Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. mai 2019, klokken 13:50
RFT - Run flat tire?

Ja, eller "punkteringssikre" som de ofte blir kallt (de er bare punkteringssikrere)

Edmunds oppsummerer bra: https://www.edmunds.com/driving-tips/run-flat-tires-a-primer.html

Jeg ville valgt et slikt dekk hvis jeg var veldig bekymret for punktering, ikke hadde reservedekk og synes et pluggesett blir for komplisert.

Siden jeg punktert flere ganger, kjøpte jeg pluggesett og minikompressor til vår Model X.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Aha. Det er ihvertfall ikke verdt 50+% prisøkning og økning fra B til E i rullemotstand for min del :)

Da er den oppklart.

Powerflux

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. mai 2019, klokken 08:55
Sitat fra: Powerflux på lørdag 11. mai 2019, klokken 07:19
Vel, all good var det nok ikke for bilen rister nå enda mer og også rister i rattet. Hadde ikke tid til å dra tilbake der og da men stoppet på en bensinstasjon og kunne da se at bakhjulene nå var satt foran.

Ringte Megahjul på vei til jobb og forklarte saken. De skulle ringe meg opp, noe som ikke skjedde så humøret begynte etter hvert å ta seg noe ned....
Ringte Megahjul på nytt og denne gangen fikk jeg en kar på tråden som tok tak i tingene.

Nå er det blitt lovet 4 nye dekk fra en batch med dekk som kommer inn rett etter 17. mai.
De dekkene som står på nå ble produsert i 2015 så ikke helt sylferske der altså. Om det faktisk betyr så mye vet jeg ikke men rent psykologisk er jeg nok stemt for å få på et sett ferske dekk.
Håper det løser seg med 4 nye dekk for å kjøre rundt med slik risting blir jeg helt kokos av :-1:
Det er helt utrolig at en dekksjappe klarer å sette hjulene på feil. To steg tilbake og se på bilen burde avdekke dette.

Og når det gjelder gummi så er det ferskvare. Hadde aldri godtatt å få dekk som er produsert noe særlig mere enn 5-6 måneder tilbake.
En liten oppdatering er nok påkrevd her.
Var hos Megahjul i dag og fikk byttet ut alle 4 dekkene med dekk fra en batch produsert i 2019.
Ingen vibrasjoner å spore, dekkene er svært støysvake og tracker rett og fint uten antydning til sporing!

Veldig fornøyd med at Megahjul ordner opp når problemer oppstår, tommel opp :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

De har jo vist seg å være seriøse, til tross for shady nettsider en periode tidligere. Jeg kommer neppe til å handle dekk andre steder enn Megahjul i Oslo og Tempedekk i Trondheim, og muligens Interdekk på Lillehammer.

Dekkonline styrer jeg unna etter å ha handlet en god del der. Det funker bare helt til man får en vare som ikke er i orden.

Cowboystrekk

Da har jeg oppdatert førsteposten med nye anbefalinger til dekk sommer og vinter etter bl.a NAF-testene fra 2019 og 2018. Vet noen hva slags dekk som leveres med Model S som standard nå? Pilot sport 4?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jorgenlo

Jeg fikk inventory for to uker siden og den kom med Pilot Sport 3.
2019 Tesla 100D Rød Mai 2019-
2002 Think: 2012-2013 (RIP)
2008 Kewet Buddy 2009-2012

TrondheimsLeaf

Jeg vurderer å kjøpe uorginale felger til min Model S 85 13mod.
Vil tro det skal gå bra så lenge man holder seg til originaldim?
Det er disse det er snakk om: https://www.superdekk.no/mega-wheels-cetus-anthracite-grey
Noen som har erfaring?

8.0X19 H2 5X120 (64.10) ET40 Mega Wheels Cetus alufelg 60° kon antrasittgrå 790 kg

Muffinman

Bør gå greit det, disse ser ut til å ha samme bredde og innpress som original 19". Selv ville jeg kanskje gått for 9"19 med ET35 og standard 245/45-19 for å fylle hjulbuene litt ekstra, men da må man vite hvor fortauskanten er :)

Olee

Er på sommerdekkjakt til mine 22" felger, og har tenkt å prøve Lexani. Sjekket pris hos Dekkonline og lignende, men de hadde bare den største dimensjonen på lager. Jeg tenkte at jeg kunne vente siden jeg mest sannsynlig klarer meg ut sesongen. Når jeg nå sjekker igjen, så er de minste på lager igjen, men prisen på de største har gått opp en god del om jeg ikke tar helt feil. Pleier det å være slik? Er det bare å vente til prisen kanskje synker igjen? ???

Muffinman

Priser går opp og ned ja. Tilbud og etterspørsel.

Men fritt frem om man vil bli rævkjørt av dekkonline. Om du får et produkt med feil får du sendt det inn etter lang tid med trussel om at du vil bli ansvarlig for alle kostnader om dekkonline sin leverandør i sin tur ikke godtar reklamasjonen. De dekker videre kun et maksbeløp av omlegging som er langt fra norske priser. For å toppe alt kan det gå mer enn et halvt år før saken blir avgjort.

Kjøp heller av en seriøs aktør som forholder seg til norske regler.

Cato76

Bestilte selv dekk fra Dekkonline (2 stk Achilles 21"). Bestillingen gikk forsåvidt greit, leveringen tok laaang tid (postnor sin feil). Dekkene jeg fikk var produsert i begynnelsen av 2017  >:(
Kommer nok til å bruke norsk butikk neste gang, og sjekke at dekkene er ferske.. Hadde også vært billigere å kjøpt dekkene hos megahjul i Oslo.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Lassen

Hei,

Skal på en biltur i sommer og har pr dags dato 21" Arachnids med Michelin Pilot Sport på bilen, men jeg har ett sett 19" Slipstream med Michelin Primacy 3 liggende som jeg lurte på å bytte til for å øke rekkevidden litt.
Noen som har noen erfaringer med forskjell i forbruk på disse?
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Mdah

Sitat fra: Lassen på tirsdag 25. juni 2019, klokken 07:59
Hei,

Skal på en biltur i sommer og har pr dags dato 21" Arachnids med Michelin Pilot Sport på bilen, men jeg har ett sett 19" Slipstream med Michelin Primacy 3 liggende som jeg lurte på å bytte til for å øke rekkevidden litt.
Noen som har noen erfaringer med forskjell i forbruk på disse?

Har ikke personlig erfaring, men du kan se på dyno sammenligningene på https://teslike.com/range/
Det stemmer sånn ca på min pent kjørte 2015 P85D, men er ellers usikker på hvor gode tallene er. Man får i det minste inntrykk av differansen i rekkevidde mellom de ulike modeller.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

fonberg

Sitat fra: Mdah på tirsdag 25. juni 2019, klokken 11:04
Sitat fra: Lassen på tirsdag 25. juni 2019, klokken 07:59
Hei,

Skal på en biltur i sommer og har pr dags dato 21" Arachnids med Michelin Pilot Sport på bilen, men jeg har ett sett 19" Slipstream med Michelin Primacy 3 liggende som jeg lurte på å bytte til for å øke rekkevidden litt.
Noen som har noen erfaringer med forskjell i forbruk på disse?

Har ikke personlig erfaring, men du kan se på dyno sammenligningene på https://teslike.com/range/
Det stemmer sånn ca på min pent kjørte 2015 P85D, men er ellers usikker på hvor gode tallene er. Man får i det minste inntrykk av differansen i rekkevidde mellom de ulike modeller.

Jepp, det meste av dokumenterte tester viser merforbruk (=redusert rekkevidde) i størrelsesorden 5-10% når man går opp fra 19" til 21" på TMS.

Legg til at Sport-dekkene slites ca dobbelt så raskt, støyer mer og koster nesten det dobbelte. Så i praksis blir dekkutgiftene det firedobbelte med Sport kontra Primacy.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Lars_G

Hei,

Jeg har to spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på av dette forumets kompetente brukere.

1. Jeg har noen 21 tommer dekk til min Tesla Model S 2015 som snart må byttes ut. Jeg har blitt fortalt at de har en sesong igjen. Jeg har noen originale 21" turbine i grå som er felgkjørte alle sammen. Er dette noe å selge på finn - altså som komplette hjul? Hva antar dere er riktig pris å legge ut slikt for?

2. Jeg vil gjerne kjøpe noen nye komplette sommerhjul i 19". Jeg synes de nye grå 19" Sonic Carbon Slipstream-felgene er fine. Når man er i konfiguratoren for ny Model S står disse til 12500 kroner - antar samme pris gjelder om man bestiller dem løst? 

3. Når det gjelder dekk så er det viktigste for meg er at det er lavt lydnivå. Hva bør jeg gå for da?


På forhånd takk for hjelpen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA