Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

turfsurf

Kjøpe mellomeuropeiske piggfri å kjøre med en måned eller to?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. september 2019, klokken 22:22
Kjøpe mellomeuropeiske piggfri å kjøre med en måned eller to?
Det hadde jo sikkert vært greit, men har nok med å bytte på tre biler, så flere ganger pr sesong blir litt mye...

Muffinman

Jeg bytter også på tre biler. Men bare den som kjøres mest har egne høst/vårdekk :) 

Cobos

Jeg trenger litt råd.

Jeg skal på fredag kjøre fra Oslo til Flåm for å være litt turist i eget land. Så muligens litt bevegelse i nærområdet til Flåm og så tilbake på søndag.

Værmeldinga idag viser en del snø via Hemsedal, men for helgen er det opp mot 16 grader slik at jeg tipper det er snøfritt.
Hvilket sett med dekk skal jeg velge. Jeg har 3 alternativer, alt i 19''.
Continental Contisilent sommerdekk
Michelin X-Ice piggfrie nordiske vinterdekk
Pirelli Sottozero 4 høyytelse kontinentale vinterdekk

Sommerdekkene sitter på bilen nå men kan fint bytte. Samtidig med temperaturer godt over +10C virker det som selv Pirelli'ene er en dårlig løsning. De har gode bremselengder i varmen, men er ikke veldig gode på mye snø. Mens X-Ice er gode på snø men antagelig blir for myke hvis det ikke blir snøfylt.

Føler det ikke er noen gode alternativer. Ha med dekkskift er lite aktuelt. Og kjører generelt veldig lite ellers på snø, så vil helst ikke investere i kjettinger.



Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

MyMuffin

Sitat fra: Cobos på tirsdag 17. september 2019, klokken 09:46
Jeg trenger litt råd.

Jeg skal på fredag kjøre fra Oslo til Flåm for å være litt turist i eget land. Så muligens litt bevegelse i nærområdet til Flåm og så tilbake på søndag.

Værmeldinga idag viser en del snø via Hemsedal, men for helgen er det opp mot 16 grader slik at jeg tipper det er snøfritt.
Hvilket sett med dekk skal jeg velge. Jeg har 3 alternativer, alt i 19''.
Continental Contisilent sommerdekk
Michelin X-Ice piggfrie nordiske vinterdekk
Pirelli Sottozero 4 høyytelse kontinentale vinterdekk

Sommerdekkene sitter på bilen nå men kan fint bytte. Samtidig med temperaturer godt over +10C virker det som selv Pirelli'ene er en dårlig løsning. De har gode bremselengder i varmen, men er ikke veldig gode på mye snø. Mens X-Ice er gode på snø men antagelig blir for myke hvis det ikke blir snøfylt.

Føler det ikke er noen gode alternativer. Ha med dekkskift er lite aktuelt. Og kjører generelt veldig lite ellers på snø, så vil helst ikke investere i kjettinger.

Better safe than sorry, X-ice mener jeg.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

fonberg

Trenger nye sommerdekk til våren, og tenker å kjøpe Landsail hos byttdekk.com. Noen som vil dele sine erfaringer med den nettsjappa, og gjerne dekkbutikker de samarbeider med i Trondheimsområdet? Tenker på k2000 Bilpleie, Heimdal Dekkhotell eller Kristoffersen Bil AS (Stjørdal).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Interdekk har vel samarbeid med Dekk1, om det er nyttig info. De har Landsail 588UHP. Jeg bestilte på nett og fikk skiftet på Dekk1 Lillehammer når vi var forbi der i annet ærend. De ligger for øvrig i samme bygning.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på søndag 06. oktober 2019, klokken 16:33
Interdekk har vel samarbeid med Dekk1, om det er nyttig info. De har Landsail 588UHP. Jeg bestilte på nett og fikk skiftet på Dekk1 Lillehammer når vi var forbi der i annet ærend. De ligger for øvrig i samme bygning.

Sparer ca 1500 på å handle åtte dekk der i stedet (trenger nye til Leafen også) så det er jo nyttig for en Møring ;D Så da prøver jeg Dekk1 på Lade.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Fellow møring ja :)

Ikke bare møringene i de sydlige strøk som liker å spare ei krone. Jeg tok meg en roadtrip til Megahjul i stålfjæra i sommer og fikk lagt på nye sommerdekk (Winrun R330 245/35-21 og 285/30-21), og nye vinterdekk på 19" som ble fraktet inni bilen. Gratis supercharging, og bonusovernatting på hotell. Med prisene på disse merkene Megahjul opererer med svarer det seg godt å ta en slik runde. Sommerdekkene kom på 6700 ferdig montert på bilen, og vinterdekkene endte på 4700.

Bør vel skrive om vinterdekkene i samme slengen siden de ble montert i dag. Det er Tri-Ace Snow White II pigg. Så meg ut disse pga skriverier om silica og nøtteskall i gummien som skal forbedre grepet (noe jeg husker Nokian annonserte med fete typer i forbindelse med R2).  Videre så mønsteret hensiktsmessig ut, og gummien kjennes veldig myk å berøre akkurat slik man tenker er bra på et vinterdekk. Så da tok jeg sjansen på et rimelig vinterdekk for første gang. Har bare kjørt en kort tur på bar mark, men kjørefølelsen minner mye om Nokian R2. Ikke de skarpeste med andre ord. Videre støyer de temmelig mye. Spent på hvordan de vil fungere på krevende føre, men jeg er optimist. De koster uansett ikke kjempemye og kan lett degraderes til vår/høstdekk om de ikke innfrir.

fonberg

Blir mange lapper i prisdifferanse fra snøhvitdekkene dine opp til de såkalte premiummerkene, så det blir interessant å høre hvordan de fungerer utover vinteren👍
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

#2875
Interessant nok koster de over 2500 pr stk hos dekkonline akkurat nå. Megahjul har skrudd opp prisen til 1500. Kommer på at det var sommerkampanje med gratis omlegging. I tillegg var dekkene en del rimeligere.

Finner også disse i brosjyren for 2018 fra Norgesdekk, så de er tydeligvis ikke helt ukjente.

Diravi

Er det noen som har rukket å få noen erfaring med testvinnerne i Motors dekktest (piggdekk og piggfrie Continental)?

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/continental-icecontact-3-flexstud/

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/continental-vikingcontact-7/

Vi har hatt Hakka 8 på Model S, mest pga risikoen for at drøyt to tonn bil og fire brede dekk plutselig slipper på is i en sving. Vi kjører mest på veier i Møre og Romsdal samt ytre deler av 
Trøndelag, typisk temperaturer rett over eller under 0 om vinteren, lite snø, men mye våt vei, og når det er tørr vei er det gjerne risiko for ishinne. Og innimellom regner det veldig (fare for vannplaning).

Ser paradoksalt nok at de nye piggfrie dekkene til Continental scorer omtrent like bra som Conti-piggdekkene på is (skalaen er kanskje en annen?), men at de (naturlig nok) er noe bedre enn piggdekkene på tørr asfalt. Men begge er omtrent like dårlige på våt asfalt.

Noen andre gode alternativ til disse for Model S? Vi skal primært ha et forutsigbart og trygt dekk på svært skiftende føre; dernest er støy og i noen grad slitestyrke et tema.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

fonberg

@Diravi: Jeg kjører for det meste på samme kanter av landet som deg, og har erfaring med disse piggfridekkene på TMS: Nokian Hakka R2, Michelin X-Ice og nå Bridgestone Blizzak. Mitt subjektive inntrykk er at Nokian er best av disse på støy og rullemotstand, men dårligst (mykest) på tørr asfalt. Alle tre presterer bra på snø og is. Alle disse tre har, som Conti, begrensninger på vått føre, og det er trade off-en man må ta for å få de gode nordiske egenskapene. Synes forøvrig at Blizzak virker å tåle mer før det vannplaner enn R2 gjorde.
Løsningen min er uansett å sette ned farten noe når jeg kjører på vinterdekkene og det ligger vann på veien.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

GOS

@Diravi: 

Kjørt 1 år på Conti7 i fjor vinter på vår Model S etter ar våre R2 var slitt ut. Fik ikke satt d på store prøvene men syntes det var rimelig likt R2 men følte de hadde høyere rullemotstand.

Hovedhensikten min var å teste om de var bedre i myk snø/slaps i nedover sving enn R2 men fik ikke testet ekler opplevd problemet på samme måte somR2
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tornaldo

Ingen ekspert på dekk/felg, så spør. Er det ok å sette 18 tommer felg, med f.eks 245/50r18 dekk, på en Model S?

Ingen voldsomme planer om å gjøre det, bare var litt nysgjerrig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA