Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: Powerflux på onsdag 29. mai 2019, klokken 19:57
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. mai 2019, klokken 08:55
Sitat fra: Powerflux på lørdag 11. mai 2019, klokken 07:19
Vel, all good var det nok ikke for bilen rister nå enda mer og også rister i rattet. Hadde ikke tid til å dra tilbake der og da men stoppet på en bensinstasjon og kunne da se at bakhjulene nå var satt foran.

Ringte Megahjul på vei til jobb og forklarte saken. De skulle ringe meg opp, noe som ikke skjedde så humøret begynte etter hvert å ta seg noe ned....
Ringte Megahjul på nytt og denne gangen fikk jeg en kar på tråden som tok tak i tingene.

Nå er det blitt lovet 4 nye dekk fra en batch med dekk som kommer inn rett etter 17. mai.
De dekkene som står på nå ble produsert i 2015 så ikke helt sylferske der altså. Om det faktisk betyr så mye vet jeg ikke men rent psykologisk er jeg nok stemt for å få på et sett ferske dekk.
Håper det løser seg med 4 nye dekk for å kjøre rundt med slik risting blir jeg helt kokos av :-1:
Det er helt utrolig at en dekksjappe klarer å sette hjulene på feil. To steg tilbake og se på bilen burde avdekke dette.

Og når det gjelder gummi så er det ferskvare. Hadde aldri godtatt å få dekk som er produsert noe særlig mere enn 5-6 måneder tilbake.
En liten oppdatering er nok påkrevd her.
Var hos Megahjul i dag og fikk byttet ut alle 4 dekkene med dekk fra en batch produsert i 2019.
Ingen vibrasjoner å spore, dekkene er svært støysvake og tracker rett og fint uten antydning til sporing!

Veldig fornøyd med at Megahjul ordner opp når problemer oppstår, tommel opp :+1:

Nå må jeg si jeg lurer litt her ??? På de første turene opplevde jeg ikke vibrasjoner, dette var ikke i veldig høy fart må sies!
Ikke lenge etter den første testen begynte jeg å merke antydning til vibrasjoner, en svak dirring mer enn et ratt som skjelver.
Vibrasjonene kommer og går litt og kan være helt fraværende eller mer fremtredende. Jeg antar dette kommer av at hjulene går inn og ut av fase ift hverandre.
Jeg har tatt alle 4 hjul av og det er ikke noe som tyder på at det er vekter som har falt av. Det jeg derimot ser er at det er brukt noen helt avsindige mengder med lodd.
Ref videoen til TeslaBjørn der han får lagt om til Hakka Black hos Nokian Norge, det blir sagt at 30 g bør være maxvekt på loddene, utover dette bør dekkene flyttes rundt på felgen til man finner den optimale plasseringen.
I mitt hode betyr også det at hvis man ikke kan finne en optimal plassering av dekket på felgen og må ty til store mengder bly så er dekket ute av spec.

Jeg blir litt skuffet her fordi det første settet med dekk jeg fikk var så urunde at det føltes som å kjøre på Flintstone hjul. Jeg hadde håpet de ville gjøre seg noe mer flid med dekksett nr. 2 men når jeg ser mengden vekter som er lagt på så får jeg fort følelsen av at dette er gjort i all hast og sendt ut døren med håp om at det skal funke tålelig greit.....
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Ser du en rød, hvit eller gul prikk på dekksiden?

sjokomelk

Som Muffinman sier rett over her: Se etter rød og gul prikk på dekksiden og hvordan de står i forhold til ventilen.
Det er overraskende mange (jeg mistenker en stor overvekt av de) som jobber med omlegging av dekk som aldri har lært at disse faktisk betyr noe, og at man bør/må ta hensyn til dette under montering for et best mulig resultat.

https://www.topgear.com.ph/features/tip-sheet/do-you-know-what-those-colored-dots-on-the-sides-of-new-tires-are-for-a2600-20181008
https://www.yokohamatire.com/tires-101/advanced-information/match-mounting
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

De fleste vet nok om det, men det er faktisk et praktisk problem å få det til å treffe. Spesielt på store felger med lavprofilgummi. Det er ikke alltid så enkelt å forutse hvor mye dekket drar seg etter når man legger det på.

Powerflux

På disse dekkene er det ikke antydning til farger eller andre merker som som indikerer tyngste punkt!
Dog burde det vel ringe en bjelle hvis det må hives på en bærepose med lodd OG det fortsatt ikke blir helt bra ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Fastlane83

Hjelp....har punktert i Tyskland. Må på dekkjakt. Har 19' orginalfelg fra Tesla. Hvilke andre dekkdimensjoner passer på den hvis ikke noe har orginal dekkstørrelse (245/45 19)??
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Muffinman

Du vil få avvik på rulleomkrets i et bra intervall i begge retninger, så prøv å få originalt om mulig. Om du må velge litt annet må du ta begge sider. Søk etter "tire size calculator" i google, så finner du verktøy som hjelper deg med å sammenligne.

Fastlane83

Takk. Hva har jeg å gå på i bredde på den felgen? 235-255?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Muffinman

19" originalfelg er 8" bred. De fleste tabeller på nettet oppgir 215 til 245 som akseptabelt, dvs originaldimensjonen er allerede maks. Utfordringen med smalere saker kan kanskje være å finne et dekk med tilstrekkelig lastindeks.

https://www.tyresizecalculator.com/charts/tire-width-for-a-wheel-rim-size-chart

Muffinman

#2844
Da er det på tide med litt omtale. Har handlet 12 dekk i sommer.

Bestilte 4 nye Landsail LS588UHP 245/45-19 hos Interdekk med levering hos Dekk 1 Lillehammer (samme adresse), og stakk innom når familien likevel var i området for montering. Vekk med Michelin PS3 som samboer mislikte sterkt på grunn av sporing og støy, og vipps så var bilen som ny igjen. Kan ikke få fullrost disse dekkene nok med tanke på komfort, støy, sporing og rullemotstand. De er også skikkelig bra på vått og oppnådde gode rundetider i den berømte testen. Vårt andre sett denne gangen. Dekk 1 leverte raskt og profesjonelt, og for første gang var fikk jeg oppleve 100% korrekt lufttrykk i samtlige dekk etter montering. Kan anbefale denne gjengen.

Så har jeg vært hos Megahjul i Oslo i dag og fått på ny gummi på den andre bilen. Her ble det Winrun 330 i 245/35-21 og 285/30-21. Jeg har ikke testet slippgrense eller våtgrep på disse, men i følge Teslabjørn er de bra. Kjørt 55 mil med dem i dag, og de er svært komfortable og bra stillegående. Ørlite mer støy på grov asfalt/høy hastighet enn Achilles ATR Sport 2, men ikke så veldig langt bak. Forbruket ble veldig bra i dag, men usikker på om det skyldes at temperaturene var 25-32 grader eller om dekkene er veldig lettrullende. Kjørte godt over 4 timer i strekk og forserte mer enn 500 høydemeter, men forbruket ble likevel høyst akseptabelt selv om det skulle ha vært helt flatt. Spent på fortsettelsen. Mønsteret er kjipt å se på og minner veldig om Kinforest KF550, men Winrun har ikke den irriterende hviningen som Kinforest har.

I bagasjen hjem hadde jeg med 4 nye piggdekk til P85`en ferdig montert på felg. Skulle egentlig ha Michelin med 250 pigger, men det kunne ikke skaffes så jeg gikk for Tri-Ace Snow White II. Høres skikkelg shady ut, men dekkene både ser og kjennes ut som de mener alvor og det blir spennende å prøve dem når tiden kommer. Megahjul hadde kampanje på fri omlegging for vinterdekk, så dette settet ble veldig gunstig.

Andre gangen jeg handler hos Megahjul, og til tross skepsisen min for noen år tilbake pga nettsider som så litt mistenkelige ut er dette en seriøs sjappe. Det er greit at noen pusher alternative dekkmerker enn de "vanlige", og jeg har så langt prøvd 3 av dem og ikke blitt skuffet (Lexani, Achilles, Winrun). Når kulda kommer blir det 4 :)

Counterpointer

Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. juli 2019, klokken 21:35
Andre gangen jeg handler hos Megahjul, og til tross skepsisen min for noen år tilbake pga nettsider som så litt mistenkelige ut er dette en seriøs sjappe. Det er greit at noen pusher alternative dekkmerker enn de "vanlige", og jeg har så langt prøvd 3 av dem og ikke blitt skuffet (Lexani, Achilles, Winrun). Når kulda kommer blir det 4 :)
De har ikke klart å pushe noen Nereus piggfrie på deg altså?
De pleier å være ganske ivrige på det.

Muffinman

#2846
Nei, men så har jeg heller ikke vært i markedet etter den type dekk. Ikke at Megahjul har pushet alle merkene jeg nevner altså. Jeg oppdaget Lexani for noen år siden ved en tilfeldighet da jeg kjøpte et sett rimelige dekk for å teste slitasje med senk på brede felger, og ble overrasket over at de hadde veldig gode egenskaper. 

Så langt har vi hatt Conti Sportcontact 5 (21"), Michelin PS2 (21"), Falken Azenzis 457 (19), Lexani LX20 (21", 2 sett), Achilles ATR Sport 2 (21"), Landsail LS588UHP (19", 2 sett), Michelin Pilot Sport 3 (19"), Winrun R330 (21), Pirelli Sottozero II (19"), Nokian Hakka 8 (19", 2 sett), Nokian Hakka R2 (19", 2 sett), Tri-Ace SnowWhite 2 (19", ikke kjørt på enda). Og ja, et jalla piggfridekk jeg kjøpte for å sjekke om det var mulig å skaffe noe som var dårligere enn Sottozero II. Det var det aller billigste på dekkonline i sin tid, men danket ut Pirelli i de fleste disipliner :) Husker ikke merket, (EDIT: Rotalla Ice Plus 210) men det var i 19" og er kjørt 14.000km. Blir høstdekk i år det.

I tillegg har jeg kjørt 15-20 andre ulike Model S og X med det meste av originale dekkmerker, og stort sett 100+ mil på hver. Både sommer og vinter. Tør skryte på meg litt sammenligningsgrunnlag, men må ta forbehold om at begge bilene vi har i stallen her er grundig støydempet. Husker jeg leverte P85`en til noe fiks høsten 2016 og kjørte direkte fra verkstedet med en ny facelift bil på Primacy 3 19". Forskjellen var slående; mye høyere støynivå i den nye bilen. 2013`en stod da på Landsail. Men det er ikke så enkelt å si hva som var støydemping og dekk av forskjellen.

Muffinman

#2847
5000km på Winrun R330 245/35-21 og 285/30-21 og på tide å skrive litt om disse.

De er rimeligere enn Lexani og Achilles, spesielt på den bredeste dimensjonen (Achilles ATR2 finnes bare i 275/35 som blir litt feil). Slitstyrken ser så langt ut til å ligge litt over Achilles, noe som er veldig bra. Støynivået er behagelig i sommerlige temperaturer, men når temperaturen kommer ned på 10-12 grader støyer R330 merkbart mer enn de to andre. I tillegg lager de en skrekkelig lyd når man drar litt G sideveis. Presser man på litt mer øker lyden i styrke og går etterhvert over til skikkelig dekkskrik. Siden jeg ikke ville pådra meg oppmerksomhet gav jeg meg da og har derfor ikke testet disse til slippgrensen, men de virker å sitte bra sideveis både på vått og tørt. De bremser utmerket, og er bedre enn Achilles på vått i denne disiplinen.

R330 gir inntrykk av å være et noe simplere dekk enn de to andre, men har fremdeles mange gode egenskaper. Men dette er ikke dekket jeg ville brukt til aktiv kjøring i svinger eller en tur på bane, for de lager et forferdelig spetakkel. Til normal kjøring derimot er støynivået akseptabelt selv om det ikke er i toppklasse.

Når det gjelder forbruk er de en god del bedre enn Achilles, men dårligere enn Lexani. Regn med ned mot 160wh/km i 30ish plussgrader på tørr langkjøring i norske hastigheter (ikke motorvei), og opp mot 200 på våt vei og 12-15 pluss.

Så får vi se hvordan egenskapene endrer seg etterhvert som disse slites :)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 25. august 2019, klokken 14:09
5000km på Winrun R330 245/35-21 og 285/30-21 og på tide å skrive litt om disse.

De er rimeligere enn Lexani og Achilles, spesielt på den bredeste dimensjonen (Achilles ATR2 finnes bare i 275/35 som blir litt feil). Slitstyrken ser så langt ut til å ligge litt over Achilles, noe som er veldig bra. Støynivået er behagelig i sommerlige temperaturer, men når temperaturen kommer ned på 10-12 grader støyer R330 merkbart mer enn de to andre. I tillegg lager de en skrekkelig lyd når man drar litt G sideveis. Presser man på litt mer øker lyden i styrke og går etterhvert over til skikkelig dekkskrik. Siden jeg ikke ville pådra meg oppmerksomhet gav jeg meg da og har derfor ikke testet disse til slippgrensen, men de virker å sitte bra sideveis både på vått og tørt. De bremser utmerket, og er bedre enn Achilles på vått i denne disiplinen.

R330 gir inntrykk av å være et noe simplere dekk enn de to andre, men har fremdeles mange gode egenskaper. Men dette er ikke dekket jeg ville brukt til aktiv kjøring i svinger eller en tur på bane, for de lager et forferdelig spetakkel. Til normal kjøring derimot er støynivået akseptabelt selv om det ikke er i toppklasse.

Når det gjelder forbruk er de en god del bedre enn Achilles, men dårligere enn Lexani. Regn med ned mot 160wh/km i 30ish plussgrader på tørr langkjøring i norske hastigheter (ikke motorvei), og opp mot 200 på våt vei og 12-15 pluss.

Så får vi se hvordan egenskapene endrer seg etterhvert som disse slites :)

Jeg kjører Winrun R330 bak på Model X nå, synes de er ganske like originale Michelin både i støy og forbruk. Men ikke i slitestyrke, der er de langt bedre.

Nå har jeg fått byttet til meg et sett med 19" felger og bestilt et sett med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 105W. Det skal bli spennende å prøve disse, som er oppgitt med A i rullemotstand og svært lavt støynivå (laveste jeg har sett på EU-etikett, 68dB). Smalere dimensjon også, så jeg vil tro forbruket vil gå en god del ned fra dagens 195Wh/km i snitt sommerstid uten hengerkjøring.

Prisen ble snaue 6500,- for 4 stk. og så kommer 850,- i tillegg for montering. 7300,- ferdig på felger for 4 stk. Ikke galt det for premium-dekk synes jeg. Slitesterke skal de også være.

Som en bonus vil jeg nå kunne rotere foran/bak også på sommerdekkene. Regner med å gå for samme dimensjon på vinterdekkene når de må byttes (Nokia R i 235/55R19 105R XL).

Model X har 1800kg maks last på bakaksel. 900kg per side betyr minimum LI 104. LI 105 som er på dekkene jeg har bestilt betyr 925kg.

Nå ble det litt Model X info i tråden her, håper ikke det gjør noe ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Hvilke felger bruker du? Originalfelger fra S eller X?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA