelgene. De tar seg brukbart ut i 19" også, og da er prisen noe lavere. Selger du felger og dekk du har nå finansierer du sannsynligvis en runde nye 19" PH felger med f.eks. Landsail 588UHP dekk.

Bruktmarkedet er også et alternativ. Det selges ofte hele sett, enkeltfelger eller par til gode priser på Finn. Ville kanskje sjekket innpå der først.

Simen1

PH Turbin II gun metal er mitt førstevalg, men klarer ikke helt bestemme meg for dimmensjon. Jeg tenker slik:

4 stk 21": Felgene koster litt ekstra men jeg slipper å selge de splitter nye Winrun R330 dekkene til redusert pris og styre med frakt m.m.
4 stk 19": Litt billigere felger, men jeg kan bestille felger med påmonterte og balanserte dekk. Prisgevinsten spises antagelig opp av at jeg må kjøpe nye TPMS for å få det montert før de sendes nordover.

Jeg har litt preferanse for 19" pga bedre tåleranse for dårlige veier og muligens noen prosent bedre rekkevidde, men preferansen sitter ikke så dypt at jeg vil betale mye ekstra for det. 21" ser jo definitivt kulere ut, også med PH Turbin.

Jeg var ikke klar over at det er mulig å reparere felger. Sprekken går fra innsiden og radielt. Ca 4 cm innover, uten deformasjoner rundt. Kan sikkert ta et bilde senere og poste. Det ser likt ut på begge de to skadde felgene, en som har stått foran og en bak, så det stammer kanskje fra samme hull i veien.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Er flere firma som monterer og sender komplette hjulsett. Tipper flere har tilbudene sine på Finn.

Jejl

#2969
Må bare skryte litt av strømforbruket med Landsaildekkene: 153 wh/km, 46 psi,
98 km kjørt, 0 meter høydeforskjell, 74 km/t snitt, tilnærmet vindstille, 21 grader og 200 kg bagasje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA