Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på søndag 25. august 2019, klokken 17:53
Hvilke felger bruker du? Originalfelger fra S eller X?

Original X 19" Cyclone (fra vinterdekk-pakka). De er 8,5" brede, så 235-brede dekk blir perfekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Er det 35 eller 40 innpress på disse? Er de helt lik foran og bak?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Model X har vel 35 foran og 40 bak om jeg ikke tar feil.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. august 2019, klokken 09:17
Model X har vel 35 foran og 40 bak om jeg ikke tar feil.

På 20" ja. 19-tommerne er like foran og bak (ET 35).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. august 2019, klokken 22:21
På 20" ja. 19-tommerne er like foran og bak (ET 35).
Det med 19" vs 20" er rart på X. Endres ikke "stance" siden hjulene bak har større rullediameter med 20", eller tar luftfjæringen seg av det?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lynet

Felgen har ikke noe med rulleomkrets å gjøre. Det er dekkets dimensjoner som avgjør dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars_G

Jeg har bestilt noen Landsail LS588 nå og nye nittentommere, så nå tror jeg på en mykere og mer støyfri kjøreopplevelse. Gleder meg til det.

Et spørsmål: Ifølge Teslabjørn( https://www.youtube.com/watch?v=kJWOyJxLCao ) er det Roadclaw sine dekk som var mest effektive wh/km og heller ikke så verst på støy - men jeg stod over å kjøpe de fordi jeg ikke fant noen som helst tester eller erfaringer på disse, mens Landsail hadde god test fra NAF samt mange kommentarer her fra forumets brukere. Jeg har også prøvd å søke i forumet. Noen her som har prøvd og vil dele sine erfaringer eller synspunkter på det merket?

Powerflux

Jeg har i et par uker nå hatt et sett Roadclaw dekk på lån(i et forsøk på å finne ut hvorfor bilen rister) og jeg er ikke videre imponert......
Forbruksmessig er de ganske gjennomsnittlige men på opplevd hjulstøy er de bra.
Det som er virkelig ille er våtegenskapene, de vannplaner svært lett og er såpeglatte i regn. Såpass glatte at jeg knapt trodde det kunne være sant :-X ABS systemet jobber på overtid selv ved lett bremsing og litt pådrag i sving setter TC i sving umiddelbart!!

Er forøvrig på mitt andre sett Landseil på Leafen og er kjempefornøyd :+1: Angrer på at jeg ikke gikk for Landseil på Teslaen også.....kanskje hele denne misæren med risting, bytting mellom vinterhjul og lånehjul aldri hadde oppstått.......
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

kirky

Noen som har erfaring med denne felgen, ser bra ut, bedre enn PH 2 mener jeg.

https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=117735&CID=&Bil=1940&Next=Dekkvalg_vinter_piggfri&Diameter=19

Virker som eget merke / import eller hva?
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Muffinman

#2859
Høstdekkene er kommet på og det er på tide å gjøre opp en liten status på Winrun R330 etter 6500km de siste 6 ukene. Dimensjoner er 245/35-21 og 285/30-21. Mønsteret måler rundt 6mm etter disse kilometerene, og det slår meg hvor seig og sticky gummien føles. Til sammenligning føltes Achilles ATR2 nesten som hardplast der de lå lagret forrige vinter. De grep imidlertid bra når de fikk opp varmen litt. Winrun R330 har prestert utmerket på både vått og tørt og sitter bra i svingene. Et rimeligere alternativ til f.eks. Lexani om man lever med bittelitt mer støy og rullemotstand. Til gjengjeld er det rimeligere og mer slitesterkt.

frank_drebin

Har registrert at det er høyst varierende erfaringer her inne med dekk24.no. Uansett, de har en ny kampanje ute nå på vinterdekk:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=150316105

Gitt at de klarer å levere uten feil, hva er terningkastet her?

Jejl

Må ha nye sommerdekk til våren. Tror jeg går for Landsail en gang til.
Eller er det kommet noe nytt med bedre rullemotstand?

OleJA

På tide å tenke på nye vinterdekk (piggfrie), hva er det som regnes som best på Model S for tiden?

Har vært igjennom et sett med Hakka R2 (Bra feste, med litt dårlig kjørefølelse), og et sett Michelin X-ice (Ikke like fornøyd med feste, men ellers bedre enn R2). Tenkte i utgangspunktet på å gå for CVC6 denne gangen, men er det andre anbefalinger?

o.b.lix

Hva med Hakka R3 SUV? Er gode dekk, ikke så myke og støysvake som R2, og mer slitesterke enn CVC6.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

Siden dette er den store dekktråden.

Når en har Pilot Sport 4 som har nedre temperaturgrense på 7 plussgrader og R3 som helst ikke skal brukes når det er for varmt, når er det best å skifte?

Jeg tror egentlig det er bedre å spare sommerhjulene og skifte snart, men lurer på om noen har en kvalifisert mening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA