Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: Lars_G på søndag 30. juni 2019, klokken 23:36
2. Jeg vil gjerne kjøpe noen nye komplette sommerhjul i 19". Jeg synes de nye grå 19" Sonic Carbon Slipstream-felgene er fine. Når man er i konfiguratoren for ny Model S står disse til 12500 kroner - antar samme pris gjelder om man bestiller dem løst? 
Nei. 12500 kroner er et tillegg i prisen for å oppgradere fra standard felg. Pris i løsvekt er noe helt annet.
Si at du ser på to forskjellige vinflasker hvor den ene koster 100 og den andre 150. Da koster ikke den andre bare 50 kroner siden det er det som er forskjellen mellom de. ??? :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Dropp originalt fra Tesla om du ikke har mer penger enn du trenger - kort oppsummert; fantasipriser for produkter med bare sånn passe kvalitet. Skal du ha originalt er det brukt som gjelder, men det gjenspeiles nok i høye nypriser så det er dyrt det også.

Skal du ha dekk og felg til 16.000 er det masse å velge mellom i nedre prissjikt fra tredjepart og mye er både bra og stilig. Det er også rom for dekk i midtre prisklasse i det budsjettet.


OlaM

Ellers ligger det et sett kantkjørte 21" Turbine til 11k på Finn, tror du må et godt stykke under det før du får solgt. Prøv dem til 10k, se hva som skjer.

Ang. støy, her er NAFs 2019 test: https://www.motor.no/artikler/2019/mars/sommerdekk-stoy-resultater/ Men det  er ikke alle dekkene som er tilgjengelige i 245/45-19 som f.eks. Hakka Blue, ei heller er alle tilgjengelige dekk testet, som f.eks. Uniroyal Rainsport (vestlandske sommerdekk) .

Er ellers skrevet og ment mye om Landsail, Nereus etc i denne tråden. Teslabjørn har også noen relevante videoer om dekktyper og støy.
'21 3LR

Lars_G

Takker for svar!

Liten hjerneblødning fra min side der angående prisen på Sonic Carbon Slipstream. Da er de fryktelig dyre nye, ser jeg. Synd, jeg synes uorginalt ofte ser litt malplassert ut. Jeg fant noen originale slipstreams i mørkegrå 19" på finn, mulig jeg slår til der.

Vil dere si det er stor støyforskjell på 19 og 21 tommere - om man sammenligner to 'stille' dekktyper på hver av størrelsene?


OlaM

Sitat fra: Lars_G på onsdag 03. juli 2019, klokken 01:41
Vil dere si det er stor støyforskjell på 19 og 21 tommere - om man sammenligner to 'stille' dekktyper på hver av størrelsene?

Jeg vil ikke si det er stor forskjell nei, men den er merkbar. Man blir gjerne litt lurt av begrensede sammenligninger. Ofte går man kanskje fra et slitt sommerdekk til nytt vinterdekk, da er forskjellen større i materialet enn i dimensjonen. Uansett hadde i alle fall ikke jeg tvilt på å velge 19 fremfor 21!
'21 3LR

fonberg

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:16
Sitat fra: Lars_G på onsdag 03. juli 2019, klokken 01:41
Vil dere si det er stor støyforskjell på 19 og 21 tommere - om man sammenligner to 'stille' dekktyper på hver av størrelsene?

Jeg vil ikke si det er stor forskjell nei, men den er merkbar. Man blir gjerne litt lurt av begrensede sammenligninger. Ofte går man kanskje fra et slitt sommerdekk til nytt vinterdekk, da er forskjellen større i materialet enn i dimensjonen. Uansett hadde i alle fall ikke jeg tvilt på å velge 19 fremfor 21!

Dette er egentlig ganske enkelt, om man er ærlig med seg sjøl: Hvis utseende er viktigst, velg 21". Hvis støy er viktigst, velg 19". Samtidig er det også ganske store forskjeller på ulike dekk i samme dimensjon også, så det er verdt å sjekke ut dB-verdier når man skal kjøpe nye hjulsett eller dekk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

Var i starten veldig der at 21" hjul skulle kjøpes inn. Bilen vår havarerte (2015 S85D) - vi fikk en lånebil med 21" (2018 P100D) og jeg begynte å sjekke om vinduer var lukket og om pakninger var intakte. Tankene om 21" gikk fort over og er nå bestemt på at 19" skal beholdes. :) Deilig når bilen suser over asfalten, og det går an å holde en samtale i bilen med normal stemme.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Dette er veldig avhengig av dekk. Begge våre er omfattende støydempet. Likevel er det nesten ulidelig å kjøre P85 med 19" Michelin PS3 sammenlignet med 85D på 21" (bredere enn originalt...) på enten Lexani eller Achilles dekk. Bilen med 21" er utrolig mye roligere innvendig selv om felgstørrelsen i seg selv skulle tilsi det motsatte.

Michelindekkene blir byttet ut i noe mer stillegående lenge før de er utslitt.

Lars_G

Sitat fra: fonberg på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:22
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:16
Sitat fra: Lars_G på onsdag 03. juli 2019, klokken 01:41
Vil dere si det er stor støyforskjell på 19 og 21 tommere - om man sammenligner to 'stille' dekktyper på hver av størrelsene?

Jeg vil ikke si det er stor forskjell nei, men den er merkbar. Man blir gjerne litt lurt av begrensede sammenligninger. Ofte går man kanskje fra et slitt sommerdekk til nytt vinterdekk, da er forskjellen større i materialet enn i dimensjonen. Uansett hadde i alle fall ikke jeg tvilt på å velge 19 fremfor 21!

Dette er egentlig ganske enkelt, om man er ærlig med seg sjøl: Hvis utseende er viktigst, velg 21". Hvis støy er viktigst, velg 19". Samtidig er det også ganske store forskjeller på ulike dekk i samme dimensjon også, så det er verdt å sjekke ut dB-verdier når man skal kjøpe nye hjulsett eller dekk.

Jeg har nå hatt litt "flaks" fordi min vanlige Model S85D (med 21 tommere) er på verksted og jeg har fått lånebil med 19". Merker noe til lydforskjell (men skal teste mer), men jeg legger enda mer merke til at bilen er mye mer komfortabel over humpete asfalt. Den ekstra gummien gjør at man 'svever' mer. Kanskje litt på godt og vondt - bilen føles langt mykere. Mulig jeg går over til 19" bare for komfortens skyld.

Muffinman: Så du anbefaler Lexani eller Achilles dekk for å få det stilt med 21"?

Muffinman

Ja, de er veldig stillegående. Lexani er i tillegg lettrullende, mens Achilles ruller tungt og har dårligere grep på våt vei - men er mer slitesterke. Begge er komfortdekk, og om man skal ha dekk som er sportslige er ikke disse veien å gå.

Muffinman

Da er fire nye Landsail LS588UHP bestilt fra Interdekk med montering i samme bygg hos Dekk 1. Blir å stikke innom når vi er i området på tur til familieparken, og halvslitte Michelin PS3 kasseres. Hverken jeg eller samboer som disponerer P85`en i det daglige holder ut med støy og sporing fra disse lenger, og vi går tilbake til dekktypen vi har vært mest fornøyd med så langt :)

Interdekk virker å være veldig oppegående, de ringte opp etter henvendelse på mail og virket bra serviceorienterte.

alda

Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. juli 2019, klokken 09:00
Da er fire nye Landsail LS588UHP bestilt fra Interdekk med montering i samme bygg hos Dekk 1. Blir å stikke innom når vi er i området på tur til familieparken, og halvslitte Michelin PS3 kasseres. Hverken jeg eller samboer som disponerer P85`en i det daglige holder ut med støy og sporing fra disse lenger, og vi går tilbake til dekktypen vi har vært mest fornøyd med så langt :)

Interdekk virker å være veldig oppegående, de ringte opp etter henvendelse på mail og virket bra serviceorienterte.
Var inne på sidan och kollade, detta är bra däck förstår jag som flera har haft tidigare? Bra pris...
Ser att i 19" så finns "245/45R19 102Y Landsail LS588" och "245/45R19 98Y Landsail LS588RFT". Vad är skillnaden mellan dessa och de du nämner?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Svaret finner du på forrige side :)

Oppsummert er dette runflat dekk som kan kjøres selv om de mister trykket. De har stivere sider og dermed mer støy, sannsynligvis høyere rullemotstand og mange produsenter prøver å motvirke støyen med mykere gummiblanding som i sin tur gjør dem mindre slitesterke. Muligens sporer disse mer enn den ordinære versjonen også, uten at jeg har testet.

alda

Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:40
Svaret finner du på forrige side :)

Oppsummert er dette runflat dekk som kan kjøres selv om de mister trykket. De har stivere sider og dermed mer støy, sannsynligvis høyere rullemotstand og mange produsenter prøver å motvirke støyen med mykere gummiblanding som i sin tur gjør dem mindre slitesterke. Muligens sporer disse mer enn den ordinære versjonen også, uten at jeg har testet.
Supert, tack för svar.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA