Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Tempedekk har stort sett hatt dem på lager. Ikke sjekket akkurat nå.

Contango

Etter mye om og men endte jeg opp med 20'' Xtreme sølvfelger med 9 i bredde rund baut. Falken dekk. Felgene var vesentlig billigere enn dekkene hvilket er litt sykt egentlig. Utseendet skal jeg ikke si noe om - alle som kjøper felg synes eget valg ser fantastisk ut.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

tornaldo

Blir det ikke mye skitt på sidene av så brede felger foran? Jeg har nå på 8.5, og har følelsen av at det fører til at den blir mye raskere skitten på sidene, så fort jeg har lusker meg rundt på litt våt asfalt, kontra originalfelger på 8.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

fonberg

Sitat fra: tornaldo på fredag 17. april 2020, klokken 08:11
Blir det ikke mye skitt på sidene av så brede felger foran? Jeg har nå på 8.5, og har følelsen av at det fører til at den blir mye raskere skitten på sidene, så fort jeg har lusker meg rundt på litt våt asfalt, kontra originalfelger på 8.

Jeg har org. 8 vinter, og 8,5 av annet merke sommer, og kan ikke si jeg har merket forskjell på hvor fort de blir skitne. Men det er to felger med forskjellig design, skjønt fargen er rimelog lik (sølv).
Sammenligner du ulike felgbredder som ellers er like? Hvis ikke så kan vel design på felgen ha minst like stor innvirkning.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Originale 21" er 8,5", så det er absolutt ikke spesielt bredt. Innpress er også en faktor, originalt har TMS 40mm mens alle som kjører Polar, PH osv har ET35. Det vil si at de kommer 5mm lenger ut i hjulbuen. De er for øvrig 8,5" brede i 19" de også. Bredden på dekkene varierer også litt, selv med samme "skonummer".

Tror ikke så små variasjoner har særlig mye å si på hvor fort bilen blir skitten langs sidene. Jeg merker ingen forskjell her på 9" ET30 felgene jeg bruker foran og andre størrelser. 8" på 245 gir en smule ballongdekk-utseende, og hjulbuene fylles veldig lite. For mange betyr det ikke noe, men for meg er det på en så flott bil som Models nesten som findress med joggesko til.

Chris Neumann Ruud

Kjappe observasjoner/ erfaringer med et sett nye (i høst) Hakka Black 2: det er TØRSTE dekk, etter omlegging fra vinterdekk for en måned siden sliter jeg med å ligge noe særlig under 205/km i snitt på blanda kjøring selv i +11 grader, noe vinterdekka nesten aldri var oppe i gjennom hele vinteren. TMS 85 classic.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Muffinman

De er vel laget for høyere temperaturer enn +11, så det blir nok reduksjon etterhvert. Husker Goodyear-dekkene som ble levert originalt i starten; de trengte 20-25 pluss før de fungerte bra nok mtp forbruk og støy. Har hatt samme erfaring med et par andre merker. Mange som får seg en liten forbrukssmell når sommerdekkene går på :)

Contango

Jeg ville ha 20'' som et kompromiss mellom komfort, kjøreegenskaper og robusthet ift hull/kanter. Skulle helst hatt 8,5 i bredde men utvalget av felger er primært 9. Med ET35 mener jeg selve dekket kun stikker 5mm lenger ut. Men dekket er mye smalere ift felgen enn det original 19'' er. Kantskader er nok mye mer sannsynlig og 8,5 hadde vært litt bedre. Men med prisen på felgene blir kantskadeproblematikken litt underordnet. Synes Falken dekkene var litt mer støyende enn de originale vinterdekkene men mindre støyende enn ventet. Nå har jeg bare såvidt kjørt en tur etter byttet og ergo minimalt å bidra med erfaringsmessig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Kantskader får man vel bare om man kjører på noe ;)

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Cowboystrekk

Jeg solgte min TMS for ikke lenge siden så blir nok ikke så ivrig på å opodatere førsteposten framover. Om noen vil ta ansvaret kan jeg høre med en moderator om noen får overta den :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Wattson

Hei, jeg har tenkt å kjøpe Landsail 588 UHP til min mod S (245/45/19), men håper noen her kan hjelpe med med hvor jeg kan få kjøpt disse??
Mvh Per
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Muffinman

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 20. april 2020, klokken 09:19
Jeg solgte min TMS for ikke lenge siden så blir nok ikke så ivrig på å opodatere førsteposten framover. Om noen vil ta ansvaret kan jeg høre med en moderator om noen får overta den :)
Melder meg ikke frivillig, men vil benytte muligheten til å takke for "lang og tro tjeneste" :)
Denne tråden har vært nyttig for veldig mange, meg selv inkludert.

Muffinman

Sitat fra: Wattson på onsdag 22. april 2020, klokken 13:07
Hei, jeg har tenkt å kjøpe Landsail 588 UHP til min mod S (245/45/19), men håper noen her kan hjelpe med med hvor jeg kan få kjøpt disse??
Mvh Per
Ser ut som 245/45-19 er utsolgt over alt. Vanlig til våren dessverre, ekstremt mange Tesla-eiere som kjøper disse. Hørte at en forhandler på østlandet leverte ca 1500 sett av disse til Tesla i året...

Sist vi kjøpte bestilte vi på Interdekk med omlegging på Dekk 1 Lillehammer. De ligger i samme bygg. Men også Interdekk ser ut til å være tomme akkurat nå.

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på torsdag 23. april 2020, klokken 13:22
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 20. april 2020, klokken 09:19
Jeg solgte min TMS for ikke lenge siden så blir nok ikke så ivrig på å opodatere førsteposten framover. Om noen vil ta ansvaret kan jeg høre med en moderator om noen får overta den :)
Melder meg ikke frivillig, men vil benytte muligheten til å takke for "lang og tro tjeneste" :)
Denne tråden har vært nyttig for veldig mange, meg selv inkludert.
Takk for det og takk til alle som har hjulpet til med info etc :) Begynner å bli litt utdatert flere av dekkanbefalingene nå.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA